PP1-7207-291/93/SK - Odrębne ustawy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 1993 r. Ministerstwo Finansów PP1-7207-291/93/SK Odrębne ustawy.

W związku z pismem znak KZR/270/93 z 1993-07-08 w sprawie zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług zakładów pracy chronionej, Ministerstwo Finansów informuje:

1. Dotychczasowe ulgi i zwolnienia od podatku obrotowego lub ogólne zwolnienia podatkowe udzielane na podstawie odrębnych ustaw nie mają zastosowania do podatku od towarów i usług oraz do podatku akcyzowego - vide art. 8 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 i Nr 28, poz. 127).

W związku z powyższym ustawa z dnia 9 maja 1991 r. o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 46, poz. 201 z późn. zm.) nie ma zastosowania do podatku od towarów i usług oraz do podatku akcyzowego.

2. Przepisy w/w ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. nie zwalniają zakładów pracy chronionej, wybierających zwolnienie od płacenia VAT na podstawie art. 14 ust. 5 w/w ustawy - od obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże propozycja zwolnienia handlowych spółdzielni inwalidów (posiadających status zakładów pracy chronionej) od obowiązku ewidencji obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących będzie rozpatrywana przy najbliższej nowelizacji rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

3. Zakłady pracy chronionej, które wybrały zwolnienie od płacenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 14 ust. 5 w/w ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. nie mają prawa do zwrotu z urzędu skarbowego podatku naliczonego zapłaconego w poprzednich fazach obrotu - także wówczas, gdy nabywają towary opodatkowane VAT-em i wysyłają je na eksport.

Zwrot podatku przysługuje jedynie wówczas, gdy zakłady pracy chronionej eksportują towary bądź usługi wymienione w zał. nr 1 i 2 do w/w ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r., pod warunkiem zarejestrowania się w urzędzie skarbowym i prowadzenia ewidencji określonej w art. 27 ust. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe wynika z art. 18 ust. 3 oraz art. 25 ust. 3 w/w ustawy.

Zakładom pracy chronionej zwolnionym od płacenia VAT na podstawie art. 14 ust. 5 przedmiotowej ustawy nie przysługuje także zwrot podatku naliczonego, zapłaconego przy zakupie artykułów inwestycyjnych.

4. Natomiast zakłady pracy chronionej, które nie wybrały zwolnienia od płacenia VAT na podstawie art. 14 ust. 5 w/w ustawy, mają w pełni prawo do korzystania z przepisów tej ustawy na zasadach ogólnych, podobnie jak inni podatnicy płacący VAT.

Przepis art. 19, 20 i 21 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym mają zatem zastosowanie w równym stopniu do zakładów pracy chronionej jak i do innych podatników płacących VAT.

Oznacza to, że w przypadku nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, zakładom pracy chronionej przysługuje zwrot tej nadwyżki na zasadach określonych w art. 21 w/w ustawy, także w przypadku, gdy nadwyżka ta związana jest z zakupem artykułów inwestycyjnych bądź z zakupem surowców objętych stawką VAT 22% i sprzedażą wyrobów gotowych objętych stawką VAT 7% (np. ubiory lub obuwie dla dzieci).

5. W przypadku eksportu towarów lub sprzedaży w kraju towarów objętych stawką VAT 0 % zakładom pracy chronionej przysługuje zwrot podatku naliczonego, zapłaconego w poprzednich fazach obrotu - w przypadku, gdy w miesiącu sprawozdawczym brak jest podatku należnego, od którego można by odjąć podatek naliczony, związany z eksportem bądź sprzedażą w kraju wyrobów objętych stawką 0% (vide art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r.).

6. Z przepisów art. 19, 20 i 21 w/w ustawy oraz z konstrukcji deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług nie wynika, aby podatnik składał w urzędzie skarbowym odrębne rozliczenia podatku dla czynności związanych z zakupem artykułów inwestycyjnych, odrębne z eksportem towarów i odrębne ze sprzedażą towarów lub usług w kraju.

Ustalenie zobowiązania podatkowego lub zwrotu różnicy podatku (część E deklaracji podatkowej) następuje w wyniku zmniejszenia podatku należnego za dany okres sprawozdawczy (poz. 53 deklaracji) o podatek naliczony (poz. 56 deklaracji podatkowej), przy czym za podatek naliczony - uważa się, zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy - sumę kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów lub usług, a w przypadku importu - sumę kwot podatku wynikającą z dokumentów odprawy celnej.

Ustalenie zobowiązania podatkowego lub zwrotu różnicy podatku dokonuje się zatem biorąc pod uwagę wszystkie czynności wykonane przez podatnika w okresie sprawozdawczym.

7. Różnica między podatkiem należnym a naliczonym (poz. 53 - poz. 56 deklaracji) pozostaje w zakładzie pracy chronionej, na podstawie § 1 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 16 czerwca 1993 r. w sprawie zaniechania poboru podatku od towarów i usług od zakładów pracy chronionej (Mon. Pol. Nr 32, poz. 330).

Zgodnie z § 2 w/w zarządzenia zaniechania poboru różnicy między podatkiem należnym a naliczonym nie stosuje się do wyrobów objętych akcyzą.

Przepis § 1 ust. 1 w/w zarządzenia nie dotyczy podatku od towarów i usług, obliczanego przez urzędy celne. Jest to bowiem dla importera podatek naliczony (także dla zakładu pracy chronionej, importującego np. części do telewizorów czy lodówek), który może być odjęty od podatku należnego przy sprzedaży telewizorów czy lodówek w kraju.

8. Przepisy Ministra Finansów w sprawie podatku od towarów i usług (w tym także w/w zarządzenia z dnia 16 czerwca 1993 r.) nie określają sposobu dysponowania przez zakłady pracy nadwyżką między podatkiem należnym a naliczonym, o której mowa w § 1 ust. 1 w/w zarządzenia z dnia 16 czerwca 1993 r.

Oznacza to, że Minister Finansów pozostawia zakładom pracy chronionej dowolność w dysponowaniu środkami finansowymi; które na podstawie w/w Zarządzenia Ministra Finansów z dnia 6 czerwca 1993 r. nie muszą być wpłacone do urzędu skarbowego.

Opublikowano: S.Podat. 1997/3/31