P-II.3120.0.2.2011 - Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości w stosunku do nowo wybudowanego budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2011 r. Urząd Miasta w Kielcach P-II.3120.0.2.2011 Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości w stosunku do nowo wybudowanego budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Kielce działając na podstawie art. 14j § 1, art. 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, stwierdza:

- w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) w Kielcach dotyczącego zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie powstania obowiązku podatkowego w stosunku do nowo wybudowanego budynku dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) połączonego łącznikiem ze starym budynkiem administracyjno - biurowym, położonym w Kielcach przy ul., dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)jest właściwe w obowiązującym stanie prawnym.

UZASADNIENIE

dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) wnioskiem z dnia 11 sierpnia 2011 r., skierowanym do tutejszego organu podatkowego wniósł o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stwierdzenia, czy:

obowiązek podatkowy w zakresie nowego budynku połączonego łącznikiem ze starym budynkiem administracyjno-biurowym banku, mieszczącym się w Kielcach przy ul. dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.), na działce o numerze ewidencyjnym p dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) powstanie z dniem 1 stycznia 2012 r. ?

Stan faktyczny:

dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) jest podatnikiem podatku od nieruchomości od przedmiotów opodatkowania położonych w Kielcach przy ul., dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) na działce oznaczonej w ewidencji gruntów m. Kielce numerem ewidencyjnym dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.).

Decyzją nr 13/2009 z dnia 9 listopada 2009 r. dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) w Kielcach otrzymał pozwolenie na rozbudowę istniejącego budynku dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) z przeznaczeniem na cele administracyjno-biurowe, z wewnętrznymi instalacjami zgodnie z załączonymi projektami budowlanymi.

Następnie decyzją z dnia 10 marca 2011 r. znak: dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce udzielił inwestorowi-dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) w Kielcach przy ul. dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)pozwolenia na użytkowanie części zadania inwestycyjnego obejmującego swoim zakresem rozbudowę budynku dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.), (bez dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)wykonania zagospodarowania terenu działki), wybudowanego na działce nr ewid. dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) przy ul. dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)w Kielcach.

Stanowisko Strony:

Zdaniem Strony rozbudowa budynku administracyjno-biurowego banku polegała na wybudowaniu nowego budynku wraz z wszystkimi wewnętrznymi instalacjami, trwale związanego z gruntem, posiadającego fundamenty i dach oraz wydzielonego z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, połączonego łącznikiem ze starym budynkiem banku.

Według strony nowopowstały budynek w ramach rozbudowy starego, spełnia warunki odrębnego przedmiotu opodatkowania przewidziane w art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.).

W ocenie podatnika, w przypadku rozbudowy, przez co należy rozumieć także dobudowę do istniejącego budynku, okolicznością decydującą o powstaniu obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości od nowopowstałej substancji budynkowej jest tak samo jak w przypadku budowy samodzielnego obiektu budowlanego, istnienie tego nowego dobudowanego obiektu budowlanego. Opodatkowaniu może podlegać coś co już istnieje. Moment powstania obowiązku podatkowego nie zależy od tego, czy ten nowy obiekt budowlany zostanie wybudowany w odległości jednego lub kilku metrów od istniejącego już obiektu budowlanego, czy będzie on dobudowany do tego obiektu (np. z wykorzystaniem ściany zewnętrznej tego istniejącego budynku). W każdym z tych przypadków, zdaniem podatnika, mamy do czynienia z wybudowaniem nowej powierzchni budynku.

Podatnik prezentuje stanowisko, iż obowiązek podatkowy od nowopowstałego budynku powstaje od 1 stycznia 2012 r.

Interpretacja prawna:

Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.), zwanej dalej u.o.p.l. gruntami, budynkami i budowlami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej są grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b), chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.

W kwestii powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do obiektów budowlanych (budynków i ich części) nowobudowanych istotne znaczenie mają przepisy art. 6 u.p.o.l. Stosownie do treści art. 6 ust. 2 u.p.o.l., jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Powyższy przepis stanowi wyjątek od ogólnej zasady powstawania zobowiązania w podatku od nieruchomości, tj. od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Zgodnie z tym przepisem ustawodawca uzależnia możliwość przesunięcia w czasie momentu powstania obowiązku podatkowego od istnienia (wybudowania): budowli, budynku, części budynku. Chodzi zatem o kategorie obiektów nowo wybudowanych, a więc przedmioty opodatkowania (budynki), które wcześniej nie istniały.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości zasadnicze znaczenie ma data wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Pierwszą z tych okoliczności jest nabycie władania istniejącego budynku (budowli), natomiast druga - istnienie budowli albo budynku lub ich części. Druga z wymienionych okoliczności powstaje wraz z wybudowaniem budowli albo budynku lub ich części. Uzależnienie obowiązku podatkowego od istnienia budynku albo budowli lub ich części sprowadza się zatem do tego, że musi powstać nieistniejący wcześniej budynek albo budowla lub ich części.

Ustawodawca w treści artykułu 6 ust. 2 u.o.p.l. określa moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości przy opodatkowaniu nowych budynków albo budowli lub ich części, uzależniając go od zakończenia budowy bądź rozpoczęcia użytkowania budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem. Termin "zakończenie budowy" nie został przy tym wyjaśniony a gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zatem jego sprecyzowanie wymaga sięgnięcia do przepisów ustawy - Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), zwanej dalej pr. bud. Należy podkreślić, że ww. ustawa również nie zawiera definicji "zakończenia budowy", jednakże można ustalić ten moment na podstawie analizy poszczególnych jej przepisów.

Zgodnie z art. 54 pr. bud., do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy inwestor winien dodatkowo załączyć szereg dokumentów, w tym m.in. oryginał dziennika budowy, oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę, o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, inwentaryzację geodezyjną powykonawczą i inne dokumenty, szczegółowo określone w art. 57 ust. 1 -3 pr. bud. W judykaturze ugruntowane zostało stanowisko, iż w sensie techniczno - budowlanym o zakończeniu budowy obiektu budowlanego można mówić, gdy odpowiada on warunkom, jakie przewiduje prawo budowlane wobec budowy legalnej przy zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy (wyrok NSA z dnia 20 czerwca 1996 r., sygn. akt SA/Wr 2735/95).

Jeżeli zaś chodzi o drugą okoliczność, o której mowa w treści art. 6 ust. 2 u.p.o.l., od której ustawodawca uzależnia moment powstania obowiązku podatkowego przy nowych budynkach albo budowlach lub ich częściach - rozpoczęcie ich użytkowania przed ostatecznym wykończeniem - chodzi w tym przypadku o rozpoczęcie faktycznego użytkowania budynku, budowli lub ich części.

W przedmiotowej sprawie, z przedłożonej decyzji nr 13/2009 z dnia 9 listopada 2009 r. znak: AU dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) wynika, iż dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) w Kielcach uzyskał pozwolenie na rozbudowę istniejącego budynku dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)z przeznaczeniem na cele administracyjno-biurowe, z wewnętrznymi instalacjami. Następnie decyzją z dnia 10 marca 2011 r. znak: PINB. dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce udzielił inwestorowi-dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) pozwolenia na użytkowanie części zadania inwestycyjnego obejmującego swoim zakresem rozbudowę budynku dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) (bez wykonania zagospodarowania terenu działki), wybudowanego na działce nr ewid. dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) przy ul. dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) w Kielcach.

Stosownie do treści art. 3 pkt 6 pr. bud. przez "budowę" należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. W wyniku tych wszystkich działań powstają nowe obiekty budowlane lub nowe części istniejących obiektów budowlanych.

Mając powyższe na uwadze należy zatem uznać, że w wyniku wykonania rozbudowy istniejącego budynku przy ul. dane chronione na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)w Kielcach powstał nowy budynek wraz z wszystkimi wewnętrznymi instalacjami, trwale związany z gruntem, posiadający fundamenty i dach, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, połączony łącznikiem ze starym budynkiem banku. W przypadku rozbudowy, przez co należy rozumieć także dobudowę do istniejącego budynku, okolicznością decydującą o powstaniu obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości od tej nowopowstałej substancji budynkowej jest, tak samo jak w przypadku budowy samodzielnego obiektu budowlanego, istnienie tego nowego dobudowanego obiektu budowlanego. Opodatkowaniu może podlegać coś co już istnieje. Moment powstania obowiązku podatkowego nie zależy przy tym od tego, czy ten nowy obiekt budowlany zostanie wybudowany w odległości jednego lub kilku metrów od istniejącego już obiektu budowlanego, czy będzie on dobudowany do tego obiektu (np. z wykorzystaniem ściany zewnętrznej tego istniejącego budynku). W każdy z tych przypadków mamy do czynienia z wybudowaniem nowej powierzchni budynku (vide: wyrok WSA w warszawie z dnia 23 stycznia 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 2010/08, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 15 września 2010 r., sygn. akt III SA/Po 390/10).

Obowiązek podatkowy co do tego nowego budynku powstanie zatem, zgodnie z art. 6 ust. 2 u.p.o.l. od dnia od 1 stycznia 2012 r. Nie budzi bowiem wątpliwości, że nowo powstały obiekt budowlany spełnia przesłanki z definicji budynku zawartej w art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l., tzn. jest to obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25 - 366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Urzędu Miasta Kielce, Prezydent Miasta Kielce, Rynek 1, 25 - 303 Kielce.

Opublikowano: www.bip.kielce.eu