Określenie warunków i trybu udzielania pomocy bankom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 1995 r. Bankowy Fundusz Gwarancyjny Określenie warunków i trybu udzielania pomocy bankom.

Na podstawie § 16 ust. 1 statutu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, nadanego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 lutego 1995 r., Rada Funduszu postanawia, co następuje:

§1.Uchwala "Warunki i tryb udzielania pomocy bankom", stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§2.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik do Uchwały nr 13/95 Rady

BFG z dnia 19 października 1995 r.

WARUNKI I TRYB UDZIELANIA POMOCY BANKOM

Wyciąg

Rozdział 1

Przepisy ogólne

I.Podstawą prawną określenia warunków i trybu udzielania przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny pomocy podmiotom objętym ustawowym systemem gwarantowania są:

1) przepisy art. 16 ust. 1 statutu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego nadanego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 lutego 1995 r. (Dziennik Ustaw z dnia 6 marca 1995 r. Nr 21, poz. 113),

2) "Zasady i formy udzielania pomocy finansowej podmiotom objętym systemem gwarantowania środków zgromadzonych na rachunkach bankowych" (Załącznik do Uchwały nr 12/95 Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z dnia 28 września 1995 r.).

Rozdział 2

Ogólne warunki udzielania pomocy

II.1.Warunki uzyskania zwrotnej pomocy, które powinien spełniać ubiegający się o nią podmiot objęty systemem gwarantowania, są następujące:

1) przedstawienie Zarządowi Funduszu wyników przeprowadzonego badania audytorskiego lub badania biegłego rewidenta, jeżeli będzie zawierało elementy oceny sytuacji banku, które Zarząd Funduszu zaakceptuje,

2) przedstawienie Zarządowi Funduszu pozytywnie zaopiniowanego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego planu wykorzystania pomocy w celu uzdrowienia gospodarki banku lub połączenia z innym bankiem,

3) wykazanie, że wysokość wnioskowanej pożyczki, gwarancji lub poręczenia jest niższa aniżeli łączna maksymalna kwota z tytułu gwarantowania środków zgromadzonych w tym podmiocie liczona jako suma środków gwarantowanych na rachunkach deponentów banku, o którym mowa w art. 2 pkt 3 lit. a), lub w bankach spółdzielczych będących członkami zrzeszenia regionalnego, o którym mowa w art. 2 pkt 3 lit. b), a w przypadku wniosku o udzielenie pomocy finansowej w celu połączenia z innym bankiem niższa aniżeli suma środków gwarantowanych na rachunkach deponentów w banku przejmowanym (Ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym),

4) wykazanie, że nastąpiło uprzednie wykorzystanie kapitału dotychczasowych właścicieli na pokrycie strat banku ubiegającego się o pomoc lub przejmowanego.

2.Ponadto bank powinien przedłożyć Zarządowi Bankowego Funduszu Gwarancyjnego dokumenty i informacje niezbędne do oceny sytuacji banku i podjęcia decyzji o ewentualnym udzieleniu pomocy.

3.Zakres informacji dostarczanych przez banki wnioskujące o udzielenie pomocy obejmuje załącznik nr 1 (załącznik Bankowy Fundusz Gwarancyjny przesyła na żądanie banku).

4.W przypadku przejmowania banku winny być przedłożone dokumenty i informacje dotyczące zarówno banku przejmującego, jak i przejmowanego.

III.1.Bankowy Fundusz Gwarancyjny udziela pomocy wszystkim podmiotom objętym systemem gwarantowania na jednolitych warunkach określonych odrębnie dla każdej formy pomocy.

2.Warunki udzielenia pomocy w formie pożyczki są następujące:

1) oprocentowanie wynosi - 1/3 stopy redyskonta określonej przez NBP. Dla banków spółdzielczych oprocentowanie może być obniżone do 0,8 wskazanej wyżej wielkości. Podstawą wyliczenia oprocentowania jest wysokość stopy redyskonta w dniu zawarcia umowy o pożyczkę. Oprocentowanie jest zmienne i ulega korekcie od dnia obowiązywania zmienionej stopy redyskonta,

2) prowizja wynosi 0,3% kwoty pożyczki określonej w zawartej umowie. Prowizja musi być wniesiona przed uruchomieniem kwoty pożyczki,

