PM/436-8/06/MSM - Wynagrodzenie płatnika z tytułu poboru PCC.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 grudnia 2006 r. Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście PM/436-8/06/MSM Wynagrodzenie płatnika z tytułu poboru PCC.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Notariusza,.. z dnia 11 września 2006 r. (data wpływu 26 września 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn, których jest Płatnikiem stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 11 września 2006 r. (data wpływu 26 września 2006 r.) Notariusz jako Płatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie pobieranych podatków tj. podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn - przedstawiając następujący stan faktyczny:

Prowadzona przez Notariusza działalność gospodarcza sklasyfikowana jest w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod kodem 74.11.Z - działalność prawnicza. W ramach wykonywania czynności notarialnych jest Płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego dotyczącymi ww. podatków Notariusz zobowiązany jest do obliczenia, poboru i wpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn z tytułu czynności dokonywanych w formie aktu notarialnego. Składając comiesięczne deklaracje podatkowe oraz wpłacając podatek na konto właściwego urzędu skarbowego Płatnik nie pobierał zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Notariusz pyta czy płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn może pobrać zryczałtowane wynagrodzenie przysługujące płatnikowi, jeżeli wcześniej płatnik nie korzystał z tej możliwości, jeśli tak to w jakim trybie i za jaki okres może zostać pobrane ww. wynagrodzenie?

Stanowisko Płatnika:

Płatnik podaje, że zgodnie z art. 28 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Zatem płatnicy i inkasenci mogą, ale nie muszą korzystać z tego uprawnienia (jest to przywilej, a nie obowiązek). Wysokość tego wynagrodzenia została ustalona w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065) i wynosi ono 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników i 0,1% kwoty podatków pobranych przez inkasentów. Wynagrodzenie podlega zwrotowi jeżeli płatnik i inkasent pobrał je nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej.

Jednakże, jak sam podaje, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz podatek od spadków i darowizn stanowią dochód gminy. W związku z tym, ustawodawca w art. 28 § 4 ww. ustawy nadał upoważnienie jednostkom samorządu terytorialnego do indywidualnego ustalenia wysokości tego wynagrodzenia i zgodnie z tym przepisem rada gminy, rada powiatu oraz sejmik wojewódzki może ustalać wynagrodzenie dla płatników i inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa. Oznacza to więc, że jednostki samorządu terytorialnego mogą, ale nie muszą korzystać z tego uprawnienia.

W opisywanym stanie faktycznym dochody z tytułu podatku P.C.C. i podatku SD stanowią dochód Gminy Miasta Kraków. Gmina ta nie skorzystała z upoważnienia do indywidualnego ustalenia wysokości wynagrodzenia dla płatników i inkasentów, o którym mowa w art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej.

Notariusz zatem formułuje pogląd, że prawo lokalne nie może kształtować prawa ogólnego, więc nie skorzystanie z tego przywileju przez Gminę nie może odbierać płatnikom i inkasentom prawa poboru wynagrodzenia nadanego w ustawie. W związku z tym, że art. 2 § 1 Ordynacji podatkowej stosuje się do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe, Płatnik stoi na stanowisku, iż w przypadku nie wydania odpowiednich przepisów prawnych przez jednostki samorządu terytorialnego mają zastosowanie ogólne przepisy Ordynacji podatkowej - w tym przepisy art. 28 § 3 pkt 1 tej ustawy. A więc - jak twierdzi - w kwestii wysokości wynagrodzenia dla płatników podatku PCC i SD winny mieć zastosowanie również przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa.

W związku z tym, że ustawa - Ordynacja podatkowa oraz ww. rozporządzenie nie zawierają przepisu nakazującego potrącania należnego płatnikowi wynagrodzenia w tym miesiącu, w którym wpłacił uprzednio pobrany podatek, oraz że nie został ściśle określony końcowy termin, w którym to wynagrodzenie może zostać pobrane - stoi na stanowisku, iż wynagrodzenie można pobrać w dowolnym miesiącu, za dowolny okres.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście informuje i wyjaśnia co następuje:

Stosownie do zapisu art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) płatnikami podatku są notariusze - od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego i od darowizny dokonanej w formie aktu notarialnego albo zawartej w tej formie umowy nieodpłatnego zniesienie współwłasności lub ugody w tym przedmiocie.

Na podstawie ww. ustaw i stosownych do nich rozporządzeń wykonawczych - notariusze zobowiązani są do obliczenia, poboru i wpłaty pobranych podatków na rachunek bankowy organu podatkowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika.

Na podstawie art. 28 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych jedynie na rzecz budżetu państwa.

Dochodami budżetu państwa, stosownie do art. 96 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) są podatki i opłaty, które zgodnie z odrębnymi ustawami nie stanowią dochodów jednostek samorządu terytorialnego, przychodów funduszów celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych.

W drodze rozporządzenia, o którym mowa w art. 28 § 3 Ordynacji podatkowej, z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa określono wysokość przysługującego na podstawie Ordynacji podatkowej płatnikom i inkasentom wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków.

Zapis art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej stanowi wyłącznie, że rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa. A zatem wynagrodzenie to jest fakultatywne, a jego wysokość może być określana w dowolny sposób.

Zarówno podatek od czynności cywilnoprawnych jak i podatek od spadków i darowizn stanowią źródło dochodów własnych gminy, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. g) i lit. h) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.).

Jak wynika z pisma Urzędu Miasta Krakowa Wydział Podatków i Opłat z dnia 12 października 2006 r. (tu znak) oraz jak sam Notariusz podaje, na chwilę obecną Rada Miasta Krakowa nie skorzystała z delegacji ustawowej i nie podjęła uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej.

Reasumując, stanowisko wyrażone przez Płatnika nie jest prawidłowe. Nie można na podstawie powołanych przez Notariusza przepisów prawa podatkowego (art. 2 § 1 pkt 1 i art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej w związku z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa) pobierać zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu poboru podatku P.C.C. i SD. Ordynacja podatkowa i ww. rozporządzenie z dnia 24 grudnia 2002 r. regulują bowiem zasady wynagradzania płatników i inkasentów z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa i nie mają w ogóle zastosowania do Płatnika pobierającego podatek stanowiący dochód jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 ww. artykułu.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl