PP-406(39)AZ)05 - Udzielanie pożyczek z ZFŚS a prawo do odliczenia podatku naliczonego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 sierpnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Prudniku PP-406(39)AZ)05 Udzielanie pożyczek z ZFŚS a prawo do odliczenia podatku naliczonego

Pytanie podatnika

Czy istnieje obowiązek ustalania proporcji określonej w art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do usług finansowych polegających na udzielaniu pożyczek mieszkaniowych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?

Jaki jest wpływ na prawo do odliczenia VAT ze względu na jej sporadyczny charakter?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie nr Ldz (1717)/2005 z dnia 26.07.2005 r. (data wpływu 2005.07.29) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku ustalania proporcji określonej w art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do usług finansowych polegających na udzielaniu pożyczek mieszkaniowych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i wpływu na prawo do odliczenia VAT ze względu na jej sporadyczny charakter.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem Ldz (1717)/2005 z dnia 26.07.2005 r. (data wpływu 2005.07.29) Spółka Wasza zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej w sprawie dotyczącej ustalania proporcji określonej w art. 90 i 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w stosunku do usług finansowych polegających na udzielaniu pożyczek mieszkaniowych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Wg przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka Wasza w ramach Zakładowego Funduszu Środków Socjalnych, tworzonego zgodnie z odrębnymi uregulowaniami prawnymi - udziela pracownikom ze środków tego funduszu zwrotnych pożyczek mieszkaniowych. Pożyczki te udzielane są sporadycznie, a Spółka dokonuje jedynie zakupu papieru w ilości kilkudziesięciu stron na potrzeby sporządzania umów opodatkowanych związanych z przedmiotowymi usługami. Ponadto Spółka ponosi jedynie koszty opłat bankowych z tytułu utrzymania rachunku oraz koszty operacji bankowych, niepodlegające podatkowi od towarów i usług. Spółka zapytuje o celowość liczenia proporcji określonej w art. 90 i 91 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz sens dokonywania korekty deklaracji VAT-7 za styczeń 2005 r.

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT ustawodawca zwolnił od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 tego załącznika znajdują się usługi pośrednictwa finansowego, do których m.in. zalicza się udzielanie przez pracodawcę zwrotnych pożyczek mieszkaniowych z zfśs. Przypadki, w których zachodzi konieczność odliczania częściowego podatku oraz korygowania podatku naliczonego, zostały wskazane w art. 90 i 91 cyt. ustawy. Zdaniem Spółki usługi te są wykonywane sporadycznie ponieważ obrót z tego tytułu usług jest minimalny.

Wobec powyższego w związku ze świadczeniem przez Spółkę usług finansowych dotyczących sporadycznego udzielania zwrotnych pożyczek mieszkaniowych z zfśs, nie zachodzi konieczność ustalania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jak również nie ma obowiązku składania korekty deklaracji rozliczeniowej dla podatku od towarów i usług stosownie do art. 91 ust. 1 tej ustawy.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 tego załącznika znajdują się usługi pośrednictwa finansowego, do których m.in. zalicza się udzielanie przez pracodawcę zwrotnych pożyczek mieszkaniowych z zfśs. Przypadki, w których zachodzi konieczność odliczania częściowego podatku oraz korygowania podatku naliczonego, zostały wskazane w art. 90 i 91 cyt. ustawy.

W myśl natomiast art. 90 ust. 1 cyt. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego.

W przypadku gdy podatnik nie jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego, w związku z którym przysługuje mu prawo do odliczenia, ma obowiązek stosowania tzw. struktury sprzedaży stosownie do zapisu art. 90 ust. 2 cyt. ustawy.

Proporcję ustala się w celu określenia kwoty podatku naliczonego, podlegającej odliczeniu, zgodnie z art. 90 ust. 3-7.

Nie zachodzi konieczność ustalania proporcji w oparciu o przepisy wymienione powyżej, jeśli podatnik jest w stanie przyporządkować ponoszone wydatki odpowiednio do czynności opodatkowanych, zwolnionych i nie podlegających opodatkowaniu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka nie dokonuje żadnych zakupów towarów i usług związanych zarówno ze świadczeniem usług finansowych jak i wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, których nie można było rozgraniczyć, a od których przysługiwało prawo do odliczenia.

Wobec powyższego w związku ze świadczeniem przez Spółkę usług finansowych dotyczących sporadycznego udzielania zwrotnych pożyczek mieszkaniowych z zfśs w sposób opisany powyżej, nie zachodzi konieczność ustalania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jak również nie ma obowiązku składania korekty deklaracji rozliczeniowej dla podatku od towarów i usług stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl