Podatek od nieruchomości w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Urząd Miasta w Opolu Podatek od nieruchomości w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku.

Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego

Na podstawie art. 14c § 1-3, art. 14d i art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 sierpnia 2012 r. (wpływ do organu podatkowego 2 sierpnia 2012 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego sposobu opodatkowania powierzchni związanej z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń oraz sposobu dokonywania korekty deklaracji podatku od nieruchomości

postanawiam

uznać stanowisko strony jako prawidłowe

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14c § 2 i 3 Ordynacji podatkowej - interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz uzasadnieniem prawnym. Interpretacja indywidualna zawiera pouczenie o prawie wniesienia skargi do Sądu Administracyjnego.

(...) z siedzibą w Opolu zwróciła się wnioskiem z dnia 1 sierpnia 2012 r. o interpretację przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Strony.

Strona zadaje pytanie:

"Czy wynajmując powierzchnię (...) firmom udzielającym świadczeń zdrowotnych można stosować stawkę 21,10 zł/m2 czy stawkę preferencyjną 4,40 zł/m2 (stawki z roku bieżącego)? W przypadku możliwości zastosowanie stawki preferencyjnej 4,40 zł/m2 – czy można dokonać korekty deklaracji podatku od nieruchomości za rok bieżący i lata ubiegłe"

Z wniosku o interpretację oraz dołączonych do niej dokumentów wynika, iż (...) wynajmuje część powierzchni (...) z przeznaczeniem na działalność leczniczą wskazanym we wniosku firmom świadczącym działalność z zakresu usług rehabilitacyjnych, świadczeń stomatologicznych, medycyny ratunkowej, diagnostyki laboratoryjnej. Całą powierzchnia dzierżawionego (...) wykazywana jest w deklaracji DN-1 w punkcie G.2 2 - budynki lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, oraz części budynków mieszkalnych zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Powierzchnia wykorzystywana przez (...) na działalność leczniczą jest wykazywana w pozycji G.2. 4 - związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielających tych świadczeń - ogółem.

Stanowisko strony-stawka preferencyjna jest możliwa zarówno dla (...) z tytułu realizacji świadczeń zdrowotnych oraz dla podmiotów, którym szpital dzierżawi powierzchnię na działalność leczniczą.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego organ podatkowy postanowił zająć następujące stanowisko w sprawie.

Definicję świadczeń zdrowotnych zawiera art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym pojęcie to obejmuje działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. W pkt 11 i 12 cytowanego przepisu zostało wyjaśnione pojęcie świadczenia szpitalnego oraz stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż świadczenia szpitale. Podmiotem wykonującym działalność leczniczą jest podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 tj.

1.

przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459 i Nr 106, poz. 622) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,

2.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

3.

jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,

4.

instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618),

5.

fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,

5.

a. posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5.

6.

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania - w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą, oraz lekarz lub pielęgniarka wykonujący zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5.

Przy ustalaniu, czy budynki lub ich części są zajęte na prowadzenie działalności w zakresie udzielania tych świadczeń, należy uwzględnić charakter świadczeń zdrowotnych oraz rodzaj zakładu, który ich udziela.

W art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dla budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych przewidziano preferencyjną stawkę podatku od nieruchomości. Z przyjętej linii orzeczniczej wynika, iż dla zastosowania tej stawki musi zachodzić związek bezpośredni pomieszczenia budynku (jego części) z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. W niniejszym stanie faktycznym wnioskodawca spełnia przesłanki do zastosowania preferencyjnej stawki podatku.

Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystania podmiotu opodatkowania lub jej części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. Zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Mając na uwadze powyższe - postanowiono jak w osnowie niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Na niniejszą interpretację przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Zgodnie z art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 20 września 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.) (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o wydanie aktu lub podjęciu innej czynności-do usunięcia naruszenia prawa. Skargę można wnieść za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżone rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 1 ustawy p.p.s.a.). Zgodnie z art. 57 ustawy p.p.s.a. skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym.

Opublikowano: www.bip.um.opole.pl