PP/443-26-2-GK/06 - Uprawnienie do zastosowania stawki 0% do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w przypadku zmiany kontrahenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2006 r. Opolski Urząd Skarbowy w Opolu PP/443-26-2-GK/06 Uprawnienie do zastosowania stawki 0% do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w przypadku zmiany kontrahenta.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 31 marca 2006 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 31 marca 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 03 kwietnia 2006 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2006 r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 29 maja 2006 r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Dnia 28 lutego 2006 r. Spółka dokonała wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do zarejestrowanego podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Spółka posiada wszystkie niezbędne dokumenty do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, tj. kopie faktury, specyfikację, oświadczenie o odbiorze towarów, dokumenty transportowe otrzymane od przewoźnika. Faktury do dnia dzisiejszego nie zostały zapłacone. Spółka otrzymała informację, iż kontrahent będzie zmuszony ogłosić upadłość. Z uwagi na fakt, iż należności nie zostały do dnia dzisiejszego uregulowane, ustalono, iż kontrahent przekaże towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów innemu kontrahentowi, będącemu podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium tego samego państwa członkowskiego, na którym jest zidentyfikowany pierwotny kontrahent. Z uwagi na powyższe Spółka wystawiła faktury korygujące do poprzedniej transakcji oraz wystawiła nowe faktury na nowego kontrahenta. Do nowych faktur dołączono specyfikację towarów, oświadczenie o odbiorze towaru, jednak Spółka nie posiada dokumentów przewozowych potwierdzających dostarczenie towarów do nowego kontrahenta. Dodatkowo Spółka będzie w posiadaniu oświadczenia nowego kontrahenta, iż odebrał towary od kontrahenta pierwotnego.

Spółka zadała pytanie, czy w takiej sytuacji jest uprawniona do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

W opinii Podatnika w opisanej sytuacji prawidłową stawką podatku od towarów i usług dla dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na terytorium kraju jest stawka w wysokości 0%.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą") w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42. Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Jednocześnie zgodnie z art. 42 ust. 3 pkt 1 do 3 dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2. kopia faktury,

3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

- z zastrzeżeniem niemającym zastosowania w niniejszej sprawie.

Ponadto na podstawie art. 42 ust. 11 pkt 1 do pkt 3 w przypadku, gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

W opinii tut. organu podatkowego aczkolwiek z posiadanych przez Spółkę dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 do 3 ustawy nie będzie wynikało bezpośrednio, iż towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały dostarczone do miejsca ich ostatecznego przeznaczenia (dokumenty przewozowe zostały potwierdzone przez innego kontrahenta), jednakże biorąc pod uwagę brzmienie powołanego art. 42. ust. 11 należy uznać, iż Spółka będzie w posiadaniu dokumentacji w wystarczający sposób opisującej zaszłe zdarzenie gospodarcze, a zatem będzie uprawniona do zastosowania stawki podatku od towarów i usług, dla przedmiotowej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w wysokości 0%.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności, postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl