PP-A/406-511/05/SDK - Opodatkowanie podatkiem VAT zbycia kwoty mlecznej przyznanej przez Agencję Rynku Rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2006 r. Izba Skarbowa w Poznaniu PP-A/406-511/05/SDK Opodatkowanie podatkiem VAT zbycia kwoty mlecznej przyznanej przez Agencję Rynku Rolnego.

Podatnik pismem z dnia 3 listopada 2005 r., dodatkowo uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2005 r. wystąpił do Ministerstwa Finansów a następnie do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gnieźnie o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności zbycia prawa do kwoty mlecznej innemu producentowi mleka. W załączeniu podatnik przesłał również pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 13 października 2005 r. Nr OK-5672/KU-6139/2005, w którym organ ten stwierdził, iż "sprzedaż kwot mlecznych, limitów otrzymanych na produkcję i dostawę mleka w danym roku przez producenta (hodowcę bydła) nie jest usługą".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gnieźnie postanowieniem z dnia 8 grudnia 2005 r. Nr ZPP/4400-402/05/ZK stwierdził, iż sprzedaż kwoty mlecznej nie jest usługą i nie podlega opodatkowaniu VAT.

W wyniku przeprowadzonego postępowania stwierdzam, co następuje:

Ustawą z dnia 6 września 2001 r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. Nr 129, poz. 1446 z późn. zm.) wprowadzono kwotowanie krajowej produkcji mleka. Kwotowanie to nie obejmuje mleka wyprodukowanego na własne potrzeby, a jedynie mleko i przetwory mleczne, które mogą być wprowadzone do obrotu wyłącznie w ramach przyznanej indywidualnej kwoty mlecznej. Kwota mleczna to limit otrzymany na produkcję i dostawę mleka w danym roku przez producenta. Z przepisów powołanej ustawy wynika, że prawo do przyznanej podatnikowi indywidualnej kwoty mlecznej może być zbywane lub wydzierżawiane, w drodze umowy, innemu posiadaczowi gospodarstwa rolnego, jak również może być przedmiotem dziedziczenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wyżej wymienione czynności podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 ustawy o VAT).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Ponieważ w ustawie o VAT nie zdefiniowano dla jej potrzeb pojęcia wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się, że wartościami tymi są - co najmniej - wartości niematerialne i prawne wymienione w art. 22b i 22c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zwrot "co najmniej" oznaczać może, że nie jest to ich zamknięty wykaz. Tym samym można przyjąć, iż kwota mleczna (wynikająca z ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych z 2001 r.), będąca prawem podatnika do wprowadzania do obrotu mleka lub przetworów mlecznych, jest wartością niematerialną i prawną, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku kiedy wartości niematerialne i prawne są przedmiotem odpłatnego przeniesienia przez podatnika VAT w ramach jego działalności gospodarczej na inny podmiot, uznać należy, że jest to świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując - stwierdzam, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gnieźnie postanowieniem z dnia 8 grudnia 2005 r. dokonał nieprawidłowej interpretacji zagadnienia przedstawionego we wniosku i w związku z tym, postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny. Jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy. Nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika (por. art. 14b § 1 i 2 O. p.).

W przypadku zmiany przepisów podatkowych interpretacja przestaje wiązać.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl