PP-443/129/04 - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług organów władzy publicznej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2004 r. Urząd Skarbowy w Gorzowie Wielkopolskim PP-443/129/04 Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług organów władzy publicznej

Pytanie podatnika

Pytanie podatnika dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy.

Stosownie do pisma nr BD.IIID.Wyp-3150/22/04 z 9 czerwca 2004 r. (do tut. Urzędu wpłynęło 17 czerwca 2004 r.) w sprawie stosowania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorzowie Wlkp. działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), uprzejmie informuje:

Pismem, o którym wyżej mowa, Podatnik zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie niżej przedstawionych kwestii:

1. opodatkowanie wynagrodzeń wynikających z umów zlecenia i o dzieło,

2. opodatkowanie wynagrodzeń za udział w komisjach powołanych przez Wojewodę,

3. opodatkowanie usług świadczonych przez gospodarstwa pomocnicze na rzecz Podatnika,

4. opodatkowanie częściowo odpłatnych skierowań na wczasy dla pracowników Urzędu we własnym ośrodku wypoczynkowym.

Ad. 1 i 2.

Art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stanowi, że nie uznaje się za samodzielną działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 1, czynności:

1. z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.),

2. wykonywane przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy,

3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ww ustawy o podatku dochodowym, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

Jeżeli Podatnik zawierając umowy zlecenia lub inne umowy o podobnym charakterze zachowa przedstawione wyżej warunki wynagrodzenia płacone na podstawie tych umów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przeciwnym wypadku będą temu opodatkowaniu podlegały ale dopiero po przekroczeniu limitu sprzedaży, o którym mowa w § 9 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, Nr 145, poz. 1541).

Ad.3.

Art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług określa, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Paragraf 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia zwalnia z opodatkowania usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej - zwolnienie obowiązuje od 25 czerwca 2004 r. (Dz. U. z 25 czerwca 2004 r. Nr 145, poz. 1541).

W świetle powyższego - usługi świadczone przez gospodarstwa pomocnicze (bez usług z poz. 138 i 153 zał. nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej) na rzecz LUW będą zwolnione z podatku VAT od 25 czerwca 2004 r.

Do 25 czerwca 2004 r. usługi te będą podlegały opodatkowaniu jeżeli nie będą spełnione warunki wynikające z ww art. 15 ust. 3 i 6.

Ad. 4.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 8 ust. 1 tej ustawy wyjaśnia, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Ustęp 2 art. 8 stanowi, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Biorąc powyższe pod uwagę odpłatne i nieodpłatne świadczenie przez LUW usług związanych z wypoczynkiem na rzecz pracowników będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie do tego rodzaju świadczenia usług został powołany. Usługi te będą podlegały opodatkowaniu stawką 22% tj. stawką określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie zostały umieszczone w załącznikach do ustawy, w których wymieniono usługi zwolnione od podatku i opodatkowane stawkami niższymi. Również w powołanym wyżej rozporządzeniu usługi te nie zostały zwolnione z opodatkowania oraz nie obniżono dla nich stawki VAT.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl