PD-01.3120.8.10.2013.GK - Zwolnienie z podatku od nieruchomości budynków wpisanych do rejestru zabytków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2013 r. Urząd Miasta w Krakowie PD-01.3120.8.10.2013.GK Zwolnienie z podatku od nieruchomości budynków wpisanych do rejestru zabytków.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 i art. 14e w zw. z art. 14b § 1 ustawy ż dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku (...) w Krakowie z dnia 4 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego i wydaniu indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 1 lipca 2013 r., w związku z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa

zmieniam indywidualną interpretację podatkową z dnia 1 lipca 2013 r. nr PD- 01.3120.8.10.2013.GK w ten sposób, że:

1.

uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że, Fundacja (...) w Krakowie może być podatnikiem podatku od nieruchomości w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe;

2.

uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że zwolnieniu od podatku od nieruchomości podlega cała powierzchnia budynku wpisanego do rejestru zabytków i utrzymywanego oraz poddawanego konserwacji zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, w sytuacji gdy część tego budynku jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej w świetle przedstawionego stanu faktycznego nie jest prawidłowe;

3.

uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że zwolnieniu od podatku od nieruchomości podlega powierzchnia budynku wpisanego do rejestru zabytków i utrzymywanego oraz poddawanego konserwacji zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyłączeniem powierzchni zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2013 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek Fundacji (...) w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od nieruchomości.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, jest fundacją (KRS (...)) charakterze non-profit, która nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (możliwości prowadzenia działalności gospodarczej nie przewiduje "statut Fundacji).

Celami statutowymi fundacji są m.in. promocja sztuk plastycznych, w szczególności współczesnego szkła artystycznego, szkła w architekturze i sztuki witrażowej," a przede wszystkim opieka nad historyczną spuścizną polskiej sztuki witrażowej XX wieku, w szczególności nad unikatowymi zbiorami założonego w (...) i utworzonego przez ten zakład (...).

(...) jest muzeum w rozumieniu art. 1 ustawy o muzeach, wpisanym do wykazu muzeów prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Realizując zatem swoje cele statutowe Fundacja zawarła w dniu 14 listopada 2012 r. z Gminą Miejską Kraków - Zarządem Budynków Komunalnych w Krakowie umowę najmu części budynku położonego w Krakowie przy (...) tj. lokalu użytkowego o łącznej powierzchni 499,49 m2, w którym Muzeum (...) zostało zlokalizowane. Kamienica przy (...) w Krakowie została wybudowana specjalnie dla (...) który obecnie funkcjonuje jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Fundacja podnajęła Zakładowi niewielką część lokalu o powierzchni 26,00 m2. Zgoda na podnajem została wyrażona przez Prezydenta Miasta Krakowa pod warunkiem, że powierzchnia podnajmu nie będzie większa niż 20% powierzchni najętego lokalu, a czynsz podnajmu zostanie przeznaczony w całości na cele statutowe Fundacji i te warunki zostały przez Fundację spełnione.

Podnajem lokalu miał na celu realizację w ramach Muzeum (...) będącego pod opieką Fundacji koncepcji tzw. "żywego muzeum", która polega na łączeniu przestrzeni czysto ekspozycyjnej z funkcjonującą pracownią. Dzięki temu zwiedzający mają obecnie możliwość nie tylko zapoznać się ze znajdującymi się w Muzeum witrażu eksponatami, ale również zaobserwować, jak w praktyce witraże i inne wyroby ze szkła są wytwarzane przez wykwalifikowanych rzemieślników pracujących w ramach Zakładu.

Pozostała część najętego od Gminy Miejskiej Kraków lokalu wielkości 473,49 m2 pozostaje w wyłącznym władaniu Fundacji.

Budynek przy (...) w Krakowie, będący przedmiotem najmu, stanowi własność Gminy Miejskiej Kraków i jest indywidualnie wpisany do rejestru zabytków na podstawie decyzji z dnia (...) pod numerem (...).

Wynajmowana przez Fundację powierzchnia budynku przy (...) w Krakowie jest utrzymywana i poddawana konserwacji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisu art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych poprzez odpowiedź na pytanie czy (...) będąca najemca lokalu i sprawująca w nim opiekę nad Muzeum (...) może skorzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, a jeśli tak, to czy w zakresie całego najętego lokalu, czy też z wyłączeniem, części oddanej w podnajem (...).

W stanowisku dotyczącym oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Fundacja wskazała, iż jest podatnikiem podatku od nieruchomości na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a co za tym idzie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia od tego podatku.

W szczególności spełnione są wszystkie przesłanki do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W pierwszej kolejności fundacja podnosi, iż budynek jest wpisany indywidualnie do rejestru zabytków.

Ponadto Fundacja wywiązuje się z obowiązków utrzymania i konserwacji tego zabytku nałożonych przez ustawę z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

W końcu jak twierdzi Wnioskodawca, w przedmiotowym lokalu nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz działalność statutową polegającą na opiece nad zlokalizowanym w budynku Muzeum (...) które z ustawowej definicji zawartej w art. 1 ustawy z dnia 21 listopada o muzeach "jest jednostką organizacyjną nie nastawioną na osiąganie zysku", a zatem tzw. jednostką non-profit. Działalność Fundacji nie ma hacelu osiąganie zysku, zwłaszcza, że możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację nie przewiduje jej statut, gdy tymczasem w myśl art. 5 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, prowadzenie działalności gospodarczej możliwe jest Wyłącznie w granicach przewidzianych w statucie. Prowadzenie Muzeum (...) czy też samej Fundacji nie jest zatem prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a więc i w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Wnioskodawca wskazuje, że z pierwszego z tych przepisów wynika, że działalność gospodarcza ma charakter zarobkowy. Decydującym kryterium dla określenia, czy dana jednostka prowadzi działalność gospodarczą jest zatem ceł wykonywanej działalności. Jeśli celem jest osiąganie zysku i gromadzenie kapitału, to można mówić o działalności gospodarczej. Jeśli jednak mamy do czynienia z działalnością o charakterze non-profit, to nie można uznać, że jest to działalność gospodarcza, bowiem brak w niej podstawowego elementu, jakim jest zarobkowy cel tej działalności. Tymczasem działalność Fundacji, czy też Muzeum (...) z pewnością nie ma charakteru zarobkowego i nie jest nastawiona na zysk, co wynika nie tylko z ustawowej definicji muzeum, ale przede wszystkim z faktycznego sposobu funkcjonowania tego Muzeum.

Fakt podnajęcia niewielkiej części lokalu (...) nie wpływa na prawo do skorzystania ze zwolnienia w zakresie całego najmowanego przez Fundację lokalu. Zakład ten, jako spółka prawa handlowego, prowadzi działalność gospodarczą, to jednak intencja podnajęcia części powierzchni Muzeum (...) na rzecz tego Zakładu ma charakter odmienny niż zarobkowy. Podnajęcie powierzchni na rzecz Zakładu "miało na celu realizację koncepcji tzw. "żywego muzeum", polegającej na umożliwieniu zwiedzającym nie tylko podziwiania gotowych eksponatów muzealnych, ale również zaobserwowania, jak witraże i inne dzieła ze szkła są wykonywane przez rzemieślników, kultywujących tradycję witrażu. Dzięki temu muzeum zyskuje dodatkowy walor kulturalny i estetyczny, przez co staje "się bardziej atrakcyjne dla potencjalnych zwiedzających. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanych okolicznościach działalność Zakładu ma charakter wtórny i służebny w stosunku do funkcji samego muzeum, które nie jest nastawione na zysk. Zatem część lokalu, która została oddana w podnajem Zakładowi, powinna być zwolniona od podatku od nieruchomości.

Wnioskodawca podkreśla, że art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych adresowany jest do podatnika podatku Od nieruchomości, a takim nie jest Zakład, W związku Z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy prowadzenie działalności gospodarczej dotyczy również działalności prowadzonej przez inne podmioty, niż" sam podatnik, Co również przemawia za możliwością skorzystania ze zwolnienia podatkowego.

Fundacja zwraca tez uwagę, iż art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych posługuje się pojęciem "części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej". Oznacza to, że nawet jeśli część lokalu jest wykorzystywana na prowadzenie działalności to zwolnienie od podatku do nieruchomości jest nadal możliwe w zakresie pozostałej części lokalu, która nie jest w ten sposób wykorzystywana. Na potwierdzenie tego stanowiska Wnioskodawca przywołuje interpretację Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 29 października 2009 r. nr PD-06-2.GK.3110/5/09.

W związku z tym, Fundacja podnosi, iż nawet jeśli część lokalu podnajęta Zakładowi zostanie potraktowana, jako zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej (z czym się nie zgadza)> to w pozostałym zakresie, tj. w zakresie pozostałych 473,49 m2, skorzystanie ze zwolnienia od podatku od nieruchomości powinno być możliwe.

W dniu 1 lipca 2013 r. została wydana interpretacja podatkowa w której stwierdzono, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że, zwolnieniu od podatku od nieruchomości podlega cala powierzchnia budynku wpisanego do rejestru zabytków i utrzymywanego oraz poddawanego konserwacji zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, w sytuacji gdy część tego budynku jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej w świetle przedstawionego stanu faktycznego nie jest prawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji wykazano, że Fundacja może być podatnikiem, a zwolnieniu podlega jedynie część budynku niezajęta na prowadzenie działalności gospodarczej. Interpretacja została doręczona Wnioskodawcy w dniu 5 lipca 2013 r.

Wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa złożonym w dniu 16 lipca 2013 r. (data nadania w placówce pocztowej) Wnioskodawca zarzucił, ze organ podatkowy nie odniósł się do wszystkich postawionych prze Niego pytań tj. do kwestii posiadania przymiotu podatnika oraz możliwości zwolnienia powierzchni budynku niezajętej na prowadzenie działalności gospodarczej przez (...) w Krakowie. W dniu 23 lipca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił brakującą opłatę za wydanie interpretacji w zakresie pozostałych dwóch pytań.