3) łączny okres korzystania z pełnej kwoty pożyczki i okres jej spłaty nie może być dłuższy niż 10 lat. Okres ten jest ustalany w drodze negocjacji z bankiem ubiegającym się o pomoc,

4) wypłata kwoty pożyczki może nastąpić jednorazowo lub w transzach, w zależności od potrzeb banku wynikających z założeń programu naprawczego i planu wykorzystania pomocy,

5) naliczanie i pobieranie przez BFG należnych odsetek następuje w okresach kwartalnych zgodnie z planem spłaty stanowiącym integralną część umowy o pożyczkę. Plan spłaty jest korygowany po każdorazowej zmianie stopy redyskonta,

6) spłata zaciągniętej pożyczki następuje w okresach kwartalnych lub półrocznych, w zależności od uzgodnień z bankiem wynikających z założeń programu naprawczego,

7) dopuszcza się okres karencji w spłacie kwoty pożyczki. Okres ten jest ustalany w drodze negocjacji z bankiem, na podstawie przedłożonego programu uzdrowienia gospodarki banku i planu wykorzystania pomocy.

3.Warunki udzielania poręczenia są następujące:

1) prowizja wynosi 1% w skali roku kwoty poręczenia określonej w umowie. Prowizja musi być wniesiona w dniu podpisania umowy,

2) prowizja pobierana jest z góry, za każdy rozpoczęty rok,

3) okres ważności poręczenia ustala się do 1 roku, z możliwością przedłużenia na kolejne okresy roczne. Decyzja o przedłużeniu jest podejmowana po analizie sytuacji banku oraz skali zmian w okresie korzystania z poręczenia.

4.Warunki udzielania gwarancji są następujące:

1) prowizja wynosi 0,5% kwartalnie kwoty gwarancji określonej w umowie. Za pierwszy kwartał korzystania z gwarancji musi być wniesiona w dniu podpisania umowy,

2) prowizja jest pobierana z góry za każdy rozpoczęty kwartał i winna być wnoszona w ciągu pierwszych 3 dni każdego kwartału bez odrębnego wezwania,

3) okres ważności gwarancji ustala się do 1 roku z możliwością przedłużenia na kolejne okresy. Decyzja o przedłużeniu i okresie, na jaki będzie gwarancja przedłużona, jest podejmowana po analizie sytuacji banku oraz skali zmian w okresie korzystania z gwarancji.

5.Szczegółowe warunki udzielenia pomocy (pożyczki, poręczenia, gwarancji) ustalane są w poszczególnych umowach zawieranych pomiędzy Bankowym Funduszem Gwarancyjnym a podmiotem, któremu udzielana jest pomoc.

Rozdział 3

Tryb udzielania pomocy

IV.1.Bank składa do Funduszu wniosek o udzielenie pomocy wraz z określeniem jej formy, wysokości i sposobów wykorzystania. Do wniosku bank załącza wyniki badania audytorskiego lub biegłego rewidenta, pozytywną opinię Prezesa NBP do planu wykorzystania pomocy, program naprawczy oraz informację dotyczącą sytuacji banku. Przedłożone informacje mają umożliwić prawidłową ocenę sytuacji banku i realne szanse jej poprawy po udzieleniu przez Fundusz zwrotnej pomocy finansowej.

3.W przypadku koniecznego uzupełnienia przesłanej przy wniosku banku dokumentacji lub stwierdzenia braku informacji niezbędnych do podjęcia decyzji, BFG występuje do banku wnioskodawcy o ich niezwłoczne przekazanie.

V.1.W oparciu o przedłożony wniosek wewnętrzny Departamentu Programów Naprawczych i Restrukturyzacji Banków, sporządzony na podstawie analizy dokumentów złożonych przez bank, zaaprobowany przez nadzorującego członka Zarządu, Zarząd Funduszu podejmuje uchwałę o udzieleniu lub nieudzieleniu pomocy.

VII.O podjętej uchwale Departament Programów Naprawczych i Restrukturyzacji Banków zawiadamia pisemnie bank ubiegający się o pomoc oraz NBP.

X.Bankowy Fundusz Gwarancyjny na bieżąco kontroluje sposoby wykorzystania udzielonej pomocy, terminowość spłat, stan zabezpieczeń oraz sytuację ekonomiczno-finansową banku.

Opublikowano: Pr.Bankowe 1996/1/54