PB2/AS-033-0312-1543/02 - Skutki podatkowe umów zawieranych pomiędzy Polskim Koncernem Naftowym O. SA a uczestnikami sieci stacji sprzedaży paliw płynnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2002 r. Ministerstwo Finansów PB2/AS-033-0312-1543/02 Skutki podatkowe umów zawieranych pomiędzy Polskim Koncernem Naftowym O. SA a uczestnikami sieci stacji sprzedaży paliw płynnych

Odpowiadając na pismo z dnia 10 czerwca 2002 r. PD.2-070/02 w sprawie podatkowych skutków umów zawieranych pomiędzy Polskim Koncernem Naftowym O. SA a uczestnikami sieci stacji sprzedaży paliw płynnych, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia.

Załączony do nadesłanego pisma dokument stanowi dowód zawarcia pomiędzy osobą fizyczną a PKN O. SA umowy, mocą której organizator sieci przyznaje a uczestnik sieci przyjmuje uczestnictwo w sieci stacji sprzedaży paliw płynnych, na zasadzie wyłącznego zaopatrzenia przez Polski Końcem Naftowy O. SA w określone towary wymienione w załączniku do tej umowy (§ 1 pkt 1).

Wynikające z łączącego strony stosunku prawnego obowiązki organizatora sieci i uczestnika sieci zostały określone odpowiednio w § 3 i § 4 umowy, przy czym obowiązki uczestnika sieci zostały pogrupowane w trzy zakresy: reklamy, sprzedaży oraz współpracy i kontroli, w zależności od tego, jakiej płaszczyzny działania podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą te obowiązki dotyczą.

Tytułem wynagrodzenia za wykonanie wszystkich zobowiązań organizator sieci zobligowany jest dokonać uczestnikowi sieci zapłaty według zasad określonych w § 9 umowy.

Wynika z powyższego, że wypłata uczestnikowi sieci umówionej kwoty następuje w wyniku realizacji postanowień zawartej umowy wzajemnej, w której świadczenie jednej strony jest odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. Wypłata określonych w umowie należności stanowi w istocie w tym przypadku zapłatę na wykonanie i realizację przez uczestnika sieci określonych w umowie zadań i następuje w zamian za spełnienie określonych w niej warunków.

Biorąc pod uwagę charakter zawartej umowy należy uznać, iż w sprawie nie ma zastosowania art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zgodnie z którym przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Przepis ten odnosi się wyłącznie do sytuacji otrzymania przez podatnika - tytułem zwrotu poniesionych przez niego kosztów lub wydatków - dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, co w niniejszej sytuacji nie miało miejsca. Biorąc pod uwagę wskazane wyżej elementy zawartej umowy nie można bowiem uznać, iż świadczenie pieniężne, do otrzymania którego uprawniony jest uczestnik sieci, ma nieodpłatny, niewzajemny charakter.

W tym stanie sprawy wynagrodzenie, o którym mowa w § 9 załączonej umowy, jakie otrzymuje uczestnik sieci stanowi - stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podlegający opodatkowaniu tym podatkiem przychód z działalności gospodarczej. Natomiast wydatki, jakie ponoszą uczestnicy sieci w związku z realizacją zobowiązań określonych w § 4 umowy, stanowią u nich koszt uzyskania przychodów, za wyjątkiem tej części, która związana jest z nabyciem lub wytworzeniem składników majątku, zaliczonych do środków trwałych na podstawie właściwych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w tym zakresie kosztem uzyskania są odpisy amortyzacyjne dokonywane według zasad określonych w przepisach art. 22a-22o tej ustawy.

Opublikowano: LEX nr 6936