PD.423-49/07 - Wydatki na reprezentację i reklamę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2007 r. Lubelski Urząd Skarbowy w Lublinie PD.423-49/07 Wydatki na reprezentację i reklamę.

"(...) Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Od 1 stycznia 2007 r. wydatki na reklamę mogą być zaliczane do kosztów podatkowych w pełnej wysokości, bez względu na charakter reklamy (publiczny lub niepubliczny). Ustawodawca nie zawarł w ustawie podatkowej definicji pojęć "reprezentacja" i "reklama".

Wobec powyższego należy się kierować wykładnią językową i orzecznictwem sądowym. Zgodnie z definicją przyjętą w Słowniku języka polskiego (pod redakcją M. Szymczaka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992):

-

"reprezentacja" to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycja społeczną:

-

"reklama" - oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki służące temu celowi (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.). Przez reprezentację należy rozumieć każde działanie polegające na stworzeniu i utrwaleniu dobrego wizerunku firmy. Zadaniem reprezentacji nie jest bezpośrednie nakłanianie do nabycia towarów lub usług, lecz pośrednio - przez stworzenie pozytywnego wizerunku firmy i jej produktów. Natomiast za reklamę należy uznać instrument, za pomocą którego przedsiębiorcy dążą do zaprezentowania oferowanych przez siebie towarów lub usług, zainteresowania nimi, a następnie skłonienia odbiorcy do ich nabycia. Zgodnie ze stanowiskiem, które zostało zaprezentowane na stronie Krajowej Informacji Podatkowej kip.mofnet.gov.pl przez reprezentację należy rozumieć działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi (skierowane na zewnątrz firmy).

Reprezentacja to w szczególności:

a)

prezenty dla kontrahentów - które nie mają charakteru reklamowego (portfel, pióro, kalendarz, alkohol, kosmetyki, itp.); oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, kalendarz itp.),

b)

przyjmowanie kontrahentów - delegacji krajowych i zagranicznych, kieszonkowe dla członków tych delegacji, koszty ich wyżywienia i noclegów, bankietów, a także zorganizowanie dla nich atrakcji takich, jak np. bilety do teatru, na koncert,

c)

ubiór reprezentacyjny - oznakowany logo lub w inny sposób, wykluczający używanie go na potrzeby osobiste (będący własnością pracodawcy); wydatki na ubiór reprezentacyjny będą stanowić koszty uzyskania przychodów, gdy będą rzeczową formą wynagrodzenia pracownika, wynikającą z umowy o pracę; ponadto nadal będą mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone przez pracodawcę na ubiór roboczy i ochronny dla pracowników (obowiązek jego zapewnienia wynika z przepisów bhp),

d)

wystrój firmy i zagospodarowanie terenu wokół firmy - odbiegające od zwyczajowo przyjętego w danej branży i okolicy, tj. bardziej ekskluzywne, wytworne; także ich utrzymanie,

e)

organizacja jubileuszu firmy - poczęstunek gości, imprezy artystyczne, upominki, nagrody w konkursach, w zakresie, w jakim nie mają one charakteru reklamowego.

Nie zalicza się do kosztów reprezentacji wydatków na:

a)

imprezy integracyjne organizowane dla pracowników (wydatki na organizację takich imprez ze środków obrotowych podatnika mogą stanowić w całości koszty uzyskania przychodów, nie mogą stanowić kosztów podatkowych wydatki na zorganizowanie imprezy integracyjnej w części dot. rodzin pracowników)

b)

wiązanki pogrzebowe, wieńce itp. (wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile poniesione są w związku ze śmiercią pracownika; wydatki związane ze śmiercią członka rodziny pracownika, kontrahenta, itp. osób - co do zasady nie powinny być kosztem podatkowym),

c)

wyżywienie podczas szkolenia, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile szkolenie ma związek z działalnością podatnika,

d)

zakup artykułów i napojów dla organów zarządzających i stanowiących podatników, które stanowią poczęstunek na posiedzeniach, naradach, zebraniach wewnętrznych (herbata, kawa, paluszki, ciastka, woda mineralna, itp.),

e)

zakup artykułów i napojów dla pracowników, (jeśli jest możliwe ustalenie ilości ich spożycia przez poszczególnych pracowników, to równowartość poniesionych wydatków stanowi przychód pracowników, chyba że są to posiłki i napoje, do których zapewnienia, pracodawca jest zobowiązany, na podstawie przepisów bhp; jeśli nie jest możliwe ustalenie ilości ich spożycia przez poszczególnych pracowników, to nie powstaje u nich przychód),

f)

upominki jubileuszowe dla pracowników (wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów pracodawcy),

g)

wizytówki, papier firmowy, itp. materiały, które stanowią koszty ogólne funkcjonowania firmy.

Ustosunkowując się do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę należy stwierdzić, że opisane przez Spółkę:

a)

wydatki na prezenty dla kontrahentów nieoznakowane logo firmy i niezawierające nazwy firmy, koszty związane z przyjmowaniem kontrahentów, ubiór reprezentacyjny, wystrój firmy, organizacja jubileuszu firmy zaliczyć można do kosztów reprezentacji;

b)

wydatki na imprezy integracyjne, sportowo-rekreacyjne pikniki organizowane dla pracowników, wiązanki pogrzebowe, wieńce, szkolenia dla kontrahentów wraz z wyżywieniem, zakup artykułów i napojów dla organów zarządzających i stanowiących podatników oraz dla pracowników, upominki okolicznościowe dla pracowników, wizytówki, papier firmowy nie stanowią kosztów reprezentacji. Nie mogą stanowić kosztów podatkowych wydatki na zorganizowanie imprezy integracyjnej w części dotyczącej rodzin pracowników - w tej części stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

c)

wydatki na kalendarze, długopisy, notatniki, kartki świąteczne, koszulki, upominki i prezenty dla kontrahentów, katalogi wyrobów, ulotki informacyjne, foldery prezentujące przedsiębiorstwo - zawierające widoczne logo firmy stanowią koszty reklamy;

d)

sponsorowanie klubów sportowych, indywidualnych sportowców, poprzez prezentowanie zarówno znaku firmy Spółki, jak i jej nazwy na strojach zawodników sportowych, a także podczas zawodów choćby na bandach boiska, na plakatach informujących o zbliżających się zawodach, w których biorą udział zawodnicy reprezentujący sponsorowany klub, na ulotkach reklamowych oraz w samej nowej jednoznacznie kojarzącej się ze sponsorem nazwie klubu - spełnia warunki reklamy prowadzonej publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu, ponieważ krąg odbiorców reklamy nie jest ograniczony. Z zasady bowiem uczestnikami takich imprez, jak zawody sportowe są osoby, których kręgu, a tym bardziej tożsamości i dokładnej liczby nie da się wcześniej ustalić. Podobna sytuacja będzie miała miejsce przy sponsorowaniu imprez kulturalnych i obiektów muzealnych, jeżeli widoczne będą cechy reklamy.

e)

koszty organizacji i udziału w imprezach reklamowych (targi, giełdy, wystawy), promocje i nagrody rzeczowe służące reklamie, koszty produktów i usług własnych przekazanych na rzecz reklamy, koszty propagowania sprzedaży produktów będą stanowiły koszty reklamy. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/2/40-42