PP3-8222-434/96 - Zwrot różnicy podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 1996 r. Ministerstwo Finansów PP3-8222-434/96 Zwrot różnicy podatku.

1.Podstawą prawną wydanej przez właściwy urząd skarbowy decyzji o zwrocie przez podatnika na rachunek tego urzędu nienależnie otrzymanej wcześniej kwoty zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, jest art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 ze zm.).

O uznaniu nienależnie otrzymanego zwrotu różnicy podatku jako zaległości podatkowej powstałej z chwilą upływu terminu wskazanego w art. 26 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług, właściwego zarówno dla obliczenia i wpłacania podatku, jak i dla złożenia deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, przesądza dodatkowo art. 10 ust. 2 tej ustawy. W świetle bowiem tego przepisu (art. 10 ust. 2) organ podatkowy może określić zobowiązanie podatkowe lub kwotę zwrotu różnicy podatku w innej wysokości. Dotyczy to oczywiście także kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w danym miesiącu rozliczeniowym przysługującej do przeniesienia na następne okresy, zgodnie z art. 21 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Na możliwość zmiany zobowiązania podatkowego wynikającego z deklaracji dla podatku od towarów i usług także w tym zakresie (tj. zmiany kwoty podatku do przeniesienia) wskazuje wzór deklaracji wprowadzonej zarządzeniem Ministra Finansów.

2.Jednakże nienależnie otrzymany przez podatnika zwrot różnicy podatku może być uznany za zaległość podatkową w innym momencie niż moment upływu terminu z art. 26 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. Sytuacja taka może mieć miejsce w przypadku, gdy okoliczności uzasadniające obowiązek zwrotu do urzędu skarbowego nienależnie otrzymanego przez podatnika zwrotu różnicy podatku powstał w momencie późniejszym niż moment, w którym podatnik był zobowiązany do dokonania rozliczenia z urzędem skarbowym, a równocześnie podatnik nie mógł o nich wiedzieć w momencie deklarowania należnego zwrotu różnicy podatku, mimo dołożenia należytej staranności. Ministerstwo Finansów nie podziela stanowiska Izby Skarbowej, iż urząd skarbowy może nakazać podatnikowi zwrot nienależnie dokonanego zwrotu kwoty różnicy podatku decyzją konstytutywną. Obowiązek naliczania odsetek od zaległości podatkowych, w zależności od momentu ich powstania, wynika wprost z art. 20 ust. 1 ustawy o zobowiązaniach podatkowych.

3.Moment dokonania zwrotu różnicy podatku z urzędu skarbowego (art. 21 ust. 6 ustawy z 8.01.1993 r.) przypadający w okresie późniejszym niż moment powstania zobowiązania podatkowego (art. 26 tej ustawy) nie stoi w sprzeczności z sytuacją, gdy odsetki od nieuiszczonego w terminie podatku (nienależnego zwrotu) należne są od następnego dnia po upływie terminu płatności zobowiązania. De facto wystąpi więc sytuacja sygnalizowana w piśmie Izby, że podatnik zostanie obciążony odsetkami za okres kiedy nie dysponował jeszcze zwrotem, bowiem odsetki dotyczą zaległości podatkowej a nie nienależnego zwrotu. Zaległość podatkowa powstała wszak wcześniej niż dokonano nienależnego zwrotu z urzędu skarbowego.

Opublikowano: S.Podat. 1997/7/36