PP443-99-4-BS/04 - Opodatkowanie usługi spedycyjnej związanej z transportem międzynarodowym

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2004 r. Opolski Urząd Skarbowy w Opolu PP443-99-4-BS/04 Opodatkowanie usługi spedycyjnej związanej z transportem międzynarodowym

Pismem z dnia 4 czerwca 2004 r. (złożonym w tut. Urzędzie w dniu 25 czerwca 2004 r.) Spółka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zdefiniowania miejsca świadczenia usługi spedycyjnej związanej z transportem międzynarodowym.

Zdaniem Spółki, która świadczy usługi transportowe oraz usługi spedycyjne miejscem świadczenia usługi spedycyjnej związanej z transportem międzynarodowym jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w konsekwencji tego opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju podlegałaby pełna kwota należności spedytora.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego w sprawie, wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - usługami międzynarodowego transportu towarów są, także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w ust. 1 i 2 tego artykułu (tj. między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów oraz przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego).

Zaliczenie w rozdziale 4 ww. ustawy usług spedycji międzynarodowej do usług transportu międzynarodowego zdaniem tut. organu miało na celu objęcie takich usług preferencyjną stawką podatku VAT 0%. Nie oznacza to, że zmienia się wobec tego charakter usługi i należy tą usługę we wszystkich regulacjach ww. ustawy (w tym miejsce świadczenia) rozważać w kategorii usług transportowych.

Z dniem 1 maja 2004 r. zostały wprowadzone nowe uregulowania prawne związane z określeniem miejsca świadczenia przy świadczeniu usług. Podstawowa regulacja dotycząca miejsca świadczenia usług wynika z art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten stanowi, że co do zasady, za miejsce świadczenia uznaje się miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - za miejsce świadczenia usług uznaje się miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku braku w/w miejsc, za miejsce świadczenia uznaje się miejsce stałego zamieszkania.

Przepisy ustawy o VAT nie wskazują dla usług spedycji międzynarodowej odrębnej zasady dotyczącej określenia miejsca świadczenia, w związku z tym należy przyjąć, że do usług tych ma zastosowanie reguła podstawowa powołana powyżej.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe uregulowania, miejscem świadczenia usługi spedycyjnej w ramach transportu międzynarodowego dla podatnika będzie miejsce jego siedziby, a w przypadku stałego miejsca prowadzenia działalności - będzie miejsce stałego prowadzenia działalności, a w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Słuszny jest w tym stanie rzeczy pogląd wnioskodawcy, że opodatkowaniu podatkiem podlegać będzie pełna kwota należności spedytora.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Spółkę zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Spółkę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl