PL.II.0550-11/07 - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynku wpisanego do rejestru zabytków zajętego na prowadzenie działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2007 r. Urząd Miasta w Olsztynie PL.II.0550-11/07 Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynku wpisanego do rejestru zabytków zajętego na prowadzenie działalności gospodarczej.

Prezydent Miasta Olsztyn działając na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590)

postanawia:

uznać za nieprawidłowe stanowisko "S." zaprezentowane we wniosku z dnia 7 maja 2007 r. o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

W dniu 7 maja 2007 r. do organu podatkowego wpłynął wniosek "S." o wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego" dotyczącej stosowania art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.). Zgodnie z przywołanym przepisem, zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Spółka "S." nabyła 1/2 udziału w nieruchomości zabudowanej budynkiem usługowo-mieszkalnym. Budynek jest wpisany do rejestru zabytków. Przedmiotowa nieruchomość nie jest, zdaniem wnioskodawcy, wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku spółka wyjaśniła, iż nabyty budynek zabytkowy jest utrzymywany zgodnie z przepisami o ochronie zabytków. Od dnia nabycia obiekt stoi nie użytkowany. Zgodnie z uzyskanym pozwoleniem, prowadzony jest remont elewacji budynku który ma na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji budynku zabytkowego oraz zahamowanie procesów jego destrukcji. Wnioskodawca oświadczył, że w przyszłości budynek będzie spełniał funkcje usługowo-mieszkalne. Obiekt będzie wykorzystywany zgodnie z jego przeznaczeniem dopiero po zakończeniu remontu i odbiorze budynku przez właściwe służby. Ponadto spółka poinformowała, że przedmiotowa nieruchomość jest wpisana do ewidencji środków trwałych firmy. Spółka nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych od przedmiotowego budynku.

Jak wskazał wnioskodawca, zwolnienie zawarte w przywołanym art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ma charakter przedmiotowy. "Fakt, iż właścicielem nieruchomości jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest bez znaczenia. Zwolnieniu podlegają budynki stanowiące wartości zabytkowe, potwierdzone wpisem do rejestru zabytków. Warunkiem korzystania ze zwolnienia jest utrzymywanie i konserwacja tychże budynków zgodnie z przepisami o ochronie zabytków. Zwolnienie nie obejmuje wyłącznie części zajętych na prowadzenie działalności." Oznacza to, zdaniem wnioskodawcy, że do momentu przekazania całości bądź części budynku do prowadzenia działalności gospodarczej budynek zabytkowy będący w posiadaniu spółki jest zwolniony z podatku. Mając powyższe na uwadze organ podatkowy zważył co następuje:

Na podstawie, obowiązującego od dnia 1 lipca 2007 r., art. 4 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach złożone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Zatem, w przedmiotowej sprawie zastosowanie mieć będą zapisy, art. 14a Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 lipca 2007 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Zatem aby budynek podlegał zwolnieniu na podstawie ww. przepisu:

*

musi on być indywidualnie wpisany do rejestru zabytków,

*

należy go utrzymywać i konserwować zgodnie z przepisami o ochronie zabytków,

*

budynek (lub jego część) nie może być zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Przy założeniu, iż dwie pierwsze przesłanki zostały spełnione (organ podatkowy oparł się w tej materii na oświadczeniu spółki, co należałoby stwierdzić w ewentualnym postępowaniu podatkowym), decydujące znaczenie będzie mieć w przedmiotowej sprawie wyjaśnienie, czy nieruchomość lub jej część jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej oraz wskazanie momentu tego "zajęcia".

Jak wskazał wnioskodawca, budynek spełnia funkcję usługowo-mieszkalną i w taki sposób będzie wykorzystywany po zakończeniu remontu. Wynika z tego, że spółka "S." nabyła, jako przedsiębiorca, przedmiotowy obiekt z zamiarem prowadzenia w nim (jego części) działalności gospodarczej. Budynek (lub jego część) został zatem, zdaniem organu podatkowego, zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej od momentu jego nabycia. Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż adaptacja budynku do prowadzenia zamierzonej w przyszłości działalności gospodarczej stanowi jeden z wyznaczników prowadzenia tejże działalności. Dlatego też zwolnienie wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie będzie miało zastosowania w stosunku do budynku (lub jego części) zabytkowego, nabytego przez przedsiębiorcę w celu prowadzenia w nim działalności gospodarczej.

Ponadto, jak wynika z oświadczenia wnioskodawcy, przedmiotowa nieruchomość jest wpisana do ewidencji środków trwałych firmy. Spółka nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych od przedmiotowego budynku.

W myśl art. 16a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Natomiast, zgodnie z art. 16d ust. 2 ww. ustawy, składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania.

Z przytoczonych przepisów wynika zatem, że jeżeli przedmiotowy budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, to, zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest on wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a tym samym zajęty, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, na prowadzenie działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Olsztyn w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl