PEA.I-TT-3110-1-286/07 - Zwolnienie od podatku od nieruchomości budowli infrastruktury kolejowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Urząd Miejski w Zabrzu PEA.I-TT-3110-1-286/07 Zwolnienie od podatku od nieruchomości budowli infrastruktury kolejowej.

PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 1 pkt 1 i art. 1c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych1 (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) Prezydent Miasta Zabrze po rozpatrzeniu wniosku o sygnaturze z dnia 6 listopada 2007 r. w sprawie indywidualnej podatnika

postanawia

1.

udzielić pisemnej interpretacji art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) uznając, że w stosunku do stanu faktycznego przedstawionego przez (...) w wyżej wymienionym wniosku, stanowisko jej nie jest prawidłowe odnośnie pytania 1 w obowiązującym w 2007 r. stanie prawnym.

2.

udzielić pisemnej interpretacji art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) uznając, że w stosunku do stanu faktycznego przedstawionego przez w wyżej wymienionym wniosku, stanowisko jej jest prawidłowe odnośnie pytania 2 w obowiązującym w 2007 r. stanie prawnym.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 6 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.) (...) z siedzibą w (...) przy ul. (...) zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku od nieruchomości w zakresie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, a mianowicie:

1.

Czy budynki i inne budowle stanowiące elementy infrastruktury kolejowej, bez których nie jest możliwe jej funkcjonowanie mogą być objęte przedmiotowym zwolnieniem, jak np. mury oporowe, zapory drogowe, kanalizacje, linie kablowe ?

2.

Czy można zastosować zwolnienie o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy w stosunku do gruntów, które nie posiadają w wypisach ewidencji gruntów oznaczenia jako grunty kolejowe "Tk", a faktycznie znajdują się na nich elementy infrastruktury kolejowej ?

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż jest zarządcą infrastruktury kolejowej na mocy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym jak również jest właścicielem tej infrastruktury. Na mocy art. 5 ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym Spółka jako zarządca infrastruktury nie jest uprawniona do wykonywania przewozów kolejowych i nie korzysta z żadnej części swojej infrastruktury kolejowej. Zarządzana przez Spółkę infrastruktura kolejowa jest wykorzystywana przez licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy kolejowe. Licencjonowani przewoźnicy korzystający z infrastruktury kolejowej Spółki, płacą opłaty za korzystanie z tej infrastruktury, zgodnie z regulaminem przyznawania i korzystania z tras na udostępnionych liniach kolejowych zarządzanych przez Spółkę.

Przedstawiając swoje stanowisko przedsiębiorca stwierdził, iż: "w świetle art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy budowle, budynki, grunty, o których mówi ustawa o transporcie kolejowym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości" oraz " jest możliwe zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów, które nie posiadają w wypisach ewidencji gruntów i budynków oznaczenia jako grunty "Tk", ponieważ faktycznie znajdują się na nich elementy infrastruktury kolejowej".

Interpretacja organu podatkowego: W obowiązującym na 2007 r. stanie prawnym (art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych) zwolnienie od podatku od nieruchomości obejmuje budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym.

Analiza przepisu pozwala stwierdzić, że ustawodawca odsyła w celu ustalenia użytych w przepisie pojęć do ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Ustawa ta określa m.in. zasady korzystania z infrastruktury kolejowej, zarządzania infrastrukturą i jej utrzymania, zasady prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych oraz zasady i instrumenty regulacji transportu kolejowego.

Pojęcie infrastruktury kolejowej, o której mowa w analizowanym zwolnieniu, zdefiniowane zostało w art. 4 pkt 1 ustawy o transporcie kolejowym. Zgodnie z tym przepisem termin "infrastruktura kolejowa" oznacza linie kolejowe2 oraz inne budowle, budynki i urządzenia wraz z zajętymi pod nie gruntami, usytuowane na obszarze kolejowym3, przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu osób i rzeczy, a także utrzymania niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury.

Należy zauważyć, że pojecie infrastruktury kolejowej obejmuje obok gruntów i budowli także budynki. Nie są one jednak objęte zakresem zwolnienia od podatku od nieruchomości uregulowanych w art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l., gdyż dotyczy ono wyłącznie budowli i zajętych pod nie gruntów.

Reasumując, organ podatkowy stoi na stanowisku, iż z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika jednoznacznie, że zwolnieniu podlegają jedynie budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej oraz zajęte pod nie grunty, a nie cała infrastruktura kolejowa, w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym. W związku z tym należy przyjąć, iż w powyższej kwestii stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Natomiast jeżeli chodzi o zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów, które nie posiadają w wypisach ewidencji gruntów oznaczenia jako grunty kolejowe "Tk", a faktycznie znajdują się na nich elementy infrastruktury kolejowej, to należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - "grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej są to grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b) chyba, że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych". Z treści cytowanego powyżej artykułu wynika jednoznacznie, że o klasyfikacji gruntów przesądza sam fakt posiadania ich przez przedsiębiorcę, a nie to do jakich celów te grunty są wykorzystywane lub co na nich się znajduje.

W odniesieniu do przedstawionej przez (...) sytuacji zasadne jest twierdzenie, że jeżeli grunty, o które pyta Podatnik w pkt 2 znajdują się pod zwolnionymi budowlami, to wówczas i one korzystają ze zwolnienia.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak wyżej.

POUCZENIE

Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Niniejsza interpretacja, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, zostanie niezwłocznie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

Na niniejszą interpretację wnioskodawcy przysługuje prawa wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w terminie 30 dni po upływie terminu określonego poniżej, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zabrze.

Skargę, o której mowa wyżej, można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie Prezydenta Miasta Zabrze - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu niniejszej interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa.

1 Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich: 1) dyrektywy 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi (Dz. Urz. WE L 368 z 17 grudnia 1992). 2) dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. WE L 187 z 20 lipca 1999). Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczypospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne; tekst jednolity. Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.).

2 Linia kolejowa - tory kolejowe wraz z zajętymi pod nie gruntami oraz przyległy pas gruntu, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego, wraz z zajętymi pod nie gruntami (art. 4 pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym). Natomiast przyległy pas gruntu - grunty wzdłuż linii kolejowych, usytuowane po obu ich stronach, przeznaczone do zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.

3 Obszar kolejowym jest określony działkami ewidencyjnymi obszar, na którym usytuowane są linie kolejowe oraz budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do zarządzania i utrzymania linii kolejowych, a także służące do obsługi przewozu osób i rzeczy (art. 4 pkt 8 ustawy o transporcie kolejowym).

Opublikowano: www.zabrze.magistrat.pl