PD.01.3130.8.1.2011.GK - Opłata skarbowa od pełnomocnictwa lub prokury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2011 r. Urząd Miasta w Krakowie PD.01.3130.8.1.2011.GK Opłata skarbowa od pełnomocnictwa lub prokury.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. złożonego przez (...) z siedzibą w (...) ul. (...) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego

uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym, że, w przypadku złożenia do akt sprawy administracyjnej pełnomocnictwa udzielonego przez prokurentów reprezentowanej spółki osobie trzeciej nie jest należna opłata skarbowa w wysokości 17 zł od każdej prokury wynikającej ze złożonego odpisu z KRS, a w przypadku, gdy w danym postępowaniu składana jest kopia odpisu z KRS (oryginał znajduje się w aktach innej sprawy prowadzonej przed rym samym organem) nie jest należna opłata skarbowa za każdą jego stronę poświadczoną za zgodność z oryginałem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. do organu podatkowego wpłynął wniosek (...) z siedzibą w (...) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego tj. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.)

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, według którego Jego pracownicy działają jako pełnomocnik (...) S.A. w wielu sprawach dotyczących inwestycji energetycznych na terenie Krakowa i powiatu krakowskiego. W związku z powyższym organy przed którymi występują pracownicy Wnioskodawcy, żądają uiszczenia opłaty za pełnomocnictwo udzielone pracownikowi Wnioskodawcy przez prokurentów (...) S.A. oraz opłaty jak za pełnomocnictwo od złożonego odpisu z KRS z którego wynika umocowanie prokurentów udzielających pełnomocnictwa do reprezentowania spółki (...). Oprócz tego organy przed którymi toczą się sprawy pobierają opłaty za kopie KRS-ów wydawanych przez (...).

Zdaniem Wnioskodawcy należna jest tylko opłata w kwocie 17 zł za pełnomocnictwo udzielone jego pracownikowi przez (...) S.A. natomiast nie jest należna oplata za przedłożenie "odbitki" KRS z której wynika umocowanie prokurentów (...) S.A.

Postanowieniem nr PD-01.3130.8.1.2011.GK z dnia 31 stycznia 2011 r. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku poprzez uiszczenia opłaty za interpretację, odpisu z KRS oraz uzupełnienie oraz sprecyzowania zarówno stanu faktycznego wniosku jak i własnego stanowiska w sprawie.

Pismem z dnia 8 lutego 2011 r. (doręczonym w dniu 9 lutego 2011 r.) Wnioskodawca sprecyzował wniosek zdając pytanie, w jakiej wysokości winna być uiszczana opłata skarbowa z tytułu udzielanego pełnomocnictwa dla przygotowanie i realizacji inwestycji oraz czy do wniosku "bądź to zgłoszenia bądź pozwolenia na budowę" powinno dołączać się oryginał KRS-u (...) S.A. lub płacić 5 zł za każdą stronę załączonej jego kopii oraz "płacić 17 zł za fakt umocowania swoich prokurentów w jego tekście".

Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko w sprawie twierdząc, że opłata skarbowa za otrzymane pełnomocnictwo winna wynosić 17 zł bez względu na ilość osób/prokurentów) udzielających tego pełnomocnictwa. Ponadto wskazana opłata powinna być "uznana-respektowana na każdym etapie procedowania tej jednej inwestycji". Nie jest zasadne żądanie opłaty za to samo pełnomocnictwo i na etapie ULICP i zgłoszenia lub pozwolenia na budowę, gdy dotyczy tylko tej inwestycji i tego samego "upełnomocnionego". Poza tym zdaniem Wnioskodawcy nie jest zasadne: żądanie opłaty 17 zł za fakt dostarczenia KRS do wniosku; żądanie oryginalnych KRS-ów gdy urzędy mają dostęp i możliwość sprawdzenia dołączonego do akt KRS-u, a tym samym nie jest zasadne żądanie opłaty po 5 zł za każdą stronę dołączanych kopii KRS-u. Zdaniem Wnioskodawcy nie jest również zasadne żądanie opłaty za kopie dokumentów, których oryginały wnioskodawca okazuje przy składaniu wniosku na Dzienniku Podawczym.

Do wniosku załączono przykładowe dokumenty, które Wnioskodawca złożył do starostwa wraz z żądanymi opłatami.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 224, poz. 1635 z późn. zm.) opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym. Natomiast zgodnie z brzmieniem części IV załącznika do ustawy, opłatę skarbową uiszcza się od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).

W przedstawionym stanie faktycznym nie ulega zatem wątpliwości, że opłata skarbowa w kwocie 17 zł winna być uiszczona za złożenie pełnomocnictwa z którego wynika umocowanie pracownika Wnioskodawcy do reprezentowania (...) S.A.

Prokurent przy pierwszej czynności w postępowaniu sądowym lub przed organem administracji publicznej powinien okazać dokument z którego wynika umocowanie. W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 20 października 2005 r., sygn. akt II CK 120/05 stwierdzono, że w przypadku działania prokurenta, odpis lub wyciąg z KRS zastępuje pełnomocnictwo procesowe.

Jeśli zatem tak jak w niniejszym stanie faktycznym pełnomocnictwo dla pracownika Wnioskodawcy jest podpisane przez prokurentów to dokumentem potwierdzającym fakt udzielenia prokury uznawanym powszechnie jest odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Opłacie skarbowej będzie podlegało złożenie odpisu z KRS natomiast wysokość tej opłaty będzie uzależniona od ilości prokurentów występujących w sprawie tzn. udzielających pełnomocnictwa pracownikowi Wnioskodawcy (jak wspomniano wcześniej zgodnie z częścią IV załącznika do ustawy, opłatę skarbową uiszcza się od każdego stosunku pełnomocnictwa i od każdej prokury).

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 3 lipca 2008 r., sygn. akt I SA/Rz 341/08 (dostępny na stronie: http://orzeczenia.nsa.gov.pl).

Odnośnie pobierania opłat za uwierzytelnienie składanych dokumentów to zgodnie z punktem 4, części II załącznika do ustawy o opłacie skarbowej, opłacie w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej stronicy podlega poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonane przez organy administracji rządowej lub samorządowej lub archiwum państwowe.

W przypadku, gdy w konkretnej procedurze wymagane jest przedłożenie oryginalnych lub poświadczonych urzędowo dokumentów, opłata skarbowa od dokumentów poświadczonych jest należna w wysokości wskazanej powyżej.

Zgodnie z art. 14b § 1 w związku z art. 14j § 1 prezydent miasta, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Kwestie zasadności żądania dokumentów w oryginałach lub ich poświadczonych odpisów w trakcie postępowań regulowanych w prawie budowlanym i kodeksie postępowania administracyjnego nie dotyczą przepisów prawa podatkowego i ze względu na brzmienie cytowanych przepisów nie mogą być przedmiotem niniejszej interpretacji.

W związku z powyższym organ podatkowy stoi na stanowisku, że opłata skarbowa w kwocie 17 zł jest należna w każdym przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym. Dokumentem stwierdzającym udzielenie prokury jest odpis z KRS, dlatego w przypadku działania w wskazanych sprawach prokurentów opłata skarbowa w kwocie 17 zł będzie należna za złożenie odpis z KRS. W przypadku, gdy w sprawie działa kilku prokurentów i w związku z tym jest składany odpis z KRS z którego wynika ich umocowanie, opłata skarbowa w kwocie 17 zł jest należna od każdej prokury dotyczącej prokurentów występujących w danej sprawie.

Opłata skarbowa w kwocie 5 zł jest należna za poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonane przez organy administracji rządowej lub samorządowej lub archiwum państwowe, od każdej pełnej lub zaczętej stronicy.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl