PO III/443-117/04 - Stawka VAT do międzynarodowych usług transportu

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2004 r. Urząd Skarbowy w Dębicy PO III/443-117/04 Stawka VAT do międzynarodowych usług transportu

Pytanie podatnika Podatnik świadczy:

- wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów na rzecz: kontrahenta polskiego, kontrahenta z innego niż Polska państwa członkowskiego, który poda NIP UE, kontrahenta z innego niż Polska państwa członkowskiego, który nie poda lub nie posiada numeru NIP UE,

- międzynarodowe usługi transportu towarów na rzecz kontrahenta - spedytora, pozostałych kontrahentów.

Jakimi stawkami VAT należy opodatkować ww. usługi?

W odpowiedzi na pismo z dnia 3 września 2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego, na podstawie art. 14a § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), informuje:

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że świadczy on:

- wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów na rzecz: kontrahenta polskiego, kontrahenta z innego niż Polska państwa członkowskiego, który poda NIP UE, kontrahenta z innego niż Polska państwa członkowskiego, który nie poda lub nie posiada numeru NIP UE,

- międzynarodowe usługi transportu towarów na rzecz kontrahenta - spedytora, pozostałych kontrahentów.

Podatnik zwrócił się z pytaniem, jakimi stawkami VAT należy opodatkować ww. usługi.

Miejscem opodatkowania usług transportowych, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jest miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. W art. 28 ustawodawca określił, iż w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Jednakże jeżeli nabywca tej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium tego innego państwa członkowskiego.

W przypadku rozpoczęcia usługi w Polsce do miejsca przyjazdu w kraju unijnym i gdy nabywca usługi nie podał dla celów tej czynności swego NIP, to w tym przypadku za miejsce świadczenia przyjmuje się terytorium Polski. Osobą zobowiązaną do zapłaty podatku jest podmiot świadczący usługę. Całą usługę transportową należy wykazać na fakturze ze stawką krajową, tj. 22 % - również odcinek zagraniczny.

W sytuacji, gdy rozpoczęcie usługi transportowej ma miejsce w kraju unijnym do miejsca przyjazdu w Polsce, a nabywca usługi nie podał NIP dla celów owej czynności, to polska firma świadcząca tę usługę, będzie musiała zarejestrować się na terytorium kraju rozpoczęcia transportu i tam rozliczyć podatek z tytułu tej czynności. W polskiej deklaracji nie pojawi się żaden obrót z tego tytułu.

W przypadku, gdy rozpoczęcie usługi ma miejsce w jednym kraju Unii do miejsca przyjazdu w drugim kraju Unii, a nabywca owej usługi podał polski NIP, to miejscem opodatkowania jest terytorium Polski. W takiej sytuacji podatnik winien, jako przewoźnik wystawić fakturę za wykonaną usługę ze stawką 22-procentową i obrót z tego tytułu rozliczyć w deklaracji VAT-7.

Przy świadczeniu przez pana usług transportu poza terytorium Wspólnoty zastosowanie będą miały przepisy art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3 ustawy o VAT, gdzie stawkę 0-procentową stosuje się do usług transportu międzynarodowego, przez które rozumie się m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium (Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (Polski), jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (Polski).

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego zgodnie z ust. 5 ww. artykułu są m.in. w przypadku transportu:

- towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2,

- towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w punkcie 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Tak więc, zgodnie z powyższym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0 %, będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na polskim terytorium, proporcjonalnie do całości trasy, jeżeli podatnik będzie dysponował ww. dokumentami, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 art. 83 ustawy (w przeciwnym razie usługa na terytorium RP winna być opodatkowana wg stawki podstawowej 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy), pozostała zaś część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Stawkę 0- albo 22-procentową stosuje się niezależnie od tego, jaki podmiot jest zleceniodawcą usługi.

W związku z powyższym stanowisko podatnika, dot.:

- usług transportu międzynarodowego towarów, że część usług transportu świadczonych poza granicami RP nie podlega podatkowi od towarów i usług, zaś wartość usługi na odcinku krajowym podlega opodatkowaniu stawką 0-procentową, gdy podatnik posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a w przypadku ich braku odcinek krajowy winien być opodatkowany stawką 22-procentową należy uznać za prawidłowe,

- wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów dla: kontrahenta polskiego całość usługi transportu podlega opodatkowaniu wg stawki 22-procentowej niezależnie od miejsca rozpoczęcia transportu, jest w części nieprawidłowe (warunkiem opodatkowania w Polsce ww. usług transportu towarów na trasie: Unia - Unia, Unia - Polska jest to, aby polski podatnik podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT), kontrahenta z Unii Europejskiej, który poda NIP UE dla tej czynności opodatkowanie następuje na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer jest prawidłowe, kontrahenta z Unii Europejskiej który nie poda lub nie posiada numeru NIP UE, całość usługi podlega opodatkowaniu stawką 22-procentową, jest nieprawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl