PO H/8845/96/368

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 1997 r. Ministerstwo Finansów PO H/8845/96/368

Odpowiadając na pismo (...) w sprawie zmiany zasad rozliczenia przyrostu odpisów amortyzacyjnych z tytułu dokonanej aktualizacji wyceny środków trwałych na 1 stycznia 1995 r. - uprzejmie wyjaśniam, iż brak jest uzasadnienia i możliwości finansowych do uwzględnienia, proponowanego we wniosku, zwiększenia odpisów amortyzacyjnych w 1997 r.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami, określonymi w § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 1995 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także aktualizacji wyceny środków trwałych (Dz. U. z 1995 r. Nr 7 poz. 34, z późn. zm.), sektor energetyczny rozlicza skutki aktualizacji majątku trwałego następująco:

- w 1995 r. - przyrost odpisów amortyzacyjnych w stosunku do 1994 r. nie może być większy niż 24% różnicy wynikającej między kwotą odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zaktualizowanej wartości początkowej środków trwałych a kwotą odpisów amortyzacyjnych za 1994 r.,

- w 1996 r. - przyrost odpisów amortyzacyjnych w porównaniu z 1994 r. stanowi połowę kwoty odpisów amortyzacyjnych nie zaliczonej do kosztów uzyskania przychodu w 1995 r.,

- w 1997 r. - według zasad obowiązujących w 1996 r.

Wymienione zasady rozliczenia przyrostów amortyzacji z tytułu aktualizacji wyceny środków trwałych są odmienne od ogólnie obowiązujących i znacznie korzystniejsze. Przyjęcie propozycji dalszego zwiększenia w 1997 r. odpisów amortyzacyjnych, uznanych za koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym, oznaczałoby dalsze wyróżnienie.

Należy także podkreślić, że zasady rozliczenia przyrostu amortyzacji, określone przepisem § 10 ust. 3 rozporządzenia, odnoszą się nie tylko do Spółki Polskie Sieci Energetyczne, lecz także do szerokiego kręgu przedsiębiorstw i spółek energetyki zawodowej, z których znaczna część wykazuje ujemne wyniki z prowadzonej działalności. Dalsze zwiększenie odpisów amortyzacyjnych oznaczałoby zwiększenie zakresu podmiotów nierentownych, a także zwiększenie strat w podmiotach wykazujących ujemne wyniki.

Ponadto prognoza dochodów budżetu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w 1997 r. nie uwzględnia proponowanych zmian, tak więc przyjęcie ich do realizacji uszczupliłoby planowane na 1997 r. dochody budżetu państwa.

Opublikowano: „Lex Polonica”, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Kraków (CD)