Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2006 r. Ministerstwo Finansów Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 3076 w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przekazaną przy piśmie z dnia 6 czerwca 2006 r. interpelację Pana Posła Sławomira Zawiślaka w sprawie wyjaśnienia podstawy zróżnicowania w opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych niepublicznych i publicznych zakładów opieki oraz, w związku z tym zmiany przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedstawiam wyjaśnienia w interesującej Pana Posła kwestii.

Zwolnienia podatkowe w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych są dopuszczonym wyjątkiem od zasady powszechności i równości obowiązków podatkowych i obejmują m.in. podatników, których celem statutowym jest działalność z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Podatnicy zajmujący się ochroną zdrowia, przeznaczając dochód na cele statutowe, mają prawo do zwolnienia od podatku tej części dochodu.

Wspomniany przepis podlega jednak pewnym ograniczeniom, nie ma on bowiem zastosowania m.in. do przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni, spółek, przedsiębiorstw komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów (art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Pragnę także zauważyć, iż sytuacja prawna publicznych zakładów opieki zdrowotnej (jednostek sektora finansów publicznych) i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej (powołanych w formie spółek kapitałowych) jest różna; inna jest ich podstawa funkcjonowania, status prawny, zasady gospodarki finansowej, forma i cel działania.

Prawne uregulowania wspomnianych kwestii zawierają inne ustrojowe akty prawne. I tak w odniesieniu do niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej (spółek kapitałowych) jest to Kodeks spółek handlowych, natomiast w stosunku do publicznych zakładów opieki zdrowotnej (podmiotów sektora finansów publicznych) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Z przepisów Kodeksu spółek handlowych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wynika, że spółki są przedsiębiorstwami działającymi przede wszystkim w celu osiągnięcia zysku, natomiast samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (jednostek sektora finansów publicznych) są one zobowiązane do przestrzegania zasad gospodarki finansowej określonej w ustawie o finansach publicznych.

W tej sytuacji preferencje podatkowe w stosunku do podatników posiadających ustawowo ograniczone źródła finansowania, np. publicznych zakładów opieki zdrowotnej, wzmacniające ich kondycję finansową, nie mogą być traktowane jako naruszenie konstytucyjnej zasady równości podatników.

Nie znajduję zatem uzasadnienia do sugerowanego przez Pana Posła podjęcia działań legislacyjnych zmierzających do usunięcia występujących ograniczeń w korzystaniu ze zwolnienia podatkowego dla świadczących usługi ochrony zdrowia, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie informuję, że projekt noweli ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na 2007 r. został już przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 6 czerwca 2006 r. i skierowany do Sejmu RP. W projekcie tym nie przewiduje się zmiany w art. 17 ustawy w części dotyczącej ochrony zdrowia.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl