PP/443-227-1/05/06 - Moment powstania obowiązku podatkowego od wystawionych faktur za zysk lub stratę w przypadku prowadzenia usług budowlanych

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu PP/443-227-1/05/06 Moment powstania obowiązku podatkowego od wystawionych faktur za zysk lub stratę w przypadku prowadzenia usług budowlanych

Pytanie podatnika

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi budowlane na podstawie zawartej umowy konsorcjum z inną firmą. Firmy wykonują wspólnie zadania inwestycyjne. Prace są podzielone. Część robót jest wykonywana wspólnie i fakturowana na zasadach ogólnych, a część każdy wykonuje oddzielnie dzieląc się zyskiem lub stratą z danego odcinka. Podatnik pismem z dnia 19.09.2005 r. zwrócił się z pismem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu podania klasyfikacji dla usługi - "wynagrodzenie za wspólne zarządzanie kontraktem". Wątpliwości podatnika dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego od wystawionych faktur za zysk lub stratę.

Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmian.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 07 listopada 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług budowlanych - stwierdza że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 7 listopada 2005 r. podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi budowlane na podstawie zawartej umowy konsorcjum z inną firmą. Firmy wykonują wspólnie zadania inwestycyjne. Prace są podzielone. Część robót jest wykonywana wspólnie i fakturowana na zasadach ogólnych, a część każdy wykonuje oddzielnie dzieląc się zyskiem lub stratą z danego odcinka. Podatnik pismem z dnia 19.09.2005 r. zwrócił się z pismem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu podania klasyfikacji dla usługi - "wynagrodzenie za wspólne zarządzanie kontraktem".

Wątpliwości podatnika dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego od wystawionych faktur za zysk lub stratę. Przedstawione stanowisko podatnika w sprawie jest następujące: Obowiązek podatkowy powstaje na zasadach obowiązujących przy wykonaniu robót budowlano - montażowych.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po ponownym przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie oraz obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Określony w przepisach moment powstania obowiązku podatkowego wskazuje na termin rozliczenia przez podatnika podatku z tytułu wykonywanej czynności.

Według ogólnej zasady wyrażonej w art. 19 ust. 1 cyt. ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dni licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Zgodnie jednak z przepisem szczególnym - art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT - obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania ww. usług.

Przez roboty budowlane - zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 207, poz. 2016) - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Biorąc pod uwagę powyższe, wymienione w pytaniu usługi zakwalifikowane przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacji w Łodzi jako usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej nie mieszczą się w definicji robót budowlanych, dla których określono szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Zatem w przedstawionej sytuacji obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług "wynagrodzenia za wspólne zarządzanie kontraktem" powstanie na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania powyższej usługi. Ponadto jak wyjaśniono w postanowieniu z dnia 30.09.2005 r. Nr PP/443-131-1/05 zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle powyższego należy uznać, iż osiągnięty zysk lub poniesiona strata nie jest czynnością wymienioną w art. 5 i 8 cytowanej ustawy i jako taka nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług tym samym nie podlega fakturowaniu. Zasady regulujące sposób rozliczania udziału we wspólnym przedsięwzięciu zawarte są w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Ponieważ problem ten budził wątpliwości podatników, stanowisko w tej sprawie wyraziło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 24 lutego 2004 r., które było odpowiedzią na interpelację poselską.

W zakresie podatku VAT stwierdzono tam m.in.: "(...) w przepisach ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) brak jest szczególnych regulacji dotyczących wzajemnych rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami, którzy zawarli umowę o wspólnym przedsięwzięciu i działają w ramach konsorcjum. W szczególności należy mieć na uwadze to, że przepisy ww. ustawy, definiując pojęcie podatnika (art. 5) nie przewidują uznania za jednego podatnika większej liczby przedsiębiorców pozostających w bliskich związkach, np. o charakterze ekonomicznym".

Analogiczne reguły obowiązują również w nowej ustawie o VAT. Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT, w tym także lider konsorcjum. Powyższe oznacza, że przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum powinni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ww. ustawy oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze - umowy konsorcjum - nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego lecz stanowi porozumienie intencyjne stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego.

Zatem zdaniem tut. organu podatkowego brak jest podstaw prawnych do fakturowania osiągniętego zysku lub straty wykonanych usług budowlanych. Obowiązek podatkowy może powstać jedynie od wykonanych usług budowlanych W związku z powyższym stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje: iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia; interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl