PO 4/AS-722-1103/95 - Ulgi inwestycyjne w gminach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 grudnia 1995 r. Ministerstwo Finansów PO 4/AS-722-1103/95 Ulgi inwestycyjne w gminach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym.

Odpowiadając na pismo z 3 listopada br., znak PP II-96/53-95 Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia:

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w piśmie spółki, w okresie od 28 maja 1992 r. do 27 maja 1995 r. jako spółka z udziałem zagranicznym korzystała ona ze zwolnienia podatkowego prowadząc działalność w miejscowości, która nie należała do rejonu zagrożonego bezrobociem strukturalnym. W 1994 r. jednostka rozpoczęła budowę zakładu produkującego w gminie zaliczonej do zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym i kontynuuje tę budowę w roku bieżącym.

Działalność gospodarcza z poprzedniego miejsca jej prowadzenia została przeniesiona do nowego miejsca dopiero w listopadzie 1995 r.

W tym stanie faktycznym powstaje pytanie, czy i w jakim zakresie spółka może skorzystać z ulg inwestycyjnych:

1) na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 1993 r. w sprawie odliczeń, od dochodu wydatków inwestycyjnych na terenie gmin o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 59, poz. 266) oraz

2) na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1995 r. w sprawie odliczeń od dochodu wydatków inwestycyjnych oraz obniżek podatku dochodowego w gminach zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 14, poz. 63).

Odpowiadając na powyższe pytanie należy stwierdzić, iż z dniem ogłoszenia rozporządzenia (2), tj. 17 lutego 1995 r. straciło moc obowiązywania rozporządzenie (1). Co prawda zgodnie z przepisem § 12 ust. 2 rozporządzenia (2) podatnicy, którzy ponieśli wydatki inwestycyjne do końca 1994 r. i spełniają warunki określone w rozporządzeniu (1) zachowują uprawnienia do ulg inwestycyjnych na zasadach określonych w tym rozporządzeniu, to jednak w omawianym przypadku zakończenie inwestycji, co jest warunkiem dla zastosowania przepisów rozporządzenia (1), nastąpiło już w 1995 r., a więc w okresie kiedy rozporządzenie to już nie obowiązywało, a obowiązywało rozporządzenie (2). Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż w okresie od dnia 28 maja 1992 r. do dnia 27 maja 1995 r. spółka była zwolniona od podatku, co oznacza, iż w tym okresie z ulgi inwestycyjnej nie mogłaby skorzystać.

Niezależnie jednak od powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie do momentu przeniesienia działalności na teren gminy zagrożonej bezrobociem spółka nie mogłaby skorzystać z ulg inwestycyjnych na podstawie rozporządzenia (1), jak i (2).

Obydwa bowiem rozporządzenia formułując warunki do skorzystania z ulg inwestycyjnych stwierdzają, iż mogą z nich skorzystać podatnicy prowadzący albo rozpoczynający (podejmujący) działalność w gminach o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym (1) - § 3 ust. 1, (2) - § 1 ust. 2.

Jak wynika z pisma, spółka na terenie gminy zagrożonej bezrobociem nie miała ani siedziby, ani oddziału (zakładu), czyli nie prowadziła tam działalności gospodarczej, a jedynie wybudowała zakład produkcyjny, co oczywiście nie jest równoznaczne z prowadzeniem na terenie tej gminy działalności gospodarczej.

Spółka będzie mogła skorzystać z ulgi inwestycyjnej na podstawie rozporządzenia (2), po przeniesieniu działalności gospodarczej na teren gminy zagrożonej bezrobociem, gdzie poniosła wydatek inwestycyjny, nawet jeżeli w momencie przeniesienia działalności inwestycja już została zakończona. Stosownie bowiem do przepisu § 2 pkt 4 rozporządzenia (2) wydatkami inwestycyjnymi są wydatki poniesione w roku podatkowym.

W przedmiotowej sprawie spółka będzie mogła odliczyć wydatki inwestycyjne poniesione w 1995 r. od dochodu uzyskanego od dnia wygaśnięcia zwolnienia podatkowego (28 maja 1995 r.) do końca roku podatkowego. Odliczenia tego, stosownie do przepisów § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia (2) może dokonać w rozliczeniu rocznym lub w terminach dla wpłat zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy - począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym przeniosła działalność gospodarczą.

W odniesieniu natomiast do pkt 4 pisma spółki należy stwierdzić, iż podatek od nieruchomości oraz jednorazowa opłata z tytułu przekwalifikowania gruntów rolnych stanowią koszt uzyskania przychodów spółki.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1996/4/24