Odpisy podatkowe za finansowanie klubów sportowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2006 r. Ministerstwo Finansów Odpisy podatkowe za finansowanie klubów sportowych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 3462 w sprawie zniesienia odpisów podatkowych za finansowanie klubów sportowych.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przekazaną przy piśmie z dnia 29 czerwca 2006 r. interpelację Pana Posła Zbigniewa Pacelta w sprawie zniesienia odpisów podatkowych za finansowanie klubów sportowych, uprzejmie informuję.

W dniu 6 czerwca 2006 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Przedmiotowy projekt w dniu 26 czerwca 2006 r. został złożony na ręce Marszałka Sejmu (druk nr 732).

Jedną ze zmian przewidzianych w ww. projekcie jest likwidacja zwolnienia przedmiotowego dla dochodów podatników prowadzących osobiście lub w formie spółki klub sportowy, w części przeznaczonej na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży (art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.)). Ponadto projekt przewiduje również uchylenie przepisu dotyczącego odliczenia od dochodu wydatków, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, poniesionych przez podatnika na działalność klubów sportowych mających osobowość prawną i licencję sportową, skupiających co najmniej 50 zawodników, w tym 30 juniorów (art. 26d ustawy).

Proponowane zmiany związane są z ograniczeniem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych szeroko rozumianych preferencji podatkowych, w tym ulg i zwolnień podatkowych. Zauważyć należy także, że propozycje te są zgodne z dążeniem do upraszczania systemu podatkowego. Niewątpliwie celowi temu służy ograniczenie liczby ulg i zwolnień podatkowych. System podatkowy staje się przez to bardziej czytelny i łatwiejszy w praktycznym stosowaniu. Okoliczność ta nabiera szczególnego znaczenia właśnie w odniesieniu do zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy jak i odliczenia, o którym mowa w art. 26d ustawy. Przedmiotowe regulacje budzą istotne wątpliwości interpretacyjne zarówno podatników jak i organów podatkowych.

Zwolnienie przedmiotowe, określone w art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy, nie określa terminu, w jakim dochody uzyskane z tytułu prowadzenia klubu sportowego powinny zostać przeznaczone na działalność w zakresie organizacji uprawiania sportu i uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym.

Jeszcze większe kontrowersje budzi odliczenie od dochodu z tytułu wydatków na działalność klubów sportowych mających osobowość prawną i licencję sportową, skupiających przynajmniej 50 zawodników, w tym 30 juniorów. Wskazać należy chociażby na brak określenia rodzaju wydatków uprawniających do odliczenia oraz sposobu ich dokumentowania. Wątpliwości interpretacyjne dotyczą również określenia terminu, w jakim klub sportowy powinien skupiać przynajmniej 50 zawodników (w tym 30 juniorów), aby podatnik mógł nabyć prawo do ulgi, jak również określenia dochodu, jaki powinien być podstawą limitu odliczenia (przed czy po odliczeniu strat podatkowych). Z literalnego brzmienia przepisu nie wynika także jednoznacznie, że można dokonać odliczenia w wysokości faktycznie poniesionych wydatków, nie więcej niż 10% dochodu.

Mając na uwadze wątpliwości dotyczące stosowania odliczenia wydatków na działalność klubów sportowych, Minister Finansów - w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa - pismem z dnia 9 stycznia 2006 r., nr PB3/MD-8213-318/2005-43/2006, wydał w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, interpretację przepisów prawa podatkowego. Należy jednak mieć na uwadze, że interpretacja, stosownie do art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, nie jest źródłem prawa.

Zakładana likwidacja omawianych regulacji podatkowych nie oznacza tego, że podatnicy wspierając finansowo działalność sportową, nie będą mogli wpłaconych kwot odliczyć od podstawy opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje odliczenie od podstawy opodatkowania kwot darowizn w wysokości nieprzekraczającej 6% dochodu, przekazanych na określone cele organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, realizującym te cele. Wśród przedmiotowych celów uprawniających do pomniejszenia podstawy opodatkowania z tytułu dokonanej darowizny ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wymienia m. in. upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

Oprócz możliwości pomniejszenia dochodu, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne mają również możliwość pomniejszenia podatku dochodowego, jeżeli dokonają wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego, działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, o kwotę dokonanej wpłaty (maksymalnie 1% podatku należnego wykazanego w zeznaniu).

Niezależnie od powyższego, chciałbym poinformować, że przepisy wprowadzające odliczenie na działalność niektórych klubów sportowych zostały przez Trybunał Konstytucyjny uznane za niekonstytucyjne - wyrok z dnia 20 lipca 2006 r., Sygn. akt K 40/05 (wniosek Prokuratora Generalnego do Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 września 2005 r. o stwierdzenie ich niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej). Jednakże w związku z sytuacją podatników Trybunał Konstytucyjny zdecydował, że usunięcie wadliwie uchwalonych norm nastąpi z dniem 1 stycznia 2007 r. Natomiast rozliczenie podatku dochodowego za 2006 r. będzie mogło uwzględniać istnienie ulgi wprowadzonej w ustawie o sporcie kwalifikowanym w niekonstytucyjny sposób.

Odnosząc się do drugiej części wystąpienia dotyczącej planów związanych z pobudzeniem finansowania polskiego sportu, przedstawiam stanowisko Ministra Sportu.

Jednym z celów priorytetowych Ministerstwa Sportu jest umożliwienie polskiemu sportowi stworzenia jak najbardziej korzystnych warunków, w tym finansowych i podatkowych, do jego rozwoju. W społeczeństwie, które podlega nieustannym zmianom, oblicze sportu także się zmienia. W czasach, gdy wzrost gospodarczy jest zagadnieniem kluczowym, oddziaływanie sportu na gospodarkę zyskuje na znaczeniu.

Elementem działań Ministerstwa Sportu w tym zakresie jest opracowanie mechanizmu bodźców prawno-ekonomicznych, których efektem będzie wzrost udziału sportu w gospodarce narodowej.

Dodatkowo, wartość środków unijnych, których beneficjentem będzie Polska, w latach 2007-2015 obliguje Ministerstwo Sportu do aktywnego zaangażowania się w tworzenie efektywnych procedur pozyskiwania tych środków, aby jak największa ich część została wykorzystana na rozbudowę i modernizację bazy sportowo-szkoleniowej w Polsce.

Niezbędne jest również stworzenie jednolitego systemu informacji sportowej, w ramach którego połączone zostaną, istniejące dotychczas w różnych instytucjach, bazy danych sportowych. Takie działanie pozwoli w sposób racjonalny zarządzać programem ocen i punktacją zawodników, umożliwi również generowanie raportów niezbędnych dla monitorowania powiązań sportu z gospodarką.

Opisane wyżej zadania będą przedmiotem zmian dokumentu "Strategia rozwoju sportu w Polsce do roku 2012 - cele i zadania". W projektowanej nowelizacji zostaną również określone sposoby realizacji tych zadań.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl