PP-077/SIP/1460/04 - Stawka podatku VAT dla usług spedycji krajowej, usług spedycji dotyczących wewnątrzunijnego transportu towarów oraz usług spedycji międzynarodowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2004 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy PP-077/SIP/1460/04 Stawka podatku VAT dla usług spedycji krajowej, usług spedycji dotyczących wewnątrzunijnego transportu towarów oraz usług spedycji międzynarodowej.

Pytanie podatnika

Dotyczy stawki podatku VAT dla usług spedycji krajowej, usług spedycji dotyczących wewnątrzunijnego transportu towarów oraz usług spedycji międzynarodowej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), dokonuje zmiany interpretacji zawartej w piśmie Naczelnika Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z dnia 17 września 2004 r. Nr ZP-I-443/119/04, gdyż jest ona nieprawidłowa.

Wnioskiem z dnia 17 lipca 2004 r., uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2004 r., Spółka zwróciła się z prośbą o interpretację przepisów prawa dotyczących stawki podatku VAT dla usług spedycji krajowej, usług spedycji dotyczących wewnątrzunijnego transportu towarów oraz usług spedycji międzynarodowej w następujących sytuacjach:

1. usługi spedycji oraz transportu realizowane są w relacjach:

a. Niemcy - Szwajcaria,

b. Szwajcaria - Niemcy,

gdzie nabywcą jest podmiot niemiecki (posiadający NIP VAT UE), podmiot szwajcarski i podmiot polski.

Zdaniem Spółki w powyższym zakresie świadczy ona usługi spedycji międzynarodowej i pomimo iż brak klasyfikacji tego rodzaju usług w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowuje stawką 0% całą wartość usługi w relacji z Niemiec do Szwajcarii (tj. usługę dotyczącą eksportu towarów z kraju Wspólnoty do kraju trzeciego). Natomiast w relacji ze Szwajcarii do Niemiec (tj. usługę dotyczącą importu towarów na teren Wspólnoty z kraju trzeciego) opodatkowuje stawką 0% dla wartości usługi wykonanej na terenie Szwajcarii, zaś na terytorium Niemiec - stawką 22%, gdy zleceniodawca nie udostępni Spółce dokumentu celnego potwierdzającego doliczenie wartości usługi do podstawy opodatkowania w imporcie towarów do Unii. Spółka wystawia faktury VAT ze stawką 0% i wykazuję tę sprzedaż w deklaracji VAT-7;

2. usługi spedycji i transportu w relacji ze Szwajcarii do Rosji świadczone są z pominięciem terytorium Polski. Zdaniem Spółki również w powyższym zakresie świadczy ona usługi spedycji międzynarodowej i pomimo iż brak klasyfikacji tego rodzaju usług w ustawie o podatku od towarów i usług, opodatkowuje stawką 0% całą wartość usługi, świadczonej zarówno na rzecz nabywcy polskiego, jak i zagranicznego i wykazuje tę sprzedaż w deklaracji VAT-7;

3. polski przewoźnik, któremu Spółka wydała zlecenie usług transportu międzynarodowego, opodatkowuje te usługi następującymi stawkami:

a. w relacji ze Szwajcarii do Niemiec, w stosunku do pokonanego dystansu, 0% na terytorium Szwajcarii, zaś 22% - na terytorium Niemiec,

b. w relacji ze Szwajcarii do Rosji (bez tranzytu przez Polskę) 0% dla całej wartości usługi;

4. Spółka realizowała usługę spedycji na trasie:

a. z Niemiec do Polski na zlecenie niemieckiego kontrahenta,

b. z Belgii do Polski na zlecenie polskiego podmiotu.

W trakcie transportu nastąpiło uszkodzenie towaru, za które Spółka została obciążona. Zdaniem Spółki zwrot klientowi wartości uszkodzonego towaru należy wykazać w nocie księgowej, gdyż nie podlega on opodatkowaniu.

Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy pismem z dnia 17 września 2004 r. Nr ZP-I-443/119/04 potwierdził prawidłowość stanowiska Spółki.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie podziela powyższego stanowiska w części dotyczącej opodatkowania usług spedycji i transportu międzynarodowego.

W sytuacji gdy transport towarów nie powiększa wartości eksportowanego lub importowanego towaru na dokumencie celnym stanowi on usługę transportową. Art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wprowadza generalną zasadę, że miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie transport się odbywa, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, iż dla potrzeb określenia miejsca opodatkowania w przypadku transportu międzynarodowego należy podzielić cały transport na poszczególne odcinki. Zatem Polska będzie miejscem świadczenia usługi tyko o odniesieniu do części transportu dokonanym na odcinku w kraju. Natomiast odnośnie transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie na miejsce na terenie dwóch różnych państw członkowskich, tj. do wewnątrzwspólnotowego transportu ustawodawca wprowadził pewne uproszczenia, zawarte w art. 28 ust. 1-6 ustawy. Zgodnie z ogólną zasadną, wyrażoną w art. 28 ust. 1 miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest miejsce, gdzie transport się rozpoczyna. Dotyczy to również usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów (art. 28 ust. 5). W przypadku natomiast, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 2 i 6).

Stawkę opodatkowania 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 1 pkt 23), przez który zgodnie z definicją zawartą w art. 83 ust. 3 pkt 1 rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przedstawione przez Spółkę relacje przebiegu transportu nie mieszczą się w definicji transportu międzynarodowego. Tym samym nie podlegają opodatkowaniu stawką 0%, gdyż skoro nie są świadczone w Polsce, w ogóle nie podlegają opodatkowaniu w kraju i sprzedaży tej Spółka nie wykazuje w deklaracji dla podatku od towarów i usług. Pomimo iż sprzedaży wymienionych usług Spółka nie wykazuje w deklaracji, to ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług dotyczących usług świadczonych poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami (art. 86 ust. 8 pkt 1).

W części dotyczącej zwrotu kosztów za uszkodzony towar, Dyrektor Izby Skarbowej podziela stanowisko Spółki i stanowisko Naczelnika Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy.

Niniejsza odpowiedź została udzielona według stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl