PP1-443/8/05 - Miejsce świadczenia usług polegających na organizowaniu targów, wystaw i kongresów na rzecz wystawców z zagranicy a ich opodatkowanie podatkiem VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2005 r. Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza PP1-443/8/05 Miejsce świadczenia usług polegających na organizowaniu targów, wystaw i kongresów na rzecz wystawców z zagranicy a ich opodatkowanie podatkiem VAT.

Pytanie podatnika

Czy miejsce świadczenia usług polegających na organizowaniu targów, wystaw i kongresów na rzecz wystawców z Unii Europejskiej powinno być klasyfikowane ze względu na miejsce prowadzenia działalności przez zleceniodawców, a co jest tego konsekwencją świadczenie tych usług nie powinno podlegać w kraju opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 24 stycznia 2005 r. (data wpływu: 25 styczeń 2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Na podstawie podanych we wniosku informacji ustalono, iż Spółka jest organizatorem targów, wystaw i kongresów. Usługi te świadczone są na rzecz wystawców krajowych i zagranicznych. Swoim zakresem obejmują realizację szeregu usług dodatkowych. Specyfikując wszystkie świadczenia otrzymuje się następujący katalog:

1. wynajem powierzchni wystawienniczej,

2. przekazanie pomieszczeń i ich wyposażenia na terenach targowych na imprezy informacyjne, miejsc parkingowych na terenach targowych,

3. techniczne zasilenie przekazanej powierzchni np.:

a) wykonanie przyłączy prądowych, wodnych, sprężonego powietrza, telefonicznych i systemów nagłośnieniowych i audiowizualnych,

b) sprzedaż energii tj. prądu, wody i powietrza sprężonego, impulsów telekomunikacyjnych, internetu pobranych przez ww. przyłącza,

4. wykonanie zabudowy powierzchni wystawienniczej obejmujące: montaż i demontaż stoiska, wykonanie indywidualnych elementów zabudowy, wyposażenie elementów standardowych, wypożyczenie wyposażenia (meble, wyposażenie techniczne itp.) wykonanie wystroju stoiska wraz z wyposażeniem materiałowym. Zabudowa stoiska może mieć charakter indywidualny lub standardowy (często wliczany do ceny powierzchni, mówi się wtedy o powierzchni zabudowanej),

5. nadzorowanie i sprzątnie stoiska,

6. wykonanie nośników informacji lub reklamy, albo umożliwienie posadowienia takich będących własnością wystawcy pomocą, których zwiedzający targi i wystawy mają być informowani,

7. składowanie przedmiotów wystawienniczych jak eksponaty, wyposażenie stoisk,

8. usługi wynajmu personelu (hostessy, tłumacze),

9. wpisy do katalogów targowych, umieszczanie ogłoszeń reklamowych itd. w katalogach targowych, informatorach, biuletynach, umieszczanie plakatów reklamowych, rozdawanie prospektów reklamowych i podobne działania reklamowe,

10. pośrednictwo w zakresie usług noclegowych,

11. organizacja bankietów i inne usługi gastronomiczne,

12. wynajem sal konferencyjnych.

Wszystkie wyżej wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.84.15-00.00 "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów".

Jednocześnie Spółka uważa, że w związku z zakwalifikowaniem tych usług do grupowania PKWiU 74.84.15-00.00 są to usługi reklamowe i w konsekwencji jeżeli są wykonywane na rzecz wystawców zagranicznych, to nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż miejsce ich świadczenia znajduje się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl przepisu zawartego w art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług organizowania wystaw, targów i kongresów, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 3 w związku z ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług usługi reklamy świadczone na rzecz:

1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

uznaje się za świadczone w miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Świadczone przez Spółkę usługi zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych do grupowania PKWiU 74.84.15-00.00 jako usługi organizowania wystaw, targów i kongresów. Usługi reklamowe są natomiast objęte grupowaniem PKWiU 74.4. Wobec tego faktu nie można uznać, że Spółka świadczy usługi reklamowe, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym miejscem świadczenia przez Spółkę usług organizowania wystaw, targów i kongresów będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego aktualnie obowiązującego, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl