PP/443-53-2/05 - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług kwoty dofinansowania otrzymanej przez Gminę w ramach porozumienia od osób prawnych, fizycznych lub innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej na zadania inwestycyjne takie jak: budowa drogi, kolektora sanitarnego itp.
Pismo z dnia 30 listopada 2005 r. Urząd Skarbowy w Tczewie PP/443-53-2/05 Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług kwoty dofinansowania otrzymanej przez Gminę w ramach porozumienia od osób prawnych, fizycznych lub innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej na zadania inwestycyjne takie jak: budowa drogi, kolektora sanitarnego itp.
Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług kwoty dofinansowania na podstawie porozumienia miedzy Gminą a osobą prawną, osobą fizyczną lub inną jednostką nie posiadającą osobowości prawnej na zadania inwestycyjne wykonywane przez Gminę takie jak: budowa drogi, kolektora sanitarnego, wodociągu i innej infrastruktury?
Postanowienie
Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika (pismo wpłynęło do Urzędu w dniu 12.10.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 18.11.2005 r. (pismo wpłynęło do Urzędu w dniu 21.11.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwoty dofinansowania przez osobę fizyczną, osobę prawną lub inną jednostkę nie posiadającą osobowości prawnej inwestycji wykonywanej przez Gminę zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Gmina wykonuje zadania własne w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, do których należą między innymi inwestycje w zakresie infrastruktury: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną, gazu, budowy dróg i mostów. Na podstawie porozumienia pomiędzy Gminą a osobą fizyczną, osobą prawną lub inną jednostką nie posiadającą osobowości prawnej zadania inwestycyjne wykonywane przez Gminę zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, np.: budowa drogi, wodociągu lub innej infrastruktury mogą być dofinansowane przez stronę porozumienia.
Zakończona inwestycja stanowi własność Gminy.
Kwoty wpłacone na poszczególne inwestycje stanowią dofinansowanie na realizowaną przez Gminę inwestycję i nie mają związku z usługami świadczonymi przez Gminę. Dofinansowanie do inwestycji przez osoby prawne czy fizyczne nie ma wpływu na cenę świadczonych usług.
Gmina przekazała do eksploatacji kolektory sanitarne i wodociągi, ale nie pobiera żadnych pożytków z tego tytułu. Również z inwestycji dotyczących budowy i przebudowy dróg, Gmina nie osiąga żadnych dochodów.
Podatnik zapytuje, czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług kwoty dofinansowania na podstawie porozumienia między Gminą a osobą prawną, osobą fizyczną lub inną jednostką nie posiadającą osobowości prawnej na zadania inwestycyjne wykonywane przez Gminę takie jak: budowa drogi, kolektora sanitarnego, wodociągu i innej infrastruktury.
Zdaniem Podatnika dobrowolne dofinansowanie do inwestycji wykonywanych przez organ władzy publicznej nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług, ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez Gminę.
Organ podatkowy zajmując stanowisko w przedmiotowej sprawie stwierdził, co następuje.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
A zatem jeżeli dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub świadczonej usługi, wówczas taka dopłata nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z wyjaśnień pytającego wynika, iż wpłaty na poszczególne inwestycje nie mają związku z usługami świadczonymi przez Gminę oraz nie wpływają na cenę świadczonych przez Gminę usług.
Ponadto organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W związku z powyższym dobrowolne dofinansowanie przez poszczególne osoby fizyczne, osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej do inwestycji realizowanych przez Gminę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.