PP-443/3/JZ/05 - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług bonu towarowego uzależnionego od wartości dokonanych zakupów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2005 r. Urząd Skarbowy w Oleśnie PP-443/3/JZ/05 Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług bonu towarowego uzależnionego od wartości dokonanych zakupów

Pytanie podatnika

Dotyczy obowiązku odprowadzenia podatku VAT od otrzymanej nagrody w postaci wewnętrznego bonu towarowego, wydanej przez M. w ramach sprzedaży premiowej.

P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 stycznia 2005 r., który wpłynął w dniu 2 lutego 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku odprowadzenia podatku VAT od otrzymanej nagrody w postaci wewnętrznego bonu towarowego wydanej przez M. w ramach sprzedaży premiowej. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie stwierdza, że stanowisko Podatniczki jest nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E W dniu 2 lutego 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku: Dokonując zakupów w Hurtowni M. w Częstochowie w 2004 r. Podatniczka była nagradzana w ramach sprzedaży premiowej, w zależności od wysokości zakupów w danym miesiącu w rozbiciu na artykuły spożywcze i artykuły przemysłowe 3 lub 4 % premią z wartości netto faktur z danego miesiąca w postaci bonu towarowego. Nagroda miała postać bonu wewnętrznego M., który zmniejszał wartość płatności konkretnej faktury zakupu. Na potwierdzeniu odbioru nagrody istniała informacja, że wartość nagrody stanowi dla niej przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Wszystkie premie otrzymane od 5 maja 2004 r. zostały przez Podatniczkę wykazane w ewidencji sprzedaży VAT jako podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatniczka uważa, iż nie powinna odprowadzać podatku od tych nagród gdyż nie jest to stałe wynagrodzenie za wykonaną usługę na rzecz hurtowni M., lecz jedynie zmniejszenie płatności konkretnej faktury. Do wniosku Podatniczka dołączyła "Potwierdzenie odbioru nagrody wydanej w ramach sprzedaży premiowej osobie fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą"; oraz "Regulamin akcji promocyjnej - Wynagradzamy Zakupy w M.";

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza iż stanowisko Podatniczki nie zasługuje na uwzględnienie. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...). W przypadku - bonusów warunkowych - należy zauważyć, że pomiędzy stronami transakcji istnieje umowa regulująca wzajemną współpracę na podstawie której MAKRO Cash Carry Polska jest zobowiązana do ich wypłaty. Premia nie ma charakteru dobrowolnego, lecz uzależniona jest od określonego zachowania kontrahentów M., osiągnięcia przez nich odpowiednio dużego poziomu obrotów, zatem nasuwa się wniosek, iż pomiędzy stronami zaistniała relacja zobowiązaniowa, którą można uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Premia w tym przypadku jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj. stałą współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości. Analiza przedłożonych dokumentów pozwala wnioskować, iż celem umowy jest dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej (w formie bonu towarowego), z tytułu zakupu określonej ilości produktów. Zatem jest to forma wynagrodzenia za czynności wykonywane przez kontrahenta tj. stałą współpracę, realizowanie zakupu o określonej wielkości. Bonus - premia (bon towarowy) nie powoduje zmniejszenia ceny jednostkowej towaru, jednakże efektywnie powoduje zmniejszenie ostatecznej kwoty do zapłaty. Mimo, iż ekonomiczny wymiar bonusu (premii) i rabatu jest taki sam, to fakt jej przyznania jest uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków. Zatem przyznane bonusy "premie warunkowe" będą stanowiły odrębny przedmiot opodatkowania i nie będą pomniejszać podstawy opodatkowania z tytułu nabycia towarów. Uzyskanie premii jest bezpośrednio związane z wzajemnym świadczeniem ze strony kontrahenta, dlatego czynność tę należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta winna zostać udokumentowana przez podatnika-w tym wypadku świadczącego usługę, zgodnie z art. 106 ust. 1 w/cyt. ustawy o VAT tj. fakturą VAT, spełniającą wymogi, o których mowa w § 12 roz. Min. Fin. z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). Reasumując, otrzymana przez Panią premia (bon towarowy) od dostawcy towaru, uzależniona od wartości zakupionego towaru, jest premią za świadczone usługi, a usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podatku 22%.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie informuje, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b, w/w ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie w trybie art. 236 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.). Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł. od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl