PBII/4117i-6/BZ/05 - Opodatkowanie dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Malty przez podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2005 r. Izba Skarbowa w Białymstoku PBII/4117i-6/BZ/05 Opodatkowanie dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Malty przez podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce.

Pytanie podatnika

Podatnik zawarł kontrakt z firmą, która ma siedzibę na terytorium Malty. W ramach kontraktu będzie wykonywał szkolenia z zakresu obsługi sprzętu medycznego w krajach Unii Europejskiej, jak i w krajach nie należących do Unii Europejskiej. Pobyt podatnika za granicą przekroczy 183 dni w roku podatkowym. Wypłaty wynagrodzenia będą dokonywane z siedziby pracodawcy na Malcie bez względu na miejsce wykonywania pracy.

Decyzja:

Na podstawie art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 28 marca 2005 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku nr PB III/415/18/PDOF/115/MK/2005 z dnia 18 marca 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stwierdzającego, że w części dot. braku obowiązku założenia działalności gospodarczej w związku z zawarciem kontraktu z firmą mającą siedzibę na terytorium Malty stanowisko podatnika jest prawidłowe oraz w części dot. braku obowiązku opodatkowania tego dochodu w Rzeczpospolitej Polskiej stanowisko podatnika jest nieprawidłowe, Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku:

1. zmienia zaskarżone postanowienie w części dot. obowiązku opodatkowania dochodu osiągniętego na Malcie w Rzeczpospolitej Polskiej

2. natomiast w części dot. braku obowiązku założenia działalności gospodarczej w związku z zawarciem kontraktu z firmą mającą siedzibę na terytorium Malty odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia.

Uzasadnienie:

Pismem z dnia 10 lutego 2005 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, przedstawiając stan faktyczny:

Zawarł Pan kontrakt z firmą, która ma siedzibę na terytorium Malty. W ramach kontraktu będzie Pan wykonywał szkolenia z zakresu obsługi sprzętu medycznego w krajach Unii Europejskiej, jak i w krajach nie należących do Unii Europejskiej. Pobyt Pana za granicą przekroczy 183 dni w roku podatkowym. Wypłaty wynagrodzenia będą dokonywane z siedziby pracodawcy na Malcie bez względu na miejsce wykonywania pracy.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku zmienia zaskarżone postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku nr PB III/415/18/PDOF/115/MK/2005 z dnia 2005.03.18.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Opisaną powyżej zasadę stosuje się - zgodnie z art. 4a wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Do dochodów osiąganych na terytorium Malty przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce mają zastosowanie postanowienia umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta 7 stycznia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 49, poz. 256 z późn. zm.).

Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku zauważa, iż w świetle art. 4 ust. 1 w/w umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się Państwie oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce pobytu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że posiada Pan stałe miejsce zamieszkania w Polsce.

Zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 cytowanej wyżej umowy "płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim umawiającym się państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane tam wynagrodzenia może być opodatkowane w tym drugim państwie". Jest to zasada ogólna, zgodnie z którą praca podlega opodatkowaniu w państwie w którym jest wykonywana. Mając powyższe na uwadze jeżeli praca jest wykonywana na terytorium Malty to osiągane za nią wynagrodzenie może być tam opodatkowane.

Jednak ust. 2 powołanego artykułu, jako przepis szczególny ustanawia zasadę, iż wynagrodzenie jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Malty podlega opodatkowaniu w Polsce, jeżeli są spełnione łącznie 3 warunki:

1. odbiorca przebywa w drugim Państwie podczas jednego lub kilku okresów, nie przekraczających łącznie 183 dni w danym roku kalendarzowym,

2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma w tym drugim Państwie miejsca zamieszkania lub siedziby oraz

3. wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pobyt Pana poza granicami kraju przekroczy 183 dni i reguły przewidziane w art. 15 ust. 2 powołanej wyżej umowy nie znajdą w przedmiotowej sprawie zastosowania, a osiągnięte dochody z tytułu pracy wykonywanej na Malcie, w krajach Unii Europejskiej jak i w krajach nie należących do Unii Europejskiej mogą być opodatkowane na Malcie.

Fakt, że wynagrodzenie podlega opodatkowaniu za granicą nie oznacza, że osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce (czyli podlegające nieograniczonemu obowiązku podatkowemu) nie musi uwzględnić tego dochodu w zeznaniu podatkowym za dany rok składanym w Polsce. W takim przypadku znajdzie zastosowanie odpowiednia metoda eliminacji podwójnego opodatkowania.

W przypadku Malty znajdzie zastosowanie tzw. metoda wyłączenia z progresją. Wynika ona z art. 23 ust. 1 lit. a wyżej wymienionej umowy. W myśl tych regulacji, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Malcie, to Polska zwolni od podatku taki dochód.

Jednak jeżeli zgodnie z postanowieniem umowy dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce jest zwolniony od tego podatku w tym państwie, państwo to może, mimo to przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby wziąć pod uwagę dochód zwolniony od podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy, osiągane przez Pana dochody z pracy wykonywanej na terytorium Malty i krajów Unii Europejskiej mogą podlegać opodatkowaniu na Malcie, w związku z czym w Polsce dochód ten jest zwolniony z opodatkowania. Jednak może on wpłynąć na wysokość stawki podatku stosowanej do dochodów osiągniętych w Polsce. Jeżeli poza dochodami z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Malty, osiągnie Pan dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, zastosowanie w przedmiotowej sprawie znajdzie reguła wyrażona w treści art. 27 ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl