PEie-070-3/02/340 - Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 grudnia 2002 r. Ministerstwo Finansów PEie-070-3/02/340 Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów.

(…) Producent lub importer produktów w opakowaniach i produktów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy jest obowiązany do osiągnięcia odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Obowiązek ten może wykonać samodzielnie bądź za pośrednictwem organizacji odzysku, powołanej zgodnie z przepisami ustawy.

Zarówno przedsiębiorca, jak i organizacja odzysku mogą zlecić wykonanie poszczególnych czynności związanych z odzyskiem i recyklingiem osobom trzecim. Firma zajmująca się bezpośrednio odzyskiem lub recyklingiem musi posiadać odpowiednią decyzję na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów (zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, pozwolenie na wytwarzanie odpadów albo decyzję zatwierdzającą program gospodarki odpadami niebezpiecznymi) zgodnie z przepisami o odpadach.

(…) Przedsiębiorca i organizacja odzysku zobowiązani są do prowadzenia dodatkowej ewidencji w sposób umożliwiający ustalenie uzyskanych poziomów odzysku i recyklingu oraz obliczenie opłaty produktowej. Dowodem wykonania obowiązku w zakresie odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych mogą być dokumenty obrotu odpadami (karty przekazania odpadów, karty ewidencji odpadów), faktury VAT oraz dokumenty międzynarodowego obrotu odpadami i odpraw celnych, w przypadku eksportu odpadów za granicę w celu dokonania ich recyklingu.

Nie wyklucza to możliwości posiadania innych dokumentów poświadczających osiągnięcie wymaganego przepisami poziomu odzysku lub recyklingu. Posiadana ewidencja powinna umożliwiać ustalenie, że przekazano do odzysku lub recyklingu określoną masę lub ilość odpadów w imieniu konkretnego przedsiębiorcy.

Wagę i rodzaj opakowania określa się w momencie wprowadzenia do obrotu na rynek krajowy produktów w tych opakowaniach. W przypadku importu produktów w opakowaniach momentem wprowadzenia na rynek jest procedura dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks celny.

W związku z powyższym importer produktów ma obowiązek posiadać dokumenty odprawy celnej z wyszczególnieniem wagi i rodzajów opakowań, w których produkty zostały wprowadzone do kraju, bądź inną dokumentację umożliwiającą wykazanie masy i rodzaju opakowań wprowadzonych na rynek krajowy. (…) Przejęcie przez organizację odzysku zadań nałożonych na producentów i importerów produktów w opakowaniach i produktów, wynikających z przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, skutkuje także złożeniem przez organizację odzysku sprawozdania (bez względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy) jedynie marszałkowi województwa właściwemu ze względu na siedzibę organizacji.

Weryfikacji firm mających siedzibę poza województwem, gdzie złożyła sprawozdanie działająca w ich imieniu organizacja odzysku, można dokonywać przez kontrolę działania samej organizacji odzysku, współpracę z innymi urzędami marszałkowskimi oraz odpowiednimi wojewódzkimi inspektoratami Inspekcji Ochrony Środowiska.

Opublikowano: Rzeczpospolita 14.01.2003, s. F16