PO 3-MD-722-112/97 - Uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 1997 r. Ministerstwo Finansów PO 3-MD-722-112/97 Uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności.

Odpowiadając na pismo z 4 lutego 1997 r. znak 1098/97 w sprawie rezerw tworzonych na pokrycie wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, co następuje:

W art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482, z późn. zm.) wymienione zostały tylko niektóre przesłanki uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności. Ze względu na użyty przez ustawodawcę zwrot "w szczególności", katalog uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności jest otwarty. Mogą zatem istnieć inne okoliczności tego uprawdopodobnienia, np. w przypadku gdy jakaś czynność nie jest prawnie możliwa. Jeżeli nie zachodzą okoliczności wymienione w ustawie, to wierzyciel musi zgromadzić takie dowody i przedstawić takie fakty, które będą pozwalały na wyciągnięcie wniosku, że istnieje duże prawdopodobieństwo nieściągnięcia wierzytelności, co w każdej sytuacji jako indywidualny przypadek podlega ocenie organów skarbowych.

Jednym z ustawowych warunków umożliwiających utworzenie rezerwy jest potwierdzenie wierzytelności prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowanie na drogę postępowania egzekucyjnego.

W przypadku zakładów energetycznych należności pieniężne za świadczenia i usługi w zakresie dostaw energii elektrycznej podlegały egzekucji administracyjnej - stosownie do obowiązujących do 21 stycznia 1997 r. przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1985 r. w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1986 r. Nr 1, poz. 4 z późn. zm.).

Należności te, pomimo że posiadają charakter cywilny, były poddawane bezpośrednio egzekucji administracyjnej z pominięciem fazy jurysdykcyjnej przed sądem powszechnym.

Wobec braku prawnych możliwości potwierdzenia wierzytelności prawomocnym orzeczeniem sądu, do utworzenia rezerwy, zaliczanej do kosztów uzyskania przychodów, wystarczające było zatem skierowanie sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego, w tym przypadku administracyjnego.

Należy jednak zwrócić uwagę, że od 22 stycznia 1997 r. obowiązują przepisy nowego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1996 r. w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1997 r. Nr 1, poz. 1), stosownie do których należności pieniężne z tytułu świadczeń lub usług w zakresie dostaw energii elektrycznej nie podlegają już egzekucji administracyjnej.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1997/3/19