PE-OP-GWA-3120-13-4-10 - Opłata skarbowa od pełnomocnictwa udzielonego pracownikowi do wystawiania bankowych tytułów egzekucyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2010 r. Urząd Miasta w Warszawie PE-OP-GWA-3120-13-4-10 Opłata skarbowa od pełnomocnictwa udzielonego pracownikowi do wystawiania bankowych tytułów egzekucyjnych.

Na podstawie art. 14j § 1 w związku z art. 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Prezydent m. st. Warszawy, po ponownym rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (wpływ do organu podatkowego w dniu 23 listopada 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opłaty skarbowej, stwierdza, że stanowisko wyrażone w ww. wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 19 listopada 2010 r. (wpływ do organu podatkowego w dniu 23 listopada 2010 r.) pełnomocnik banku (...) z siedzibą w (...) przy ulicy (...) wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opłaty skarbowej.

Z Przedstawionego w ww. wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności bank wydaje między innymi bankowe tytułu egzekucyjne (zwane dalej "B.T E") B.T.E. opatrzony klauzulą wykonalności (tytuł wykonawczy) stanowi podstawę do wszczęcia i prowadzenia postępowania egzekucyjnego (art. 776 Kodeksu postępowania cywilnego). Fakt iż bank wydaje B.T.E. w ramach wewnętrznych procedur bankowych (co do zasady wolnych od ingerencji organów sądowych czy administracyjnych) powoduje, iż B.T.E. jest szczególnym i specyficznym dokumentem - co do zasady dokumentem prywatnym, korzystającym jednak w pewnym zakresie z waloru dokumentu urzędowego. B.T.E. są wystawiane przez pracowników Banku, którym osoba ujawniona w KRS udzieliła pełnomocnictwa rodzajowego.

Pełnomocnictwo takie musi być załączone do wniosku o nadanie klauzuli wykonalności (obok takich dokumentów jak B.T.E., odpis pełnomocnictwa dla adwokata reprezentującego Bank odpis z KRS Banku). W związku z powyższym powstaje pytanie, czy w przedstawionym stanie faktycznym istnieje obowiązek uiszczenia na rzecz właściwego organu podatkowego opłaty skarbowej od udzielonego pracownikom Banku pełnomocnictwa do wystawiania B.T.E. Zdaniem Banku, pełnomocnictwa takie wolne są od opłaty skarbowej na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej, bowiem nie należą one do kategorii pełnomocnictw procesowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.), opłacie skarbowej podlega:

1)

w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:

a)

dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek,

b)

wydanie zaświadczenia na wniosek,

c)

wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji);

2)

złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.

Opłacie skarbowej podlega również dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia oraz zezwolenia (pozwolenia) przez podmiot inny niż organ administracji rządowej i samorządowej, w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji publicznej, a także złożenie w takim podmiocie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.

W art. 1 ustawy o opłacie skarbowej określono przedmiotowy zakres tej opłaty. Katalog zawarty w art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej ma charakter zamknięty. Oznacza to, że tylko wyraźnie wymienione w tym przepisie dokumenty i czynności są obciążone opłata skarbową.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej, opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.

Ustawa o opłacie skarbowej nie wprowadza powszechnego, tj. dotyczącego wszelkich dokumentów udzielonych pełnomocnictw lub prokury, obciążenia opłatą skarbową. W przytoczonym powyżej art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej wprowadzono istotne ograniczenie tego obowiązku, ponieważ spośród dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej objęto wyłącznie te które składane są w sprawach z zakresu administracji publicznej i w postępowaniu sądowym. Tylko w tych bowiem przypadkach złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury związane jest z działaniem organu administracji publicznej, podmiotu innego niż organ administracji publicznej wykonującego zadania z zakresu administracji publicznej albo sądu, jak również istnieje praktyczna możliwość wyegzekwowania obowiązku zapłaty opłaty skarbowej. Uzasadnia to jednocześnie określenie momentu powstania obowiązku zapłaty opłaty skarbowej na chwilę złożenia tego dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie wykonującym zadania z zakresu administracji publicznej.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej w zakresie w jakim określa rodzaj czynności związanej z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej (złożenie dokumentu w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym) sformułowany jest w sposób jednoznaczny. Interpretując powyższy przepis łącznie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o opłacie skarbowej (obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wypisu lub kopii - z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie, o którym mowa w art. 1 ust. 2) należy stwierdzić, iż opłacie skarbowej podlega złożenie określonym organom dokumentu pełnomocnictwa lub prokury, ich odpisów, wypisów czy kopii, wyłącznie w celu wykazania umocowania pełnomocnika czy prokurenta, którzy mają działać w danym postępowaniu przed tymi organami. Powyższe rozumienie przepisu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej znajduje uzasadnienie również na gruncie wykładni systemowej i celowościowej. Przyjęcie odmiennego poglądu pozostawałoby w sprzeczności zarówno ze sformułowaniem ustawy, jak i z założeniem i celem ustawodawcy. Chodzi mianowicie o założenie, iż danina ma mieć charakter odpłatny, czyli stanowić formę ekwiwalentnego świadczenia za działania organów, którym złożono określony dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Przedstawione stanowisko prezentowane jest zarówno w orzecznictwie sądowym (wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 marca 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 2020/07) jak i piśmiennictwie (Antoni Hanusz, Piotr Czerski, Opłata skarbowa od pełnomocnictw, Prawo i Podatki Nr 4/2007; Radosław Skwarło, Kilka uwag o nowej opłacie skarbowej, Finanse Komunalne Nr 5/2007).

Udzielenie pracownikom banku pełnomocnictw do wystawiania B.T.E. nie wypełnia hipotezy normy prawnej wynikającej z przepisu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej. W związku z powyższym, udzielenie pracownikowi banku pełnomocnictwa do wystawiania B.T.E. nie podlega opłacie skarbowej. Takie pełnomocnictwo należy odróżnić od pełnomocnictwa udzielonego do reprezentowania banku przed sądem w postępowaniu o nadanie B.T.E. klauzuli wykonalności. Jeżeli w postępowaniu o nadanie B.T.E. klauzuli wykonalności bank jest reprezentowany przez pełnomocnika lub prokurenta; to opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub, prokury albo jego odpisu w tym postępowaniu.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14c § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, Strona ma prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Zgodnie z art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), jeśli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa. W myśl art. 53 § 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Opublikowano: bip.warszawa.pl