1.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm. - dalej: u.p.o.l.) podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości.

W związku z tym, iż Wnioskodawca zawarł umowę najmu z właścicielem nieruchomości tj. Gminą Miejską Kraków, słusznie podnosi, że przez to stal się podatnikiem podatku od nieruchomości, do którego także odnoszą się wszelkie przepisy dotyczące" zarówno obowiązków z tym związanych jak i dotyczące zwolnień od tego podatku. W związku z tym należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że, Fundacja (...) w Krakowie może być podatnikiem podatku od nieruchomości w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

2.

Wnioskodawca podał, iż opisany we wniosku budynek jest wpisany do rejestru zabytków zatem w jego opinii możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia od podatku od ruchomości, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6 u.p.o.l.

Zgodnie z powołanym przepisem zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem, ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na powadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca podał, że budynek jest wpisany indywidualnie do rejestru zabytków a także jest utrzymywany i poddawany konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków.

Wątpliwości co do możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku wiążą się z ewentualnym uznaniem podnajmowanej przez Fundację na rzecz (...) w Krakowie powierzchni budynku (26 m2) za zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej.

Pojęcie "zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej" w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych pojawia się kilkakrotnie. Pojęciem tym posługuje się ustawodawca np. w w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b u.p.o.l. określając wyższą stawkę dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie takiej działalności.

Przy czym pojęcie budynków lub ich części "zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej" rozumie się wężej od pojęcia budynków, lub ich części "związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej" (wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2009 r. sygn. akt II FSK 667/09, LEX nr 550099, wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 17 sierpnia 2011 r. sygn. akt I SA/Bd 268/11, LEX nr 920025, wyrok WSA w Lublinie z dnia 22 września 2010 r. sygn. akt I SA/Lu 297/10, LEX nr 749388 czy wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2012 r. sygn. akt II FSK 1771/10, LEX nr 1217203). W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 1 czerwca 2011 r. sygn. akt I SA/Sz 164/11 (LEX nr 821364) wprost wynika, że "Ażeby budynek mieszkalny mógł być opodatkowany stawką właściwą dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, musi być zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej, a nie tylko znajdować się w posiadaniu przedsiębiorcy. To samo odnosi się do części budynku mieszkalnego zajętego na prowadzenie działalności gospodarczej."

Z dotychczasowego orzecznictwa sądów administracyjnych wynika zatem, iż budynek lub jego część "zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej" to taki w którym faktycznie jest prowadzona działalność gospodarcza. W przedmiotowej sprawie z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że cześć budynku jest zajęta na prowadzenie działalności, gospodarczej. Podnajęta przez Fundację na rzecz Zakładu powierzchnia (26 m2) jest bowiem zajęta na potrzeby wykonywania witrażów i innych wyrobów ze szkła przez wykwalifikowanych rzemieślników pracujących w ramach i na rzecz Zakładu. Taki stan faktyczny sprawia, że należy przyjąć, iż ta część budynku jest zajęta na. prowadzenie działalności gospodarczej.

W tym przypadku nie mają więc znaczenia argumenty Wnioskodawcy o niezarobkowym charakterze działalności Fundacji. Obiektywny stan rzeczy jest bowiem taki, że część powierzchni budynku jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej.

Należy zatem uznać, że stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości powierzchni całego budynku wpisanego do rejestru zabytków i utrzymywanego oraz poddawanego konserwacji zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, w sytuacji gdy część tego budynku jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej jest nieprawidłowe.

3.

Jak wspomniano wcześniej ze stanu faktycznego wynika, iż opisany we wniosku budynek jest wpisany do rejestru zabytków.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 u.p.o.l. zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca podał, że budynek jest wpisany indywidualnie do rejestru zabytków, a także jest utrzymywany i poddawany konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków.

Wątpliwości co do możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku wiązały się z częścią powierzchni budynku podnajmowanej przez Fundację na rzecz (...) w Krakowie (26 m2) zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej. Jednak w pozostałej części (z wyłączeniem wspomnianych 26 m2) nie ulega wątpliwości, że zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zwolnienie wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 6 u.p.o.l.

Sama Fundacja, jak sama podaje we wniosku nie prowadzi działalności gospodarczej, a takiej możliwości nie przewiduje nawet Jej statut. Budynek w większej części zajęty jest przez Muzeum (...) (muzeum rejestrowane) czyli jednostkę, która z mocy przepisów ustawy o muzeach nie jest jednostką nastawioną na zysk.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że zwolnieniu od podatku od nieruchomości podlega powierzchnia budynku wpisanego do rejestru zabytków i utrzymywanego oraz poddawanego konserwacji zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyłączeniem powierzchni zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl