Potrącenia z rent wypłacanych obywatelom polskim przez rząd USA.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2003 r. Ministerstwo Finansów Potrącenia z rent wypłacanych obywatelom polskim przez rząd USA.

(...)

1) Zasady opodatkowania rent

Zasady opodatkowania emerytur i rent wypłacanych obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej przez Rząd USA określają: umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178) - zwana dalej Umową - oraz ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - zwana dalej Ustawą. Umowa ze Stanami Zjednoczonymi nie zawiera postanowień szczególnych dotyczących opodatkowania emerytur i rent, z wyjątkiem otrzymywanych z funduszów publicznych z tytułu pełnionych poprzednio funkcji rządowych. Emerytury takie podlegają opodatkowaniu w USA, w Polsce są one wolne od podatku. W praktyce jednak takie emerytury w Polsce nie występują.

Od innych rent i emerytur przekazywanych do Polski Stany Zjednoczone pobierają podatek w wysokości efektywnej 25,5% (stawka w wysokości 30% zastosowana do dochodu równego 85% wypłaconej emerytury). W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania ma zastosowanie art. 20 ust. 1 ww. Umowy oraz art. 27 ust. 9 ww. Ustawy. A zatem przy obliczaniu podatku należnego w Polsce odlicza się podatek zapłacony w USA. Przy czym w przypadku osiągania w Polsce również innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym podatek zapłacony w USA odlicza się proporcjonalnie do dochodu uzyskanego w USA.

2) Potrącanie składki na ubezpieczenie zdrowotne

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 351 ze zm.), które normują m.in. zasady zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i opłacania składki od pobieranych z zagranicy emerytur lub rent (np. art. 17 ust. 3, art. 27 ust. 8), przyjąć należy, że zamiarem ustawodawcy było objęcie obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego także tych osób, które uzyskują takie świadczenia z zagranicy, a świadczenia te przyznano im na podstawie przepisów o zaopatrzeniu emerytalno-rentowym. Oznacza to objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym również tej grupy osób.

Ustawodawca przewidział (w art. 35 ustawy o NFZ) możliwość odliczenia składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w Ustawie oraz od zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu dochodów osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą oraz przez osoby duchowne - na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Odliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne od zaliczki na podatek dochodowy jest możliwe o tyle, o ile pozwalają na to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Z odliczenia składki korzystają wszyscy ubezpieczeni, u których wystąpi zaliczka na podatek (co najmniej w wysokości opłacanej składki).

3) Pobieranie opłaty manipulacyjnej przez Bank Pekao SA

Możliwość pobierania opłaty manipulacyjnej przez Bank Pekao SA wynika z art. 110 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.), zgodnie z którym bank może pobierać przewidziane w umowie prowizje i opłaty z tytułu wykonywanych czynności bankowych. Zgodnie natomiast z art. 109 tej ustawy, bank w zakresie swej działalności może wydawać ogólne warunki umów lub regulaminy określające m.in. warunki wykonywania czynności usługowych banku.

Opublikowano: S.Podat. 2004/2/50