PD-01.3120.8.4.2013.GK - Opodatkowanie budynków wpisanych do rejestru zabytków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2013 r. Urząd Miasta w Krakowie PD-01.3120.8.4.2013.GK Opodatkowanie budynków wpisanych do rejestru zabytków.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23 stycznia 2013 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionego w dniu 9 kwietnia 2013 r.

uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym, że lokal w budynku wpisanym indywidualnie do rejestru zabytków, utrzymywanym i podlegającym konserwacji zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, i w którym nie była i nie jest prowadzona działalność gospodarcza, jest zwolniony od podatku od nieruchomości, w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2013 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek (...) w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od nieruchomości. Ze względu na braki formalne pisma, Wnioskodawca został wezwany do ich uzupełnienia. Braki formalne zostały uzupełnione w dniu 9 kwietnia 2013 r.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, jest właścicielem lokalu przy ul. )...) lokal ten jest lokalem użytkowym.

Budynek w którym znajduje się lokal jak grunt jest wpisany do rejestru zabytków pod nr (...). Do tej pory wnioskodawca składając deklaracje podatkowe płacił podatek za lokal użytkowy natomiast grunt "wykazywany "by jako zwolniony. W lokalu nie jest i nie była prowadzona działalność gospodarcza.

W uzupełnieniu stanu faktycznego w dniu 9 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca oświadczył, iż budynek jest utrzymywany i podlega konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisu art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych poprzez odpowiedź na pytanie czy firma powinna płacić podatek od nieruchomości od lokalu użytkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej oraz faktem, iż w lokalu nigdy nie była prowadzona działalność gospodarcza (jest w stanie surowym) powinien być zwolniony od podatku od nieruchomości.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm. - dalej: u.p.o.l.) zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Ustawodawca uzależnił zwolnienie od podatku od zaistnienia dwóch przesłanek pozytywnych oraz jednej negatywnej.

Budynek zatem może być zwolniony od podatku od nieruchomości w przypadku gdy jest wpisany indywidualnie do rejestru zabytków i zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym przesłanka ta zaistniała w niniejszej sprawie. Wnioskodawca podał, że budynek w którym znajduje się lokal wnioskodawcy jest wpisany indywidualnie do rejestru zabytków pod nr (...).

Drugą pozytywną przesłanką dopuszczalności zwolnienia jest fakt utrzymywania i konserwacji budynku zgodnie z przepisami o ochronie zabytków. Jak wynika z oświadczenia Wnioskodawcy złożonego w dniu 9 kwietnia 2013 r. budynek jest utrzymywany i podlega konserwacji zgodnie z przepisami o ochronie zabytków dlatego należy uznać, iż także ta przesłanka została spełniona.

Jak wspomniano wcześniej ustawodawca uzależnił dopuszczalność zwolnienia także od przesłanki negatywnej tj. braku zajęcia budynku lub jego części na prowadzenie działalności gospodarczej. Według oświadczenia Wnioskodawcy lokal chociaż ma charakter użytkowy, jest w stanie surowym i nie jest i nie była prowadzona w nim działalność gospodarcza.

Skoro zgodnie z stanem faktycznym budynek w którym znajduje się lokal Wnioskodawcy jest wpisany indywidualnie do rejestru zabytków, budynek jest utrzymywany i podlega konserwacji zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, a w lokalu nie była i nie jest prowadzona działalność gospodarcza, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym lokal powinien być zwolniony od podatku od nieruchomości należy znać za prawidłowe.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem "Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl