PL/LM/834/56/BNJ/11/331

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2011 r. Ministerstwo Finansów PL/LM/834/56/BNJ/11/331

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów, z urzędu, zmienia interpretację indywidualną Nr ILPB2/436-120/09-2/MK, wydaną w dniu 30 września 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Finansów na podstawie § 2 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w ten sposób, iż stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia środków pieniężnych tytułem darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2009 r. wpłynął do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (w dniu 13 lipca 2009 r. do Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie) wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia przez Wnioskodawcę środków pieniężnych tytułem darowizny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 26 marca 2009 r. ojciec Wnioskodawcy dokonał na Jego rzecz darowizny środków pieniężnych w kwocie 100.000 zł. Umowa darowizny nie była zawarta w formie aktu notarialnego, jednakże przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Kwota darowizny została przekazana przez darczyńcę bezpośrednio na rachunek bankowy dewelopera. Stosownie do przepisów art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, obdarowany chciał dokonać zgłoszenia umowy darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Do zgłoszenia został dołączony dowód przekazania kwoty darowizny na rachunek bankowy dewelopera. Pracownik Urzędu Skarbowego odmówił przyjęcia zgłoszenia argumentując, że aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 4a należy wykazać, że kwota darowizny została przekazana na rachunek bankowy obdarowanego.

W oparciu o powyższy stan faktyczny Wnioskodawca zadał pytanie, czy w celu skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn należy przedstawić dowód przekazania kwoty darowizny tylko i wyłącznie na rachunek bankowy obdarowanego.

Według stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego, niezrozumiałym i sprzecznym z zasadami logiki jest to, że darowizna, która nie została wykonana przez dokonanie wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, nie może podlegać zwolnieniu określonemu w art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

Zdaniem Wnioskodawcy, aby skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 4a powyższej ustawy należy przedstawić dowód przekazania kwoty darowizny na rachunek bankowy z tym, że nie musi to być rachunek bankowy obdarowanego.

Ustawa w art. 4a ust. 1 pkt 2, który określa wymóg przedstawienia dowodu przekazania kwoty darowizny na rachunek bankowy, nie stanowi wprost, że rachunek ten musi należeć do obdarowanego, ale zamiast tego używa pojęcia nabywcy. W analizowanym przypadku darowizna miała charakter celowy, którym było sfinansowanie zakupu lokalu mieszkalnego przez rodziców Wnioskodawcy, nabywcą kwoty był więc deweloper, budujący budynek, w którym ma znajdować się ten lokal i na którego konto została przekazana darowizna. Nie zmienia to faktu, że stroną umowy darowizny (obdarowanym) jest Wnioskodawca.

W interpretacji indywidualnej Nr ILPB2/436-120/09-2/MK, wydanej w dniu 30 września 2009 r. stanowisko Wnioskodawcy zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu uznane za nieprawidłowe.

Na podstawie opisanego we wniosku stanu faktycznego organ ten stwierdził, że w celu skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn niezbędne jest łączne spełnienie wszystkich wymienionych w tym przepisie warunków. W związku z tym, iż środki pieniężne będące przedmiotem darowizny nie wpłynęły na rachunek bankowy Wnioskodawcy ani w inny sposób wskazany w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, lecz bezpośrednio na rachunek bankowy dewelopera, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nie został spełniony warunek określony w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W konsekwencji organ ten stwierdził, że otrzymana darowizna środków pieniężnych podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej (art. 4a ust. 3 powyższej ustawy).

Minister Finansów po dokonaniu analizy akt sprawy stwierdza co następuje.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (zstępny) nabył tytułem darowizny od ojca środki pieniężne w powyższej kwocie. Kwota darowizny została przekazana przez darczyńcę bezpośrednio na rachunek bankowy dewelopera, na poczet nabycia przez Wnioskodawcę własności lokalu mieszkalnego od tego podmiotu. Środki pieniężne będące przedmiotem darowizny zostały wpłacone na rzecz Wnioskodawcy, lecz na rachunek dewelopera.

Zgodnie z art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.), zwanej dalej "upsd", zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy tytułem darowizny, m.in. przez wstępnych, jeżeli:

1.

zgłoszą nabycie własności rzeczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2.

udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Jak wynika z powyższych przepisów, jeżeli przedmiotem darowizny są środki pieniężne, dodatkowym warunkiem zwolnienia od podatku, poza zgłoszeniem nabytych środków pieniężnych naczelnikowi urzędu skarbowego, jest udokumentowanie ich otrzymania dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

W świetle powyższego, rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy warunek określony w art. 4a upsd dotyczący udokumentowania otrzymania środków pieniężnych dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy jest spełniony także w przypadku, gdy środki pieniężne będące przedmiotem darowizny zostały przekazane na rzecz Wnioskodawcy, zgodnie z zawartą umową, bezpośrednio na rachunek bankowy dewelopera.

W sytuacji, jak w niniejszej sprawie, gdy środki pieniężne będące przedmiotem darowizny zostały przekazane bezpośrednio na rachunek bankowy dewelopera, lecz na rzecz obdarowanego, należy uwzględnić linię orzeczniczą w takich sprawach wyznaczoną przez Naczelny Sąd Administracyjny, m.in. w wyrokach z dnia 7 kwietnia 2010 r. sygn. II FSK 1952/08 oraz II FSK 2028/08, z dnia 22 września 2010 r. sygn. II FSK 818/09 oraz z dnia 14 października 2010 r. sygn. II FSK 981/09. Zgodnie z poglądem tego Sądu, przedstawionym we wspomnianych wyrokach, podlega zwolnieniu od podatku nabycie tytułem darowizny środków pieniężnych, jeżeli nabycie to zostało zgłoszone organowi podatkowemu we właściwym czasie i udokumentowane dowodem przekazania na rachunek bankowy prowadzony dla innego, niż obdarowany, podmiotu, ale na rzecz osoby obdarowanej.

W wyroku z dnia 14 października 2010 r. sygn. II FSK 981/09 NSA stwierdził, iż "Naczelny Sąd Administracyjny w swoich orzeczeniach wskazywał już, że celem ustawodawcy wprowadzającego powyższą regulację prawną było dążenie do uszczelnienia systemu podatkowego oraz uzyskanie pewności prawnopodatkowej odnośnie nabywanego przez podatników majątku (por. wyroki NSA z 7 kwietnia 2010 r. sygn. II FSK 2028/08 oraz II FSK 1952/08). Wprowadzony powyższym przepisem wymóg udokumentowania dokonanej darowizny należy traktować jedynie jako wymóg natury technicznej mający na celu potwierdzenie faktycznego, rzeczywistego charakteru dokonanej darowizny. Dlatego w sytuacji, gdy wpłata kwoty objętej umową darowizny pomiędzy krewnymi dokonana została przez darczyńcę na rachunek bankowy dewelopera, w związku z konkretną umową zawartą z obdarowanym, tytułem zapłaty przypadającej od niego należności pieniężnej na pokrycie inwestycji mieszkaniowej, warunek udokumentowania wpłaty na rachunek bankowy nabywcy uznać należy za spełniony. Wpłata taka w sposób wyraźny i niewątpliwy dokumentuje kto, komu i ile darował, potwierdzając rzeczywisty charakter dokonanej umowy darowizny.".

Jak stwierdził NSA w wyroku z dnia 7 kwietnia 2010 r. sygn. II FSK 2028/08 należy zaakcentować, że w sytuacji, gdy wpłata jest dokonywana przez darczyńcę na konto dewelopera tytułem raty przysługującej mu od obdarowanego, to również jest to wpłata "na rachunek bankowy nabywcy". W ramach rachunku bankowego dewelopera prowadzącego inwestycje na rzecz wielu osób, wyodrębnione są subkonta poszczególnych osób, na które wpływają kolejne raty, co spełnia wymogi zawarte w art. 4a ust. 1 pkt 2 upsd, gdyż przelew dokonywany jest w związku z umową łączącą dewelopera z obdarowanym, a nie dewelopera z darczyńcą.

Mając powyższe na względzie, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia środków pieniężnych tytułem darowizny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPB2/436-120/09-2/MK, wydana w dniu 30 września 2009 r., jest zatem nieprawidłowa.

Mając powyższe na względzie, istnieje podstawa do zmiany rozstrzygnięcia podjętego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w imieniu Ministra Finansów.

Zmiana tej interpretacji dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) stronie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów (ul. Świętokrzyska 12; 00-916 Warszawa) - w terminie czternastu dni od dnia doręczenia zmiany interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa.

Skargę wnosi się (w dwóch egzemplarzach) za pośrednictwem Ministra Finansów w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi tego organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ ten nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl