PP5-810-15/2001/JB/30 - Zasady rozliczania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2001 r. Ministerstwo Finansów PP5-810-15/2001/JB/30 Zasady rozliczania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

W związku z pismem z 31 stycznia 2001 r. znak VP.I/000-10/2001/AB w sprawie trybu rozliczania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za grudzień 2000 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, co następuje:

W zakresie trybu rozliczenia zwrotów podatku VAT regulowanego art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, w deklaracjach składanych po 31 grudnia 2000 r., stosuje się przepisy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2001 r., nadanym ustawą z dnia 17 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2000 r. Nr 105 poz. 1107).

Ministerstwo Finansów zaznacza, że art. 21 ww. ustawy określa tryb rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, a przepis ustępu 4 tego artykułu w szczególności reguluje tryb rozliczenia nadwyżki w kwocie przewyższającej 22% obrotu opodatkowanego według stawek obniżonych. Według brzmienia tego przepisu obowiązującego do końca 2000 r., zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym urząd skarbowy mógł ograniczyć do wysokości kwoty stanowiącej 22% obrotu opodatkowanego stawkami niższymi na czas nie dłuższy niż trzy miesiące; natomiast wg nowego brzmienia tego przepisu, zwrot nadwyżki został z urzędu ograniczony do wysokości tej kwoty, a kwota nadwyżki przekraczająca 22% wartość sprzedaży opodatkowanej wg stawek obniżonych podlega rozliczeniu w następnym okresie.

Są to więc przepisy o charakterze proceduralnym i do rozliczeń dokonywanych od 1 stycznia 2001 r. nie mogą być stosowane przepisy, które przestały funkcjonować 1 stycznia 2001 r.

Podobne działanie mają przepisy np. wprowadzające obowiązek zaliczenia zwrotu na zaległe zobowiązania podatkowe. W tym przypadku nie ma wątpliwości, że jeżeli termin zwrotu przypada w okresie obowiązywania nowych przepisów, to stosuje się nowe przepisy, jeżeli nawet zwrot podatku wynikałby z rozliczenia za miesiąc, w którym ten przepis nie funkcjonował.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, że w przypadku gdy podatnicy w złożonych w styczniu 2001 deklaracjach (za grudzień 2000 r.) wykazali do bezpośredniego zwrotu (w poz. 67 deklaracji) nadwyżkę podatku naliczonego, przewyższającą kwotę stanowiącą równowartość 22% całości obrotów opodatkowanych stawkami obniżonymi, należy podatników tych wezwać, w trybie art. 274 Ordynacji podatkowej, do skorygowania deklaracji. W tych przypadkach nie należy stosować przepisu art. 27 ust. 6 ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r., chyba że zawyżenie zwrotu wynika z innych przyczyn niż złe zakwalifikowanie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym jako kwoty do zwrotu, zamiast do przeniesienia na następny miesiąc.

W przypadku gdy podatnik odmówi skorygowania deklaracji w ww. trybie, należy rozważyć możliwość wydania decyzji określającej wysokość kwoty do zwrotu i kwoty różnicy podatku do przeniesienia na następny miesiąc, na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, chyba że, zgodnie z art. 21 ust. 5, wysokość zwrotu różnicy podatku jest uzasadniona charakterem działalności podatnika, jej sezonowością lub nabyciem towarów, które na podstawie odrębnych przepisów zaliczane są przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji.

Opublikowano: RPP 2001/7-8/71