PL/LM/835/47/EOB/2011/140 - Opłata skarbowa od udzielonego przez podatnika upoważnienia do odbioru nadpłaty podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2011 r. Ministerstwo Finansów PL/LM/835/47/EOB/2011/140 Opłata skarbowa od udzielonego przez podatnika upoważnienia do odbioru nadpłaty podatku.

W odpowiedzi na pismo z dnia 24 maja br., nr (...) dotyczące zasadności pobierania opłaty skarbowej od udzielonego przez podatnika upoważnienia do odbioru nadpłaty podatku osobie niebędącej podatnikiem, Ministerstwo Finansów (...) uprzejmie informuje:

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) opłacie tej podlega m.in. złożenie w sprawie z zakresu administracji publicznej dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo jego odpisu, wypisu lub kopii.

Objęcie pełnomocnictwa opłatą skarbową wymaga zatem, aby zostało ono złożone w sprawie z zakresu administracji publicznej.

Zauważyć przy tym należy, iż pojęcie sprawy z zakresu administracji publicznej jest niewątpliwie szersze niż pojęcie postępowania w sprawie indywidualnej z zakresu administracji publicznej i może obejmować swym zakresem także czynności materialno-techniczne dokonywane przez organ administracji publicznej.

Za szerokim rozumieniem wspomnianego wyżej pojęcia przemawia także treść przepisów załącznika do ustawy o opłacie skarbowej, w szczególności pkt 1 i 5 kol. 4 IV części tego załącznika, określające zwolnienie od opłaty skarbowej pełnomocnictw składanych poza postępowaniem administracyjnym lub podatkowym, na co słusznie zwrócił uwagę w swoim wystąpieniu Wicedyrektor Izby Skarbowej w (...).

W odniesieniu do pojęcia pełnomocnictwa należy zauważyć, że przepisy ustawy o opłacie skarbowej nie zawierają własnych definicji w tym zakresie. Z istoty swojej przepisy o opłacie skarbowej mają bowiem wtórny charakter w stosunku do przepisów prawa materialnego i proceduralnego, na podstawie których udziela się pełnomocnictwa oraz składa się je w sprawie z zakresu administracji publicznej.

Instytucję pełnomocnictwa szczegółowo normują przepisy ustawy - Kodeks cywilny (art. 96 i następne Kodeksu cywilnego). W myśl definicji określonej w art. 96 Kodeksu cywilnego pełnomocnictwo jest umocowaniem do działania w cudzym imieniu opartym na oświadczeniu woli reprezentowanego. Wywołuje ono bezpośredni skutek czynności prawnych dokonanych przez pełnomocnika dla reprezentowanego.

Odebranie przez osobę trzecią nadpłaty podatku, na podstawie upoważnienia udzielonego przez podatnika, wywołuje bezpośredni skutek dla tego podatnika, co pozwala uznać je za pełnomocnictwo.

Podsumowując, zdaniem Ministerstwa Finansów we wszystkich przypadkach, w których podmiot zainteresowany czynnością organu administracji publicznej (w tym organu podatkowego) występuje wobec tego organu za pośrednictwem pełnomocnika, jest zobowiązany do przedłożenia organowi dokumentu potwierdzającego umocowanie do reprezentowania. Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa wiąże się z kolei z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej, z wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy o opłacie skarbowej i załącznika do ustawy przewidują wyłączenie lub zwolnienie z tego obowiązku.

Powyższe stanowisko nie stanowi interpretacji w rozumieniu art. 14a Ordynacji podatkowej, a jedynie opinię Ministerstwa Finansów w przedmiotowej sprawie i ma charakter kierunkowy.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2011/6/29