PD-01.3120.8.6.2013.GK - Zwolnienie z podatku od nieruchomości działalności oświatowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2013 r. Urząd Miasta w Krakowie PD-01.3120.8.6.2013.GK Zwolnienie z podatku od nieruchomości działalności oświatowej.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionego w dniu 9 kwietnia 2013 r.

uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że, zwolnieniu od podatku od nieruchomości podlega powierzchnia budynku oraz gruntu zajętego jedynie na działalność oświatową rozumianą ściśle tj. z wyłączeniem pomieszczeń np. administracji czy pomocniczych oraz zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2013 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek (...) w Krakowie o wydanie. indywidualnej interpretacji przepisów prawni podatkowego dotyczącej podatku od nieruchomości. Ze względu na brak uiszczenia opłaty za wydanie interpretacji, Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia wniosku. Opłata za wydanie interpretacji została uiszczona w dniu 11 kwietnia 2013 r.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, Towarzystwo od daty powstania tj. od 1991 r. prowadzi działalność statutową, której celem jest prowadzenie ' wszelkich działań służących rozpowszechnianiu wiedzy i metod służących leczeniu, rehabilitacji i edukacji dzieci zagrożonych i dotkniętych zaburzeniami rozwojowymi oraz działania na rzecz tych dzieci i ich rodzin, w szczególności prowadzenie (...) oraz Przedszkola (...) oraz propagowanie ich działalności. Towarzystwo jest instytucją pożytku publicznego od 2005 r.

Do 2012 r. Towarzystwo nie prowadziło działalności gospodarczej tylko odpłatną (przedszkole, kursy) i nieodpłatną (ośrodek rehabilitacji dla dzieci) działalność pożytku publicznego. Wnioskodawca uiszczał podatek od nieruchomości za część w której znajduje się Przedszkole (...) .tj. za 180 m2 budynku i 800 m2 ogrodu, zaś pozostała część zajmowana przez ośrodek rehabilitacji była wykazywana w części dotyczącej zwolnień na mocy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i ustawy o działalności pożytku publicznego z dnia 24 kwietnia 2003 r. - dział II rozdz. 3 art. 24 p.l.

Niezależnie od tego wnioskodawca podnosi, iż zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia się również publiczne" i Niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową. Przedszkole (...) jest niepubliczną placówką oświatową wpisaną do ewidencji Szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Prezydenta Miasta Krakowa pod nr (...) zgodnie z zaświadczeniem (...) z dnia (...).

Ponadto wnioskodawca oświadczył, iż od czerwca 2012 r. na części powierzchni budynku prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży książek i prowadzenia miejsc noclegowych, a także działalność w postaci szkoleń - kursów dla specjalistów jako działalność odpłatną pożytku publicznego. Za tę formę działalności został obliczony należny podatek.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych poprzez odpowiedź na pytanie czy działalność przedszkola prowadzonego przez (...) podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości, a co za tym idzie możliwy jest zwrot niesłusznie zdaniem Podatnika zapłaconego podatku w latach poprzednich.

Zdaniem Wnioskodawcy treść art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach j opłatach lokalnych, odnosi się do prowadzonej przez Przedszkole (...) (którego organem prowadzącym jest (...) działalności oświatowej, a więc powierzchnia budynku i gruntu zajmowanego na tę działalność winna być zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm. dalej: u.p.o.l.) zwalnia się od podatku od nieruchomości publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową. Zwolnienie w tej postaci jest zwolnieniem podmiotowo - przedmiotowym tzn. aby zaistniało musza być spełnione dwa warunki jednocześnie.

Pierwszy z tych warunków dotyczy podmiotu tj. muszą być nim publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy. W stanie przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji opisano iż podatnikiem podatku nieruchomości jest (...) czyli stowarzyszenie które jest organem założycielskim i prowadzącym Przedszkole (...).

Ustawa podatkowa nie definiuje pojęcia "system oświaty" ani nie wymienia jakie jednostki organizacyjne wchodzą w jego skład. Dlatego w ustaleniu znaczenia tego pojęcia należy odnieść się do art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn.) gdzie w pkt 1 ustawodawca przesądził, iż w skład sytemu oświaty wchodzą między innymi przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty szkoła może być szkołą publiczną. albo niepubliczną, (ilekroć w ustawie mowa o szkole należy przez to rozumieć także przedszkole - art. 3 pkt 1 tej ustawy). Z tego wynika, iż niepubliczne przedszkole także objęte jest systemem oświaty:

Drugim warunkiem koniecznym, aby możliwe było zwolnienie od podatku od "nieruchomości jest zajęcie nieruchomości ną działalność oświatową. Według oświadczenia Wnioskodawcy na działalność oświatową tj. prowadzenie Przedszkola (...) wykorzystywane jest 180 m2 budynku i 800 m2 ogrodu. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż jednolite w tym zakresie orzecznictwo sądowe wskazuje, iż pojęcie "zajęcia" na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych należy rozumieć wąsko tj. zajęte na działalność oświatową jest tylko ta powierzchnia gruntów i budynków na których taka działalność jest prowadzona. Pomocne w tym zakresie może być orzecznictwo dotyczące obowiązującego do końca 2010 r. art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. "d" u.p.o.l. przewidującego stawkę dla budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych (od 1 stycznia 2011 r. przepis zmieniono). Zgodnie z tym orzecznictwem nie można uznać za "zajęte" na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych np. pomieszczeń administracji czy pomocniczych typu schowki na środki czystości i tym podobne (wyrok NSA z 20 marca 2013 r. sygn. akt II FSK 1499/11, dostępny na stronie internetowej: orzeczenia.nsa.gov.pl).

We własnym stanowisku Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że Jego zdaniem zwolnieniu powinna podlegać powierzchnia budynku i gruntu gdzie prowadzona jest działalność oświatowa. Jednocześnie wyłączył od zwolnienia część powierzchni budynku gdzie prowadzona jest działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży książek i prowadzenia miejsc noclegowych, a także działalność w postaci szkoleń - kursów dla specjalistów jako działalność odpłatną pożytku publicznego.

Należy zatem uznać, że stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości powierzchni budynku oraz gruntu zajętego jedynie na działalność oświatową rozumianą ściśle tj. z wyłączeniem pomieszczeń np. administracji czy pomocniczych oraz zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej należy uznać za prawidłowe.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl