PP/443-51-1-GK/07 - Ubytki i nadwyżka towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2007 r. Opolski Urząd Skarbowy w Opolu PP/443-51-1-GK/07 Ubytki i nadwyżka towarów.

"(...) Podatnik w ramach swojej działalności gospodarczej dokonuje m.in. przerobu i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych takich jak propylen, benzen, ortoksylen. Spółka dysponuje składem podatkowym. Przyjmując towar do magazynu w dokumentacji Spółka wpisuje ilość towaru wynikającego z ważenia tego towaru na wadze znajdującej się w Spółce. Waga ta może się różnić od wielkości wynikających z faktur otrzymanych od kontrahentów posiadających siedzibę na terytorium Wspólnoty Europejskiej z tytułu dokonania przez nich dostawy. Waga towaru uwidoczniona na fakturze wynika z ważenia dokonywanego u dostawcy. Rozbieżności w wagach spowodowane są błędami wynikającymi z dokładności poszczególnych wag (tolerancji wagowej) lub ubytków powstałych podczas transportu. Ponadto Spółka poinformowała, iż dostawy towarów w zależności od organizacji transportu dzielą się na grupy:

-

transport w całości organizowany jest przez dostawcę (dostawa w magazynie Spółki)

-

transport do granicy kraju organizowany jest przez dostawcę, za transport na terytorium kraju odpowiedzialna jest Spółka (dostawa na granicy).

Spółka zadała pytanie w jaki sposób rozbieżności w wagach wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wpływają na prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług.

(...) Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Jedną z generalnych zasad funkcjonowania podatku od towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami - zwanej dalej "ustawą"), jest jego potrącalność i neutralność dla przedsiębiorcy. Na podstawie ww. art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 kwota podatku należnego m.in. z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zatem kwota podatku naliczonego jest kwotą wtórną w stosunku do kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Natomiast podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić - stosownie do treści przepisu art. 31 ust. 1 ustawy. Zatem kwotę podatku należnego (stanowiącą kwotę podatku naliczonego) nalicza się w oparciu o dokument wystawiony przez kontrahenta (w razie braku dokumentu na podstawie zawartej umowy) w wystawianej fakturze wewnętrznej - zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy. Brak jest podstaw do przyjęcia innej podstawy opodatkowania niż wynikającej z powołanego art. 31 ust. 1. Jednocześnie zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zatem w przypadku otrzymania od kontrahenta faktury dokumentującej dokonanie dostawy Spółka winna przyjąć jako podstawę opodatkowania kwotę należną z niej wynikającą i ta też kwota będzie stanowiła kwotę podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ustawy. Dopiero w przypadku zaistnienia przesłanek określonych w powołanym art. 29 ust. 4 ustawy - np. udzielenie rabatu, bądź wystawienie faktury korygującej przez dostawcę towaru - Spółka będzie zobowiązana do skorygowania wystawionej faktury wewnętrznej zmniejszającej podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, co spowoduje konieczność korekty podatku naliczonego o tę kwotę.

Biorąc pod uwagę powyższe wystąpienie ewentualnych ubytków nie wpłynie na kwotę podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego. (podkreśl. red.)

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zatem obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego uzależnione jest od możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W przypadku możliwości zaliczenia całości przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, w przypadku gdy część z tych wydatków nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów, Spółce w tej części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu przysługiwać nie będzie.

Reasumując, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi czynnościami uzależnione jest od możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w całości bądź w części.

Wystąpienie nadwyżek towaru, jak słusznie twierdzi Spółka nie wpływa na rozliczenie podatku od towarów i usług. (podkreśl. red.) (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/3/40-41