PP1-7205-85/94/OP - Dzierżawa nieruchomości będącej mieniem komunalnym gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 1994 r. Ministerstwo Finansów PP1-7205-85/94/OP Dzierżawa nieruchomości będącej mieniem komunalnym gminy.

W związku z pismem znak WFB-3020/20/94 z 12 kwietnia 1994 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, co następuje:

1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599) podatnikami podatku VAT są m.in. "osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art. 2 tej ustawy". Ministerstwo, biorąc pod uwagę przepisy ogólne określające status prawny gmin oraz innych komunalnych osób prawnych, nie doszukuje się żadnych przesłanek, które by wyłączały je spod działania w/w art. 5 określającego zakres podmiotowy opodatkowania podatkiem VAT.

2. Zgodnie z art. 2 ust. 1 w/w ustawy opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli okoliczności wskazują, iż podatnik ma zamiar dokonać ich w sposób częstotliwy, nawet jeżeli zostały wykonane jednorazowo. W świetle powyższego przepisu do w/w czynności należy również zaliczyć umowy dzierżawy gruntu będące usługą wydzierżawiającego na rzecz dzierżawcy. Zatem jeśli strona wydzierżawiająca, z tytułu zawartej umowy, jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu w/w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, tj. osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej zobowiązaną do uiszczenia podatku, umowy te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

3. W obowiązującym systemie podatkowym podatku VAT, w przeciwieństwie do dotychczasowego (system podatku obrotowego), nie istnieje w zasadzie możliwość udzielania indywidualnych ulg (zwolnień, zaniechań) podatkowych. Podatek VAT ma bowiem charakter wielofazowy i obowiązuje w równym stopniu wszystkie rodzaje jednostek dokonujące czynności, które podlegają opodatkowaniu. Podstawową zaletą (cechą) podatku VAT, w związku z którą zdecydowano się odejść od dotychczasowego systemu podatkowego, jest jego neutralność i powszechność. Oznacza to m.in., iż powinno się zmierzać we wdrożonym systemie do jednakowego obciążenia w/w podatkiem wszystkich artykułów bądź całej działalności usługowej i nie dopuszczać, aby poszczególne grupy odbiorców (usługobiorców) miały uprawnienia do nabywania tych samych towarów (usług) z różnym obciążeniem podatkowym. Od tego zależy niezbyt wygórowany poziom podstawowej stawki VAT, poprawność funkcjonowania tzw. rynkowego regulatora produkcji, a także to, iż w każdym rodzaju działalności złotówka jest jednakowo wyceniona. Każde zastosowanie ulg, zwolnień, zaniechań podatkowych rodzi kolejne precedensowe sytuacje do dalszego uzupełniania katalogu odstępstw od zasad powszechnego opodatkowania. Rozszerzenie takich praktyk musiałoby prowadzić do konieczności podwyższenia wysokości podstawowej 22% stawki tego podatku, co ze względów systemowych jest aktualnie nie do przyjęcia.

4. Rozstrzyganie przez Ministerstwo, czy wydzierżawianie nieruchomości stanowiących mienie komunalne gminy jest działalnością gospodarczą, nie należy do właściwości Ministerstwa Finansów. Z punktu widzenia powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT jest to w gruncie rzeczy pytanie bezprzedmiotowe, w sytuacji gdy obowiązek ten powstaje w momencie dokonania przez podatnika VAT czynności, o których mowa w omawianym art. 2 ust. 1 cytowanej ustawy. (...)

Opublikowano: Biul.Skarb. 1995/3/20