PP/443-39/06 - Czy zakup biletów na koncert i imprezę sylwestrową przez Stowarzyszenie i przekazanie ich za odpłatnością członkom Stowarzyszenia wywołuje skutki w podatku od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 2006 r. Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku PP/443-39/06 Czy zakup biletów na koncert i imprezę sylwestrową przez Stowarzyszenie i przekazanie ich za odpłatnością członkom Stowarzyszenia wywołuje skutki w podatku od towarów i usług?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z dnia 4 stycznia 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w kwestii opodatkowania zbiórki pieniędzy na zakup biletów dla członków stowarzyszenia

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny:

Pytający jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług posiadającym status Stowarzyszenia. Stowarzyszenie dokonało zbiórki pieniędzy od swoich członków na bilety na koncert oraz na imprezę sylwestrową. Zakupione bilety zostały przekazane członkom zgodnie z dokonanymi wpłatami.

Faktura za sprzedaż biletów i imprezę sylwestrową została wystawiona przez organizatorów na rzecz Stowarzyszenia.

VAT zawarty w biletach nie był odliczany przez Stowarzyszenie.

Pytanie i stanowisko podatnika:

Podatnik wnosi o potwierdzenie jego stanowiska, iż przepływ pieniądza przez Stowarzyszenie w opisanej sytuacji nie powoduje skutków podatkowych, gdyż nie przynosi to Stowarzyszeniu jakichkolwiek korzyści, nie wchodzi w zakres działalności gospodarczej a spełnia jedynie zobowiązania statutowe.

Ocena prawna:

Stowarzyszenia działają w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Stowarzyszenie z mocy definicji ustawowej działa jako dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenie o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Może również prowadzić działalność w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Dla określenia, czy i w jakich okolicznościach jego działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy przede wszystkim ustalić, czy w konkretnym przypadku spełnione zostały przesłanki o charakterze przedmiotowym i podmiotowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również czynności wymienione w pkt 1-3. Przepisy ustawy przy klasyfikacji usług odsyłają do przepisów o statystyce publicznej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) obowiązującą do celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2006 r., pod pojęciem "usługi" należy rozumieć:

*

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, tzn. usługi na rzecz produkcji,

*

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Na podstawie klasyfikacji należy stwierdzić, że usługę stanowić będą wskazane w niej czynności, przy czym nie będzie tu miało znaczenia, jakim podmiotem jest ich odbiorca, jak również podmiot je wykonujący. Nie będzie miało znaczenia, czy czynności te będą odpłatne, czy też wykonywane tytułem darmym. Istotne natomiast jest istnienie, w ramach świadczonej usługi, świadczącego oraz odbiorcy usługi jako dwóch odrębnych podmiotów - dwóch odrębnych jednostek gospodarczych.

Podatnikami w świetle art. 15 ust. 1 ww. ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W ustawie nie określono definicji " częstotliwości". W znaczeniu w jakim funkcjonuje to pojęcie w języku polskim, "częstotliwie" oznacza wielokrotnie. Aby stać się podatnikiem z tyt. wykonania danej czynności, w chwili jej dokonywania wykazywana winna być intencja dokonywania tej czynności wielokrotnie.

Wynika z powyższego, że nie każda czynność wykonywana przez podatnika podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu. Opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika. Aby jednorazową dostawę towarów lub jednorazowe świadczenie usług uznać za działalność gospodarczą, z okoliczności musi wynikać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystane towary zostały nabyte w celu sprzedaży.

Oceniając stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 14 czerwca 2006 r. oraz dane, które są w posiadaniu tut. Urzędu, w szczególności Statut Stowarzyszenia należy stwierdzić:

*

czynność przekazania członkom Stowarzyszenia biletów na koncert oraz imprezę sylwestrową za pełną odpłatnością, pomimo, iż nie przynosi to Klubowi żadnych korzyści, spełnia przesłanki do uznania za usługi w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - nastąpiło wykonanie określonej czynności, spełniony jest również warunek co do istnienia świadczącego oraz odbiorcy usługi jako dwóch odrębnych podmiotów - dwóch odrębnych jednostek gospodarczych. Każdy bowiem z odbiorców usługi jest odrębnym od Stowarzyszenia podmiotem.

W tej sytuacji należy stwierdzić, że powyższa czynność jest świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

*

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, zrzesza menedżerów, przedsiębiorców i intelektualistów Pomorza, celem Stowarzyszenia jest m.in. umacnianie wśród członków zasady wzajemnej pomocy - § 9 pkt I pkt 7 Statutu. Pomoc dla członków Klubu np. w postaci zakupu dla nich biletów mieści się w działalności statutowej Klubu. Powyższe okoliczności wskazują na zamiar wykonywania tych czynności w sposób wielokrotny, częstotliwy. Należy zatem uznać, że z tytułu wykonania powyższych czynności Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji został spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika. W tej sytuacji przekazanie członkom Stowarzyszenia biletów na koncert oraz imprezę sylwestrową winno być rozliczone jako czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wskazać przy tym należy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 10 załącznika Nr 4 do ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez organizacje członkowski, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe), zaliczane do grupowania PKWiU 91. Czynności realizowane przez Stowarzyszenie mogą korzystać zatem ze zwolnienia od podatku VAT tylko wtedy, gdy zostaną spełnione jednocześnie następujące warunki:

1.

czynności polegają na świadczeniu usług, zaliczanych do symbolu PKWiU 91,

2.

usługi te mieszczą się w zakresie działalności statutowej Stowarzyszenia, z zachowaniem warunków wymaganych przepisami ustawy Prawo o stowarzyszeniach.

Zatem w celu ustalenia, czy usługi polegające na zakupie i przekazaniu członkom Stowarzyszenia biletów na koncert i na imprezę sylwestrową korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, Podatnik winien sklasyfikować te czynności zgodnie z PKWiU. W przypadku trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć daną usługę, Podatnik może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona prawidłowej klasyfikacji.

W sytuacji, gdy powyższe usługi są sklasyfikowane do innego grupowania PKWiU, niż 91 - powinny być opodatkowane według tych samych stawek, z jakimi nastąpiło ich nabycie.

Wobec powyższego Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, że stanowisko Podatnika, co do braku skutków w podatku od towarów i usług w przypadku nabycia i przekazania członkom Klubu biletów na koncert i imprezę sylwestrową - jest nieprawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl