P1-D-4117-01/06 - Warunki korzystania z ulgi remontowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2006 r. Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile P1-D-4117-01/06 Warunki korzystania z ulgi remontowej.

Pytanie podatnika

"W sytuacji, gdy Wspólnota Mieszkaniowa zaciągnęła kredyt z banku na remont budynku mieszkalnego, który pokrył zobowiązania za wykonane prace w tym budynku, za które wykonawca wystawił rachunek na Wspólnotę Mieszkaniową, to czy członkowie wspólnoty u których wymieniono okna, mogą odliczyć w ramach ulgi remontowej wpłaty na konto bankowe Wspólnoty, przy czym pieniądze te są następnie przekazywane na spłatę kredytu"?

Wnioskiem z dnia 11.10.2005 r. podatniczka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Czarnkowie o udzielenie w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w jej indywidualnej sprawie, w którym przedstawiła inny stan faktyczny spłaty kredytu zaciągniętego na zakup i montaż okien.

Na powyższy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Czarnkowie udzielił w trybie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wydając w dniu 27.10.2005 r. postanowienie nr NP.-415/39/05, które nie zostało przez nią zaskarżone. Tym samym postanowienie stało się ostatecznym.

Wnioskiem z dnia 02.11.2005 r. podatniczka ponownie zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Czarnkowie o udzielenie w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w jej indywidualnej sprawie dotyczącej następującego stanu faktycznego.

Wspólnota Mieszkaniowa której podatniczka jest członkiem zaciągnęła kredyt w Banku PKO BP S.A, zgodnie z uchwałą ogółu właścicieli lokali mieszkalnych w celu sfinansowania prac remontowych dotyczących budynku mieszkalnego / prace termomodernizacyjne budynku w tym wymiana okien /. Częściową jego spłatą Wspólnota obciążyła każdego właściciela lokalu, u którego wymieniono okna / między innymi podatniczkę/. Określone kwoty miesięcznych rat wpłacane są przez poszczególnych właścicieli na konto bankowe Wspólnoty Mieszkaniowej, która również w miesięcznych ratach spłaca zaciągnięty kredyt do PKO BP S.A.Za wymianę okien został wystawiony przez wykonawcę zbiorczy rachunek na Wspólnotę Mieszkaniową. Wspólnota Mieszkaniowa dysponuje wykazem osób /właścicieli mieszkań/, u których zostały wymienione okna oraz informację o ilości okien wymienionych w poszczególnych lokalach oraz kosztach tej wymiany.

Odnośnie powyższego podatniczka zadała pytanie: "W sytuacji, gdy Wspólnota Mieszkaniowa zaciągnęła kredyt z banku na remont budynku mieszkalnego, który pokrył zobowiązania za wykonane prace w tym budynku, za które wykonawca wystawił rachunek na Wspólnotę Mieszkaniową, to czy członkowie wspólnoty u których wymieniono okna, mogą odliczyć w ramach ulgi remontowej wpłaty na konto bankowe Wspólnoty, przy czym pieniądze te są następnie przekazywane na spłatę kredytu"?

Podatniczka opisując stan faktyczny przedstawiła stanowisko, iż kwota kredytu zaciągniętego przez Wspólnotę Mieszkaniową na remont budynku, przypadająca wg wykazu sporządzonego przez Wspólnotę Mieszkaniową może być odliczona w 2005 r. w ramach ulgi remontowej przez każdego członka, u którego wymieniono okna, do wysokości spłaconego kredytu.

W dniu 23.12.2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Czarnkowie wydał postanowienie NP-415/44/3/05, w którym uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ podatkowy dokonał interpretacji przepisu art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. wskazując, iż jednym z podstawowych warunków skorzystania z ulgi z tytułu wydatków remontowych lub modernizacyjnych jest posiadanie przez podatnika dowodów poniesienia wydatków w postaci faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej.

Organ podatkowy wskazał, że jeżeli podatniczka nie jest w posiadaniu wystawionych na nią faktur, wystawionych wyłącznie przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku, dokumentujących zakup i wymianę okien, to ulga z wyżej wymienionego tytułu nie będzie jej przysługiwała.

Na powyższe postanowienie w dniu 6 stycznia 2005 r. strona w ustawowym terminie złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu podtrzymując w całości swoje stanowisko zawarte w złożonym wniosku.

Po rozpatrzeniu zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że stanowisko strony jest nieprawidłowe i nie zasługuje na uwzględnienie.

Stosownie do art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 w/w ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Przepis art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, iż podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Z kolei art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy podatkowej stanowi, iż wysokość wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, tj faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.

W świetle powyższych przepisów - podatnicy, którzy chcą skorzystać z odliczenia w podatku dochodowym z tytułu wydatków poniesionych na remont lub modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego, muszą posiadać dokument stwierdzający ich dokonanie. Przy czym na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokumentem takim jest faktura wystawiona wyłącznie na własne imię i nazwisko podatnika, który korzysta z ulgi remontowej i wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowód odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowód wpłaty.

Wszelkie przywileje podatkowe, a takimi są zarówno zwolnienia, jak i ulgi podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania.

Zatem przepisy dotyczące ulg podatkowych muszą być stosowane w sposób ścisły, wprost wynikający z przepisów ustaw podatkowych. Wartość wydatków "na własne potrzeby mieszkaniowe" kwalifikujących się do zastosowania ulgi podatkowej powinna wynikać z dokumentów, jakie wymaga przepis prawa. Jeśli wydatek dotyczy remontu i modernizacji budynku lub lokalu mieszkalnego, właściwym dokumentem stanowiącym podstawę do dokonania odliczenia jest posiadanie faktury VAT wystawionej na własne imię i nazwisko, by móc skorzystać z ulgi.

Organ odwoławczy nie zgodził się ze stwierdzeniem podatniczki, iż przepisy ustawy podatkowej nie wskazują na kogo faktura ma być wystawiona. Zdaniem organu odwoławczego unormowania prawne wskazane w ustawie podatkowej wyraźnie wskazują, iż podatnik, który chce skorzystać z ulgi mieszkaniowej /remontowej lub modernizacyjnej/ musi poniesiony wydatek udokumentować we właściwy sposób, tj. posiadać fakturę wystawioną na własne imię i nazwisko przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Natomiast w sytuacji gdy podatniczka nie dysponuje fakturą wystawioną na własne imię i nazwisko, lecz taką fakturą dysponuje Wspólnota Mieszkaniowa, a podatniczka dokonuje spłaty kredytu zaciągniętego przez Wspólnotę poprzez comiesięczne wpłaty na konto bankowe Wspólnoty Mieszkaniowej a nie poprzez wpłatę na fundusz remontowy Wspólnoty to ulga z tego tytułu jej nie przysługuje.

Ponadto tut. organ potwierdza fakt, który wskazała podatniczka, że we wniosku z dnia 11.10.2005 r. złożonym przez nią w sprawie interpretacji przepisu co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, na który otrzymała postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Czarnkowie nr NP.-415 /39/05 z dnia 27.10.2005 r. przedstawiła inny stan faktyczny spłaty kredytu zaciągniętego na zakup i montaż okien, w którym twierdziła, iż spłata kredytu odbywała się w ramach funduszu remontowego. To postanowienie zostało zweryfikowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w trybie art. 14b § 7 ustawy Ordynacja podatkowa i stało się ostatecznym.

Mając powyższe na uwadze organ odwoławczy stwierdza, że organ I instancji dokonał prawidłowej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedstawionym przez stronę stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl