PP/443-26/04 - Możliwość odzyskania podatku VAT przez Gminę w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2004 r. Urząd Skarbowy w Namysłowie PP/443-26/04 Możliwość odzyskania podatku VAT przez Gminę w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim

Pytanie podatnika

Czy będąc podatnikiem podatku od towarów i usług Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim?

Na podstawie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie udziela następującej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej w piśmie z dnia 25.10.2004 r. dotyczącym wyjaśnienia czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim w związku z realizacją przez nią inwestycji polegających na:

- budowie sieci wodociągowej z przyłączami

- dokończeniu budowy sieci wodociągowej z przyłączami

- budowy sieci kanalizacji sanitarnej

Jak wynika z treści pisma z dnia 25.10.2004 r. Gmina po dniu 01.05.2004 r. zawarła umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, których przedmiot obejmuje budowę sieci wodociągowej z przyłączami i sieci kanalizacji sanitarnej oraz dokończenie budowy sieci wodociągowej z przyłączami. Umowy te określają warunki i tryb udzielenia Gminie dofinansowania z programu SAPARD. Realizacja powyższych inwestycji należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Jak wynika z dalszej części pisma, po końcowym odbiorze ww. inwestycji zostały one przekazane nieodpłatnie w administrowanie podmiotowi, który będąc zakładem budżetowym Gminy jest jednocześnie podatnikiem podatku od towarów i usług samodzielnie rozliczającym swoją działalność polegającą na świadczeniu usług przy wykorzystaniu powyższych sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnej. Z pisma Gminy wynika również, iż korzysta ona ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) i nie może zaliczyć podatku naliczonego związanego ze zrealizowanymi inwestycjami do kosztów uzyskania przychodów.

Z dokumentów znajdujących się w tut. Urzędzie wynika, iż Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na mocy art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten stanowi jednak, iż tylko w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Wobec tego, że Gmina stwierdza w piśmie, iż nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, realizacji której służyłyby poniesione przez nią wydatki na inwestycje polegające na budowie sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnej, o których współfinansowanie w ramach programu SAPARD ubiega się obecnie, to nie ma ona możliwości odzyskania w systemie podatku od towarów i usług podatku naliczonego uprzednio uiszczonego przez nią przy nabyciu towarów i usług służących tej inwestycji. Rozwiązania zawarte w § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w tej konkretnej sprawie w ogóle nie mają zastosowania, gdyż umowy pomiędzy Gminą i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarte zostały po dniu 1 maja 2004 r.

Gmina, stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966), jest jednostką samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy powołanego art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma więc prawnych możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.

Tutejszy organ podatkowy, podzielając stanowisko Gminy wyjaśnia więc, że z wyżej powołanych przepisów prawa, jak i z sytuacji prawnej Gminy wynika, iż nie ma ona możliwości odzyskania podatku od towarów i usług bowiem:

1) jako podatnikowi podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją inwestycji polegających na budowie sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnej nie są wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

2) będąc podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych Gmina nie może zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów ustalonych dla celów rozliczenia tego podatku, czyli nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie informuje, że niniejszej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzielono wg stanu prawnego obowiązującego na dzień jej sporządzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl