PP/443-12/05 - Zamiana nieruchomości dokonana w formie umowy notarialnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 października 2005 r. Urząd Skarbowy w Opatowie PP/443-12/05 Zamiana nieruchomości dokonana w formie umowy notarialnej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 września 2005 r. (data wpływu: 6 września 2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 16 września 2005 r. (data wpływu: 21 września 2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług: stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Urząd Gminy w B. będący podatnikiem podatku od towarów i usług jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerami ewidencyjnymi działek: 178/2 o powierzchni 200 m2 i 178/11 o powierzchni 305 m2.

W planie zagospodarowania gminy obowiązującym na dzień 31 grudnia 2003 r. oraz w aktualnym planie zagospodarowania przestrzennego nieruchomość ta przeznaczona jest pod usługi. Urząd Gminy w B. nosi się z zamiarem dostawy przedmiotowej nieruchomości z przeznaczeniem pod zabudowę.

Urząd Gminy we wniosku zwrócił się do Naczelnika Urzędu skarbowego o interpretację przepisów prawa podatkowego tj. czy transakcja zamiany ww. nieruchomości dokonana w formie umowy notarialnej na nieruchomość zabudowaną stanowiącą własność Banku Spółdzielczego w O. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Urząd Gminy w B. przedstawił pogląd, iż transakcja zamiany tej nieruchomości powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 603 kodeksu cywilnego, przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. W myśl art. 604 kodeksu cywilnego do zamiany stosuje się odpowiednio przepis o sprzedaży. W przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy - występują zatem jednocześnie w charakterze dostawcy i nabywcy.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towar w myśl art. 2 pkt 6 ustawy VAT rozumie się także budynki i budowle lub ich części oraz grunty. Zatem zamiana gruntów jest zamianą towarów, czyli odpłatną dostawą wg art. 5 ust. 1 pkt 1.

Sposób opodatkowania dostawy gruntu zróżnicowany jest w zależności od rodzaju gruntu. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Tym samym zamiana gruntów niezabudowanych będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi nieprzeznaczonymi w planach pod zabudowę podlega zwolnieniu.

Natomiast w przypadku dostawy gruntu o innym charakterze tj. gruntu budowlanego i gruntu przeznaczonego pod zabudowę właściwą stawką jest stawka 22 % bez względu na to, co w przyszłości ma być wybudowane na tym gruncie. Oznacza to, że opodatkowaniu wg stawki 22 % podlega dostawa w tym i zamiana gruntów, które będą traktowane jako budowlane w planie miejscowego zagospodarowania przestrzennego gminy. Jednakże w sytuacji braku takiego planu do określenia charakteru działki może być wykorzystana ewidencja gruntów i budynków, założenia polityki przestrzennej gminy czy ujawnione zamiary nabywcy gruntów.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego wnioskująca jednostka dokona dostawy nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę. Zatem dostawa ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT i podlega opodatkowaniu stawką 22 %.

Dodać również należy, że zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli należność jest określona w naturze podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek należny. Regulacja ta odnosi się również do czynności zamiany, przy której podstawą opodatkowania dla czynności przeniesienia własności rzeczy (gruntu) na drugą stronę umowy jest przeciętna cena (czyli wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych) za przeniesienie własności tego rodzaju rzeczy (gruntu) stosowana w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania tego świadczenia, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Z powyższego wynika, że podstawą opodatkowania przy zamianie towarów będzie zawsze cała wartość świadczenia podlegającego zamianie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl