PI/443-34/06/Z/09 - Ulga z tytułu zakupu kolejnej kasy rejestrującej w przypadku kradzieży pierwszej kasy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 października 2006 r. Izba Skarbowa w Gdańsku PI/443-34/06/Z/09 Ulga z tytułu zakupu kolejnej kasy rejestrującej w przypadku kradzieży pierwszej kasy.

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

*

art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.),

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 4 sierpnia 2006 r. przez Pana na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni znak PP3/443-0043/06 z dnia 21 lipca 2006 r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie otrzymania ulgi z tytułu zakupu kolejnej kasy rejestrującej, odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 8 czerwca 2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2006 r. Pan S zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie otrzymania ulgi z tytułu zakupu kolejnej kasy rejestrującej.

Wnioskujący przedstawił następujący stan faktyczny:

W dniu 1 czerwca 2006 r. Wnioskującemu skradziono kasę fiskalną VEGA TAXI.

O dokonanej kradzieży Podatnik poinformował policję i zawiadomił odpowiedni urząd skarbowy. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedmiotowa kasa fiskalna użytkowana była przez okres dwóch i pół roku od rozpoczęcia ewidencjonowania. W związku z kradzieżą Podatnik dokonał nabycia kolejnej kasy rejestrującej, którą zamontował w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej - taksówce osobowej.

W związku z zaistniałą sytuacją, Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy przy zakupie nowej kasy fiskalnej przysługiwać mu będzie ulga z tytułu jej nabycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu ulga z tytułu zakupu kolejnej kasy rejestrującej.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni postanowieniem znak PP3/443-0043/06 z dnia 21 lipca 2006 r. wskazał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku Podatnika - jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni powołując się na przepis § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006 r. (Dz. U. Nr 51, poz. 375), uznał iż, Podatnik nie spełnił warunków uprawniających do dokonania odliczenia kwoty z tyt. zakupu kolejnej kasy rejestrującej, w wysokości 50% ceny zakupu nie więcej niż 2.500 zł bowiem nie zgłosił tego przed dniem rozpoczęcia ewidencjonowania.

Na powyższe postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni, Pan S pismem z dnia 4 sierpnia 2006 r. wniósł zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku wnosząc o zmianę ww. postanowienia poprzez potwierdzenie stanowiska Podatnika zawartego we wniosku z dnia 8 czerwca 2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2006 r.

Zdaniem Podatnika, w wyniku kradzieży został on pozbawiony możliwości wykonywania działalności gospodarczej. Dlatego też, jak zaznacza Podatnik, by nie zwiększać liczby bezrobotnych, zakupił kolejną kasę rejestrującą celem ewidencjonowania uzyskanych obrotów. Zgodnie ze stanowiskiem Podatnika, przysługuje mu ulga z tytułu zakupu kolejnej kasy rejestrującej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 cyt. ustawy podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500zł.

Stosownie zaś do postanowień art. 111 ust. 5 tej ustawy w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25 dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

W przepisie art. 111 ust. 7 cyt. ustawy zawarta została delegacja dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, oraz przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących oraz przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas.

Warunki dokonania odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej zostały określone w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006 r. (Dz. U. Nr 51, poz. 375).

Zgodnie z postanowieniami § 8 ust. 1 cyt. rozporządzenia dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. (...)

Stosownie zaś do przepisu § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.

Ponadto zgodnie z § 9 ust. 1 cyt. rozporządzenia podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub zwolnione od tego podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, którzy:

1.

rozpoczęli ewidencjonowanie nie później niż w obowiązującym ich terminie,

2.

dokonali zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania,

3.

złożyli zawiadomienie o miejscu instalacji kasy rejestrującej wymagane na podstawie przepisów dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników

- mogą otrzymać zwrot kwot, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.

Stosownie do § 9 ust. 2 cyt. rozporządzenia zwrot kwot, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, jest dokonywany na wniosek podatnika składany do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Wniosek powinien zawierać: imię i nazwisko lub nazwę firmy, dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozów osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką o numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej przysługuje jedynie na te kasy, które Podatnik wymienił w pisemnym oświadczeniu składanym w urzędzie skarbowym przed dniem powstania obowiązku ewidencjonowania.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskującego stanu faktycznego Podatnik otrzymał zwrot kwoty ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej, którą wymienił w złożonym oświadczeniu.

Podatnik nie ma więc prawa do ulgi na zakup kolejnych kas rejestrujących, czyli nabywanych w terminach późniejszych (niewymienionych w pisemnym oświadczeniu) niezależnie od tego czy są one nabywane w celu wymiany z uwagi na wyeksploatowanie techniczne, czy też ze względu na zainstalowanie w miejsce skradzionej kasy.

Zatem twierdzenie Podatnika, iż kradzież była zdarzeniem losowym, które nie powinno wywoływać negatywnych konsekwencji w stosunku do Wnioskującego, a co za tym idzie przysługiwać mu będzie prawo do otrzymania ulgi na zakup kolejnej kasy rejestrującej nie znajduje poparcia w przytoczonych powyżej przepisach prawa podatkowego.

Reasumując: Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni dokonał prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.

Stąd - zgodnie z przepisem art. 14b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy, uznając iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie postanowił jak w sentencji decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl