PDI/423-3/05 - Powiązanie kosztów uzyskania przychodów z przychodami przy prowadzeniu tzw. usług ciągłych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2005 r. Urząd Skarbowy w Nysie PDI/423-3/05 Powiązanie kosztów uzyskania przychodów z przychodami przy prowadzeniu tzw. usług ciągłych

Pytanie podatnika

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty zaliczane do kosztów ogólnozakładowych związane z funkcjonowaniem całej Spółki, które nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów?

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty zaliczane do kosztów wydziałowych związane z funkcjonowaniem całej Spółki, które nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów?

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty związane z funkcjonowaniem wydziałów pomocniczych, które nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów?

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty związane z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów takie jak:

a) wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia,

b) amortyzacja naliczana miesięcznie od samochodów i sprzętu służących wyłącznie usługom wywozu i unieszkodliwiania odpadów,

c) zużycie części zamiennych do śmieciarek, obce usługi remontowe dotyczące sprzętu wykorzystywanego wyłącznie przy usługach wywozu i unieszkodliwiania odpadów, w przypadku gdy nie można w sposób funkcjonalny powiązać poniesionego kosztu z konkretnym jednostkowym przychodem, tzn. nie zachodzi określona jednostajna możliwa do uchwycenia i wyliczenia zależność poniesionego kosztu z przychodem jednostkowym,

d) paliwo zużyte do śmieciarek jak również paliwo zużyte do sprzętu na składowisku, gdy nie zachodzi określona jednostajna możliwa do uchwycenia i wyliczenia zależność poniesionego kosztu z przychodem,

e) podatek od nieruchomości naliczany miesięcznie od obiektów składowiska?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.04.2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 13.05.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty zaliczane do kosztów ogólnozakładowych związane z funkcjonowaniem całej Spółki, które nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów?

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty zaliczane do kosztów wydziałowych związane z funkcjonowaniem całej Spółki, które nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów?

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty związane z funkcjonowaniem wydziałów pomocniczych, które nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów?

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty związane z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów takie jak:

a) wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia,

b) amortyzacja naliczana miesięcznie od samochodów i sprzętu służących wyłącznie usługom wywozu i unieszkodliwiania odpadów,

c) zużycie części zamiennych do śmieciarek, obce usługi remontowe dotyczące sprzętu wykorzystywanego wyłącznie przy usługach wywozu i unieszkodliwiania odpadów, w przypadku gdy nie można w sposób funkcjonalny powiązać poniesionego kosztu z konkretnym jednostkowym przychodem, tzn. nie zachodzi określona jednostajna możliwa do uchwycenia i wyliczenia zależność poniesionego kosztu z przychodem jednostkowym,

d) paliwo zużyte do śmieciarek jak również paliwo zużyte do sprzętu na składowisku, gdy nie zachodzi określona jednostajna możliwa do uchwycenia i wyliczenia zależność poniesionego kosztu z przychodem,

e) podatek od nieruchomości naliczany miesięcznie od obiektów składowiska - jest prawidłowe

Uzasadnienie

Przedmiot interpretacji.

Pismem z dnia 22.04.2005 r. Spółka zwróciła się o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w sprawie dotyczącej:

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty zaliczane do kosztów ogólnozakładowych związane z funkcjonowaniem całej Spółki, które nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów?

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty zaliczane do kosztów wydziałowych związane z funkcjonowaniem całej Spółki, które nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów?

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty związane z funkcjonowaniem wydziałów pomocniczych, które nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów?

W którym miesiącu stanowią koszt uzyskania przychodów koszty związane z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów takie jak:

a) wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia,

b) amortyzacja naliczana miesięcznie od samochodów i sprzętu służących wyłącznie usługom wywozu i unieszkodliwiania odpadów,

c) zużycie części zamiennych do śmieciarek, obce usługi remontowe dotyczące sprzętu wykorzystywanego wyłącznie przy usługach wywozu i unieszkodliwiania odpadów, w przypadku gdy nie można w sposób funkcjonalny powiązać poniesionego kosztu z konkretnym jednostkowym przychodem, tzn. nie zachodzi określona jednostajna możliwa do uchwycenia i wyliczenia zależność poniesionego kosztu z przychodem jednostkowym,

d) paliwo zużyte do śmieciarek jak również paliwo zużyte do sprzętu na składowisku, gdy nie zachodzi określona jednostajna możliwa do uchwycenia i wyliczenia zależność poniesionego kosztu z przychodem,

e) podatek od nieruchomości naliczany miesięcznie od obiektów składowiska?

Pismem Nr PDI/423-3/05 z dnia 04.05.2005 r. tutejszy organ podatkowy wezwał Spółkę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Spółka pismem z dnia 13.05.2005 r. uzupełniła braki formalne formułując konkretne pytania dotyczące przedstawionego we wniosku z dnia 22.04.2005 r. problemu.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że świadczy usługi w zakresie budowy i konserwacji dróg, oczyszczania miasta, zimowego utrzymania dróg, usług pogrzebowych i cmentarnych oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów.

Zgodnie z art. 12 pkt 3d ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) dla rozliczeń z tytułu wywozu i unieszkodliwiania odpadów został określony szczególny termin ustalenia przychodu. Jest to wynikający z faktury termin płatności, a jeśli nie jest określony, ostatni dzień miesiąca, w którym wystawiono fakturę. Wystawiane przez Spółkę faktury za ww. usługi zawierają termin płatności, jest on określony na 21 dni od dnia wykonania usługi, co powoduje, że w zasadzie w większości przypadków (około 75 %) przychód do opodatkowania powstaje w innym miesiącu niż przychód bilansowy.

Moment powstania przychodu do opodatkowania Spółka ustala zgodnie z ww. art. 12 pkt 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka posiada wyodrębnione jednostki organizacyjne:

- Zakład X świadczący usługi wywozu nieczystości, oczyszczania miasta, usługi transportowe, zimowe utrzymanie dróg,

- Zakład Y świadczący usługi zagospodarowania odpadów (poprzez ich składowanie),

- Zakład Z świadczący usługi remontu i budowy i bieżącej konserwacji dróg, ulic, placów, a także usługi pogrzebowe i cmentarne,

- Zakład A zaliczany do wydziałów pomocniczych świadczący wewnętrzne usługi naprawy sprzętu i środków transportowych na rzecz wszystkich jednostek,

- Zakład B zaliczany do wydziałów pomocniczych świadczący wewnętrzne usługi transportowe na rzecz wszystkich jednostek organizacyjnych Spółki.

W celu wykonywania na rzecz klientów usług, co miesiąc Spółka ponosi różnego rodzaju koszty.

Koszty te można pogrupować w następujący sposób:

pierwszą grupę stanowią koszty związane z funkcjonowaniem Spółki jako całości tj. koszty zaliczone do kosztów ogólnozakładowych. Wśród kosztów tych wyodrębnione są koszty wynagrodzeń pracowników administracji i księgowości Spółki, koszty podatku od nieruchomości płaconego za obiekty należące do siedziby Zarządu Spółki, materiały biurowe zużywane w administracji i księgowości, usługi obce świadczone na rzecz Spółki związane z jej funkcjonowaniem, amortyzacja środków trwałych służących działalności administracji i księgowości.

Druga grupa to koszty zaliczane do kosztów wydziałowych związane z funkcjonowaniem poszczególnych jednostek organizacyjnych Spółki. Do kosztów tych zaliczane są koszty wynagrodzeń kierownictwa jednostek organizacyjnych, podatku od nieruchomości płaconego za obiekty związane z daną jednostką administracyjną, amortyzacja środków trwałych służących danej jednostce organizacyjnej, zużycie materiałów biurowych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych, zużycie paliwa przez samochody dostawcze jednostek organizacyjnych, usługi obce świadczone na rzecz wyodrębnionej jednostki organizacyjnej itp.

Trzecia grupa to koszty związane z funkcjonowaniem wydziałów pomocniczych. Do kosztów tych można zaliczyć: koszty wynagrodzeń pracowników wydziałów pomocniczych, amortyzacja środków trwałych służących danemu wydziałowi pomocniczemu, zużycie materiałów w wydziałach pomocniczych, zużycie paliwa przez samochody i sprzęt wydziałów pomocniczych, usługi obce świadczone na rzecz wydziałów pomocniczych.

Czwarta grupa stanowi koszty związane z poszczególnymi usługami wykonywanymi w danej jednostce organizacyjnej. Do kosztów związanych z wykonywaniem usług wywozu nieczystości na Zakładzie Higieny Komunalnej należą: wynagrodzenie (zasadnicze, urlopowe, za czas choroby, nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne) oraz świadczenia na rzecz pracowników zatrudnionych przy wywozie nieczystości płatne w dniu 10-go następnego miesiąca za miesiąc poprzedni, amortyzacja naliczana miesięcznie od samochodów specjalistycznych śmieciarek, usługi obce remontowe związane z usługami wywozu nieczystości, podatek drogowy za samochody do wywozu śmieci, zużycie materiałów do remontu śmieciarek, zużycie paliwa do śmieciarek, koszty reklamy działalności wywozu. Do kosztów związanych ze składowaniem odpadów należą: podatek od nieruchomości naliczany i płacony miesięcznie za obiekty składowiska, wynagrodzenie (zasadnicze, urlopowe, za czas choroby, nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne) oraz świadczenia na rzecz pracowników zatrudnionych na składowisku w dniu 10-go następnego miesiąca za miesiąc poprzedni, amortyzacja naliczana miesięcznie od budynków i budowli oraz innych środków trwałych składowiska, usługi obce remontowe ze sprzętem pracującym na składowisku, zużycie materiałów do remontu sprzętu pracującego na składowisku, zużycie paliwa do sprzętu pracującego na składowisku.

Ponieważ począwszy od 1.01.2004 r. dla usług w zakresie wywozu i unieszkodliwiania odpadów ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa szczególny moment uznania przychodu za należny do celów podatkowych istnieje problem przyporządkowania poniesionych w danym miesiącu kosztów do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie zaś z art. 15 ust. 4 cyt. ustawy koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym (również w miesiącu), którego dotyczą, tj. są potrącane także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone, co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeśli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowane nie było możliwe: w tym przypadku są one potrącane w roku, którym zostały poniesione.

O ile jest to możliwe i da się powiązać koszt z przychodem, to koszty ponoszone w ciągu okresu podatkowego (bez względu na miesiąc, w którym zostały poniesione) powinny być przyporządkowane do okresu w którym wystąpił przychód. Jedynie koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, których nie można przyporządkować do konkretnego przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 4 in fine mogą być rozliczane w okresie ich poniesienia.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Spółka w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów zajęło następujące stanowisko:

Koszty zaliczane do kosztów ogólnozakładowych związane z funkcjonowaniem całej Spółki nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów w związku z powyższym stanowią koszt uzyskania przychodu w okresie poniesienia.

Koszty zaliczane do kosztów wydziałowych związane z funkcjonowaniem poszczególnych jednostek organizacyjnych nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów w związku z powyższym stanowią koszt uzyskania przychodu w okresie poniesienia.

Koszty związane z funkcjonowaniem wydziałów pomocniczych nie można w sposób bezpośredni powiązać z konkretnym jednostkowym przychodem związanym z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów w związku z powyższym stanowią koszt uzyskania przychodu w okresie poniesienia.

Koszty związane z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów takie jak:

a) wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne stanowią w całości koszt uzyskania przychodów w momencie ich wypłaty,

b) amortyzacja naliczana miesięcznie od samochodów i sprzętu służących wyłącznie usługom wywozu i unieszkodliwiania odpadów stanowi koszt uzyskania przychodu w momencie naliczenia,

c) zużycie części zamiennych do śmieciarek, obce usługi remontowe dotyczące sprzętu wykorzystywanego wyłącznie przy usługach wywozu i unieszkodliwiania odpadów, ponieważ nie można w sposób funkcjonalny powiązać poniesionego kosztu z konkretnym jednostkowym przychodem, tzn. Nie zachodzi określona jednostajna możliwa do uchwycenia i wyliczenia zależność poniesionego kosztu z przychodem jednostkowym w związku z powyższym stanowią koszt uzyskania przychodu w okresie poniesienia,

d) paliwo zużyte do śmieciarek, jak również paliwo zużyte do sprzętu na składowisku, nie zachodzi jednostajna możliwa do uchwycenia i wyliczenia zależność kosztu z przychodem, w związku z powyższym stanowią koszt uzyskania przychodu w okresie poniesienia,

e) podatek od nieruchomości naliczany miesięcznie od obiektów składowiska stanowi koszt w momencie naliczenia.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia jak niżej.

Zgodnie z art. 12 ust. 3d pkt 3 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) w przypadku prowadzenia działalności polegającej na świadczeniu usług w zakresie wywozu i unieszkodliwiania odpadów przychód dla celów podatkowych powstaje w terminie płatności wynikającym z faktury, chyba, że termin ten nie jest określony wówczas przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym wystawiono fakturę.

Dla określenia kosztów podstawowe znaczenie mają przepisy art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które określają istotę kosztów generalnie jako wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodów, z wyłączeniem wydatków wskazanych w art. 16 ust. 1.

Tak określone koszty podatkowe powinny być następnie przyporządkowane do odpowiedniego roku podatkowego zgodnie z art. 15 ust. 4 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przyjmuje on zasadę, iż koszty podatkowe są rozliczane w roku podatkowym, w którym został uzyskany przychód związany z tymi kosztami.

Interpretując przepis art. 15 ust. 4 ustawy w pierwszej jego części, stwierdza się, że koszty uzyskania przychodów potrącane są tylko w roku podatkowym którego dotyczą, a w drugiej części tego przepisu ustawodawca dodaje, że potrącane w danym roku podatkowym są także koszty dotyczące przychodów tego roku podatkowego. To rozróżnienie kosztów w art. 15 ust. 4 ustawy, na koszty dotyczące roku podatkowego oraz następnie zaliczenie do kategorii kosztów, również kosztów dotyczących przychodów roku podatkowego ma praktyczne uzasadnienie. Często bowiem związek między poniesionymi wydatkami, a uzyskiwanymi przychodami jest na tyle pośredni, że nie sposób jest określić, czy i w jakim stopniu dany wydatek dotyczy akurat tych, a nie innych przychodów uzyskanych w tym, a nie w innym miesiącu, bądź roku podatkowym.

Dlatego też, dokonując interpretacji tego przepisu ustawy należy wskazać na potrzebę pogrupowania kosztów uzyskania przychodów na:

- koszty, które w sposób bezpośredni, przypisać można do określonego przychodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym; koszty te podlegają uwzględnieniu w tym roku podatkowym, w którym wzmiankowany przychód został lub zostanie przez podatnika uzyskany, oraz

- na koszty, których nie można bezpośrednio i funkcjonalnie przypisać do określonego przychodu uzyskiwanego przez podatnika, a które zarazem w sposób bezpośredni przypisać można do określonego okresu (roku podatkowego) działalności podatnika; te z kolei koszty podlegają uwzględnieniu w roku, którego dotyczą.

O ile więc jest to możliwe i da się powiązać koszt z przychodem, to koszty bezpośrednie, tzn. takie, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym z faktycznie otrzymanymi albo należnymi przychodami danego roku podatkowego (danego miesiąca), zasadniczo (z wyjątkiem kosztów, których zarachowanie nie było możliwe) winne być powiązane z tymi przychodami i podlegać będą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w dacie osiągnięcia przychodu (o ile inny termin nie wynika z przepisu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast przepis art. 15 ust. 4 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie rozstrzyga wprost, w jaki sposób powinny być rozliczane (potrącane) koszty, które pozostają jedynie w pośrednim związku z przychodami. Z reguły, kosztów tych nie można zarachować, gdyż nie można ustalić, że odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, co sprawia, że tego rodzaju koszty są potrącane w roku podatkowym, w którym zostały poniesione (bez obowiązku rozliczania ich w innych latach podatkowych). W stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się bezpośredniej relacji z przychodami nie jest możliwe. Takie bowiem koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, to jednak nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym miesiącu albo też roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów. A skoro nie ma możliwości powiązania konkretnych kosztów z konkretnymi przychodami, jest możliwe zaliczenie tego typu wydatków do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

W związku z powyższym Spółka koszty związane z usługami komunalnymi tj. wywozem i unieszkodliwianiem odpadów powinna podzielić na koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym z przychodami tego samego okresu sprawozdawczego i zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w dacie osiągnięcia przychodu, zaś stałe koszty funkcjonowania Spółki, do których należy zaliczyć koszty ogólnozakładowe, koszty wydziałowe, koszty wydziałów pomocniczych, amortyzację, części zamienne, obce usługi remontowe, zakup paliwa i podatek od nieruchomości - jako nie pozostające w bezpośrednim związku z przychodami - powinny być rozpoznawane dla celów podatkowych w momencie ich poniesienia, z wyłączeniem kosztów dotyczących wynagrodzeń i składek ZUS, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a w brzmieniu nadanym przez ustawę z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2005 r., które winny być zaliczone w momencie ich wypłaty, bowiem zgodnie z pkt 57 w/w artykułu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), jak również zgodnie z pkt 57a ww. artykułu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Należy również zauważyć, że aczkolwiek rozliczenie kosztów i przychodów (art. 15 ust. 4) oraz ustalenie dochodu (art. 7 ust. 2) odnosi się do roku podatkowego, to jednak należy mieć na uwadze przepis art. 25 ust. 1.

Zgodnie z nim, podatnik m.in. powinien co miesiąc:

- składać deklarację o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku, oraz

- odprowadzać zaliczkę na podatek w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Niezależnie więc od konieczności przyporządkowania przychodów i kosztów do właściwego okresu podatkowego, oznacza to również obowiązek przyporządkowania przez Spółkę przychodów, a w konsekwencji i kosztów do odpowiedniego miesiąca roku podatkowego.

Reasumując, tut. organ podatkowy podkreśla, iż potrącanie kosztów tylko w sposób powyżej opisany jest prawidłowe i zgodne z regulacją prawną obowiązującą w tej materii.

Niniejszej interpretacji udzielono na podstawie aktualnego stanu prawnego oraz faktycznego przedstawionego przez Jednostkę w zapytaniu.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa przysługuje stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.

Zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w znakach skarbowych w kwocie 5,00 zł na zażalenie, załączniki po 0,50 zł - art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532) część I pkt 1 i 2 załącznika do ww. ustawy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl