Ograniczenie zwolnienia w podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Urząd Miejski w Gdańsku Ograniczenie zwolnienia w podatku od nieruchomości.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Gdańska działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w zw. z § 6 ust. 1 pkt 1) uchwały Rady Miasta Gdańska z 26 listopada 2009 r., Nr XLII/1191/09 w sprawie szczegółowych warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości na nową inwestycję w mieście Gdańsku lub na utworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją w mieście Gdańsku (Dz. U. Woj. Pom. z 2009 r. Nr 177, poz. 3503), po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia (...) (data wpływu do Urzędu (...)), znak (...), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie

stwierdza

- iż stanowisko Wnioskodawcy, w odniesieniu do stanu faktycznego, opisanego we wniosku (...) z dnia (...) w zakresie tezy:

"W ocenie Spółki, regulacja Uchwały nie może zawężać uprawnienia przyznanego przez rozporządzenie, a odnoszące się do pochodzenia środków pokrywających koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą. Dlatego też oświadczenie objęte Drukiem nr 1 należy rozumieć szeroko, tj. jako odnoszące się zarówno do środków będących własnością Spółki jak i środków uzyskanych przez Spółkę z zewnętrznych źródeł."- jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

(...) w dniu (...) złożyła, zgodnie z art. 14j § 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.

Wnioskodawca opisując stan faktyczny sprawy stwierdził, iż jest właścicielem nieruchomości gruntowej, na której wznoszony jest obiekt budowlany. Ww. inwestycja została zgłoszona przez Spółkę jako objęta zamiarem skorzystania z pomocy regionalnej na wspieranie nowej inwestycji lub tworzenie miejsc pracy związanych z nową inwestycją.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną, zobowiązuje się przedsiębiorcę do pokrycia, co najmniej 25% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, ze środków własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania. Natomiast Druk nr 1 stanowiący załącznik do formularza zgłoszenia zamiaru skorzystania z pomocy regionalnej na wspieranie nowej inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją mówi jedynie o środkach własnych.

Spółka w przedmiotowym wniosku prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie dot. interpretacji przepisów ww. uchwały. Czy przez środki własne, o których mowa w Druku nr 1, należy rozumieć także środki jakimi dysponuje Spółka, w tym również pochodzące z zewnętrznych źródeł finansowania typu: kredyt, pożyczka, inne, o ile nie będą to środki uzyskane w związku ze wsparciem ze środków publicznych.

Zdaniem Spółki oświadczenie objęte Drukiem nr 1 należy rozumieć jako odnoszące się zarówno do środków będących własnością Spółki jak i środków uzyskanych przez Spółkę z zewnętrznych źródeł finansowania.

Prezydent Miasta Gdańska po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, w świetle obowiązującego stanu prawnego, wyjaśnia co następuje.

Rada gminy zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) może wprowadzać inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ww. ustawie.

Rada Ministrów zgodnie z art. 20d ww. ustawy określa, w drodze rozporządzeń, warunki udzielania zwolnień, o których mowa w art. 7 ust. 3 stanowiących pomoc publiczną.

Wprowadzenie przez radę gminy zwolnień na warunkach określonych w rozporządzeniach Rady Ministrów notyfikowanych Komisji Europejskiej jest przewidziane w art. 8 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.).

Rada gminy może modyfikować warunki stosowania zwolnień wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów, poprzez ich ograniczanie i konkretyzowanie. Może też wprowadzać warunki dodatkowe, których rozporządzenie nie przewiduje. W rozporządzeniu zawarte są bowiem "graniczne" - z uwagi na regulacje w zakresie pomocy publicznej - warunki udzielenia zwolnienia. Nie mogą być one przekroczone w uchwale rady poprzez ich złagodzenie. I tak np. rada gminy może skrócić określony w rozporządzeniu okres korzystania ze zwolnienia, ale nie może go wydłużyć. Może również - na tej samej zasadzie - ograniczyć katalog wydatków, których poniesienie uprawnia do korzystania ze zwolnienia (koszty kwalifikowane do objęcia pomocą). Istnieje również możliwość wprowadzenia dodatkowych wymogów, niewynikających z rozporządzenia, których spełnienie warunkuje uzyskanie zwolnienia (np. określenie okresu, w którym inwestycja musi być zakończona lub wymogu corocznego składania informacji o przebiegu realizowanej inwestycji). Zob. L. Etel, S. Presnarowicz, G. Dudar, Podatki i opłaty lokalne. Podatek rolny. Podatek leśny. Komentarz, ABC, 2008, s. 440.

Wykonując delegację ustawową Rada Ministrów rozporządzeniem z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (Dz. U. Nr 146, poz. 927), określiła warunki udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną.

W § 10 ust. 1 pkt 2 przedmiotowego rozporządzenia zobowiązała przedsiębiorcę do pokrycia co najmniej 25% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, ze środków własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania. Przy czym przez środki własne lub pochodzące z zewnętrznych źródeł finansowania należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku ze wsparciem ze środków publicznych.

Rada Miasta Gdańska uchwałą z dnia 26 listopada 2009 r., Nr XLII/1191/09 w sprawie szczegółowych warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości na nową inwestycję w mieście Gdańsku lub na utworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją w mieście Gdańsku, wprowadziła zwolnienie z podatku od nieruchomości, które przysługuje na warunkach określonych w ww. rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. oraz z uwzględnieniem zapisów niniejszej uchwały.

Zgodnie z § 3 ust. 1 przedmiotowej uchwały przedsiębiorca ubiegający się o pomoc zobowiązany jest do zgłoszenia zamiaru skorzystania z tej pomocy na druku stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały, dołączając wymienione w nim dokumenty.

Zgodnie z ust. 5 pkt 3) niniejszego zgłoszenia zamiaru skorzystania z pomocy regionalnej na wspieranie nowej inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, przedsiębiorca do zgłoszenia załącza zobowiązanie do pokrycia co najmniej 25% kosztów inwestycji ze środków własnych przedsiębiorcy na druku nr 1.

Tym samym Rada Miasta Gdańska, korzystając ze swojego uprawnienia w zakresie udzielania ulg w podatku od nieruchomości, ograniczyła możliwość pokrycia kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, jedynie do środków własnych przedsiębiorcy, (rozumianych jako środki, które nie zostały pozyskane w ramach pomocy publicznej), nie zaś z zewnętrznych źródeł finansowania takich jak np. kredyty i pożyczki.

W świetle powyższego, posługując się wykładnią gramatyczną zapisów uchwały oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. nie można uznać stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 53, poz. 1270 z późn. zm.) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć się o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa. Skarga powinna zostać wniesiona w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi na adres:

Prezydent Miasta Gdańska, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80 - 803 Gdańsk.

Opublikowano: www.gdansk.pl