PP/443-18/06/AZ - Zapłata podatku od towarów i usług od nabytego z terenu Unii Europejskiej środka transportu - samolotu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2006 r. Urząd Skarbowy w Krapkowicach PP/443-18/06/AZ Zapłata podatku od towarów i usług od nabytego z terenu Unii Europejskiej środka transportu - samolotu.

POSTANOWIENIE:

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowegow Krapkowicach przedstawione w złożonym wniosku z dnia 28.03.2006 r. (data wpływu do tutejszego organu 03.04.2006 r.) stanowisko Strony dotyczące konieczności zapłaty podatku od towarów i usług od nabytego z terenu Unii Europejskiej środka transportu - samolotu ocenia jako prawidłowe.

UZASADNIENIE:

Pismem z dnia 28 marca 2006 r. (data wpływu do tut. organu 03.04.2006 r.) Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy od nabytego z terenu Unii Europejskiej środka transportu - samolotu cywilnego o masie startowej równej 1.542 kg Spółka jest zobowiązana do zapłaty podatku VAT i złożenia deklaracji VAT-23.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dnia 7 grudnia 2005 roku dokonała zakupu samolotu. W dniu 20 grudnia 2005 r. samolot został zarejestrowany w rejestrze amerykańskich statków powietrznych przez Federalny Zarząd Lotnictwa ........ Samolot został sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych do Holandii. Do Polski przyleciał 24 lutego 2006 r.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy z tytułu nabycia tegoż środka transportu jest zobowiązana do zapłaty podatku VAT i złożenia deklaracji VAT-23. Zdaniem Spółki w przedmiotowej sprawie nie istnieje obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług i złożenia deklaracji VAT-23.

Po dokonaniu analizy wniosku - przedstawionego w nim stanu faktycznego oraz stanowiska Strony w przedmiotowej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1 ustawy).

Stosownie do postanowień art. 103 ust. 3-5 ustawy w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Przepis ten stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli:

* środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub

* jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

W przypadkach, o których mowa powyżej, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Analiza powyższych regulacji oraz przedstawionego stanu faktycznego wskazuje zatem, że na Spółce nie ciąży obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług oraz złożenia informacji VAT-23. W niniejszej sytuacji nie zachodzą bowiem przesłanki wymienione w art. 103 ust. 4 ustawy, albowiem zakupiony przez Spółkę samolot został zarejestrowany w Stanach Zjednoczonych i nie będzie rejestrowany na terytorium Polski, pomimo że jako statek powietrzny podlega obowiązkowej rejestracji i będzie używany na terytorium kraju.

Stanowisko Spółki należało zatem ocenić jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl