PP/443-185/04 - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży towarów ze składu celnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2004 r. Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu PP/443-185/04 Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży towarów ze składu celnego

Pytanie podatnika

Dotyczy opodatkowania sprzedaży dokonanej bezpośrednio ze składu celnego towarów importowanych z Japonii kontrahentowi z Łotwy, zarejestrowanemu dla potrzeb podatku UE oraz prawidłowej stawki podatku VAT dla sprzedaży towarów na rzecz kontrahenta z Łotwy dokonanej przez Spółkę bezpośrednio z terytorium Niemiec (Hamburg), gdzie przedmiotowy towar został dostarczony przez kontrahenta Spółki z Japonii.

W dniu 2 grudnia 2004 r. do siedziby tutejszego organu wpłynął wniosek Spółki o udzielenie informacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w poniższym zakresie:

1. opodatkowania sprzedaży dokonanej bezpośrednio ze składu celnego towarów importowanych z Japonii kontrahentowi z Łotwy, zarejestrowanemu dla potrzeb podatku UE

2. prawidłowej stawki podatku VAT dla sprzedaży towarów na rzecz kontrahenta z Łotwy dokonanej przez Spółkę bezpośrednio z terytorium Niemiec (Hamburg), gdzie przedmiotowy towar został dostarczony przez kontrahenta Spółki z Japonii.

Odnośnie zagadnienia przedstawionego w pkt 1 Spółka wyjaśnia, iż dokonała zakupu towaru od kontrahenta z Japonii, wprowadzając go na skład celny. Po czym w dniu 23 listopada 2004 r. bezpośrednio ze składu celnego dokonała sprzedaży tego towaru kontrahentowi z Łotwy, zarejestrowanemu dla potrzeb podatku UE. W przedmiotowym wniosku Spółka wyjaśnia również, iż sprzedaż ta została w Spółce udokumentowana fakturą poza ewidencją VAT. Fakturę tę Spółka dołączyła do analizowanego wniosku; z jej treści wynika, iż Skład Celny znajduje się w Toruniu przy ulicy Kasztanowej 19.

Natomiast w sprawie, o której mowa w pkt 2 Spółka wyjaśnia, iż towar zakupiony od kontrahenta z Japonii został przetransportowany z Japonii do Hamburga na koszt firmy japońskiej "Maruni". Firma Sia Vectors z Łotwy (nabywca towarów) dokonała bezpośrednio z Hamburga odbioru tego towaru na własny koszt. Spółka informuje, że wystawiła fakturę sprzedaży kontrahentowi z Łotwy, obciążając go wartością za towar.

Spółka przedstawiając swoje stanowisko, wyjaśniła, iż dla przedmiotowej sprzedaży wystawiła fakturę poza ewidencją VAT.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, o której mowa w wyżej powołanym piśmie.

Ad 1.

Stosownie do postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zdefiniował "terytorium kraju" jako terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obowiązująca obecnie ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje szczególnych uregulowań w rozliczaniu transakcji dotyczących towarów znajdujących się w składzie celnym, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Polski.

Należy również nadmienić, iż w przeciwieństwie do uregulowań wynikających z art. 4b ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 8 stycznia 1993 r. (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 r. w myśl których sprzedaż towarów w składzie celnym uznana była za sprzedaż dokonaną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obecnie obowiązująca ustawa o VAT nie traktuje składu celnego eksterytorialnie.

Należy także zauważyć, iż zgodnie z art. 98 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny "składem celnym jest każde miejsce uznane przez organy celne i podlegające kontroli, w którym towary mogą być składowane zgodnie z ustalonymi warunkami".

Generalnie zatem należy stwierdzić, że dostawa w obrębie składu celnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, jak wszelkie inne transakcje z jednoczesnym zastosowaniem stawek obowiązujących dla konkretnej sprzedaży.

W konsekwencji zatem sprzedaż towarów ze składu celnego w kraju na rzecz kontrahenta w Łotwy, po spełnieniu poniższych warunków, należy uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towaru.

Wskazać bowiem należy, iż stosownie do przepisów art. 13 ust. 1 powołanej ustawy za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z przepisami art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, jednakże jeżeli spełnione zostaną warunki:

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97. ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów; podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 na podstawie art. 42 ust. 3 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium kraju:

1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2. kopia faktury dostawy,

3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

4. dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z przepisami art. 42 ust. 4 wyżej cytowanej ustawy w przypadku towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;

- adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;

- określenie towarów i ich ilości;

- potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

- rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku, gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Ponadto należy stwierdzić na podstawie art. 42 ust. 12 ustawy o VAT jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę na terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 42 ust. 13 wyżej cytowanej ustawy otrzymanie przez podatnika dowodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w terminie późniejszym niż określony w ust. 12 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1, w której wykazał dostawę towarów.

Ad2.

Odnośnie kwestii podniesionej pkt 2 przedmiotowego wniosku wskazać należy, iż zgodnie z przepisami art. 22 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o VAT w przypadku dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

A zatem konfrontując przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny w sprawie dostawy towarów na rzecz kontrahenta unijnego bezpośrednio z terytorium Niemiec (z Hamburga) z wyżej powołanymi przepisami należy wskazać, iż transakcja taka nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji zatem nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce.

Niniejszej informacji udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący na dzień jej datowania stan prawny w tym zakresie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl