PP/E/4227-4/06 - Warunki zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego do placówek oświatowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2006 r. Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu PP/E/4227-4/06 Warunki zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego do placówek oświatowych.

Działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu odwołania Strony z 29 maja 2006 r. od decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie Nr PP/E/449-13/06 z 10 maja 2006 r. zmieniającej z urzędu postanowienie Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie Nr US.PPM/443-62/RW/05 z dnia 31 października 2005 r. dotyczące udzielenia Stronie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie stawki podatku od towarów i usług przy dostawie sprzętu komputerowego dla Zespołu Szkół w Jezierzycach, utrzymuję w mocy decyzję organu I instancji.

Pismem z dnia 3 sierpnia 2005 r. Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego "E." Spółka z o. o. zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. Z zapytania wynikało, iż Spółka podpisała z Wójtem Gminy S., umowę o numerze 56/02 z dnia 22 listopada 2002 r., której przedmiotem było wykonanie hali widowiskowo-sportowej w miejscowości Jezierzyce. W ramach realizacji tej umowy Gmina S. zleciła Podatnikowi wyposażenie Zespołu Szkół w Jezierzycach w sprzęt komputerowy.

Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego "E." wskazało, że faktura VAT na dostawę sprzętu komputerowego będzie wystawiona na Gminę S. Pytanie dotyczyło zastosowania stawki w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla Zespołu Szkół w J.

Zdaniem Spółki ww. dostawa winna podlegać opodatkowaniu stawką 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a i art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie postanowieniem z dnia Nr US.PPM/443-62/RW/05 z dnia 31 października 2005 r. uznał za prawidłowe stanowisko Podatnika.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) decyzją z Nr PP/E/449-13 z dnia 10 maja 2006 r. zmienił z urzędu powyższe postanowienie i stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Od powyższej decyzji Strona złożyła odwołanie z dnia 29 maja 2006 r.

Odwołująca zaskarżonej decyzji zarzuciła naruszenie art. 210 § 4 Ordynacji podatkowej. W opinii Spółki decyzja z Nr PP/E/449-13/06 z dnia 10 maja 2006 r. nie zawiera uzasadnienia faktycznego i prawnego, organ nie wskazał faktów, które były podstawą ustaleń organu, nie wyjaśnił podstawy prawnej, a w szczególności nie wskazał, na czym polega rażące naruszenie prawa, które było podstawą do jej wydania. Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego "E." skarżonemu rozstrzygnięciu zarzuciło również naruszenie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Według Strony w przedmiotowej sprawie wystąpiła dostawa sprzętu komputerowego dla placówki oświatowej - Zespołu Szkół w J.

Dostawa realizowana była w ramach umowy z Wójtem Gminy S., której przedmiotem było wykonanie hali widowiskowo-sportowej w miejscowości Jezierzyce. Zdaniem Podatnika wystawienie faktury VAT na Gminę S. nie stoi na przeszkodzie do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Dodatkowo Spółka wskazała, iż Gmina S. nie uznała decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie Nr PP/E/449-13/06 i odmówiła zapłaty podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, w przedmiotowej sprawie zważył, co następuje:

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Stosownie do postanowień art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. Brzmienie w/cyt. normy wskazuje na bezwzględny obowiązek organu wyższego stopnia uchylenia lub zmiany postanowienia w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przypadku zaistnienia rażącego naruszenia prawa. W doktrynie i orzecznictwie podkreśla się, iż rażące naruszenie prawa ma miejsce wówczas, gdy jego ciężar gatunkowy jest tak znaczny, iż istnieje oczywista sprzeczność pomiędzy treścią przepisu, a zapadłym rozstrzygnięciem.

W przedmiotowej sprawie przyczyną zmiany z urzędu postanowienia Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie Nr US.PPM/443-62/RW/05 z dnia 31 października 2005 r., jest stwierdzone przez organ wyższego stopnia, w trakcie jego weryfikacji, rażące naruszenie prawa to jest przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Powołany wyżej przepis stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15. Przepis art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy przewiduje, iż warunkiem zastosowania przez dokonującego dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a jest posiadanie przez niego stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do treści art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, warunkiem zastosowania 0% stawki podatku jest bezpośrednia dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. W tym przepisie ustawodawca nie wymienił innych podmiotów, na rzecz których dostawa towarów podlegałaby preferencyjnemu opodatkowaniu. Prowadzi to do wniosku, że składającym zamówienie na dostawę sprzętu komputerowego i stroną transakcji wymienioną na dokumencie ją potwierdzającym (faktura VAT) winien być podmiot tam wymieniony, czyli placówka oświatowa. Natomiast rola jednostki nadzorującej placówkę oświatową, wyraźnie określona w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ograniczona została do potwierdzenia zamówienia placówki oświatowej.

Ponieważ w niniejszej sprawie nabywcą sprzętu komputerowego jest Gmina S., w świetle ww. przepisów Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego "E." Spółka z o. o. nie jest uprawniona do wystawienia faktury VAT zawierającej preferencyjną stawkę podatku w wysokości 0%. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie fakt, iż sprzęt komputerowy został przekazany przez Gminę S. dla placówki oświatowej - Zespołu Szkół w J., nie spowodował, iż dostawa dokonana przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego "E." Spółka z o. o. na rzecz Gminy S., jest dostawą w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Próby interpretowania art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w sposób przyjęty przez Podatnika tj. poprzez wskazanie, iż dostarczono sprzęt komputerowy dla placówki oświatowej czy akcentując zależności Zespołu Szkół w J. od Gminy S. (organu założycielskiego, prowadzącego i nadzorującego - pismo Gminy S. z dnia 26 maja 2006 r.), nie znajduje odzwierciedlenia w postanowieniach tej normy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie uznaje za niezasadne zarzuty Strony w kwestii naruszenia art. 210 § 4 Ordynacji podatkowej. Organ I instancji na stronie 2 skarżonej decyzji szczegółowo przedstawił rozumienie pojęcia rażącego naruszenie prawa oraz wskazał na czym polegało to naruszenie w postanowieniu Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie Nr US.PPM/443-62/RW/05 z dnia 31 października 2005 r.

Mając na uwadze powyższe organ odwoławczy stwierdza, iż zaskarżona decyzja zarówno pod względem merytorycznym, jak i formalnym odpowiada prawu. W związku z powyższym, brak jest podstaw do uchylenia decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie z dnia 10 maja 2006 r. Nr PP/E/449-13/06. Na niniejsze rozstrzygnięcie nie może mieć wpływu argument Strony, że Gmina S. odmówiła zapłaty podatku od towarów i usług w wyższej stawce.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję służy Stronie prawo do wniesienia skargi (w 2 egz.) zarzucającej tej decyzji tylko niezgodność z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn. Skarga winna być wniesiona za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg), w terminie 30 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl