O112-KDIL1-2.4012.143.2017.2.MR - Prawo do odliczenia VAT w związku z rewitalizacją infrastruktury gminnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej O112-KDIL1-2.4012.143.2017.2.MR Prawo do odliczenia VAT w związku z rewitalizacją infrastruktury gminnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2017 r. (data wpływu 23 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Kompleksowa rewitalizacja zdegradowanej infrastruktury Gminy (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Kompleksowa rewitalizacja zdegradowanej infrastruktury Gminy (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina - jednostka samorządu terytorialnego będąca czynnym podatnikiem podatku VAT aplikuje o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizacje projektu "Kompleksowa rewitalizacja zdegradowanej infrastruktury Gminy (...)".

Przedmiotem projektu jest:

1. Przebudowa budynku dworca PKP wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego.

Przebudowa obejmuje m.in. wyburzenie wewnętrznych ścianek działowych, wykonanie nowych pomieszczeń dworca (sanitariatów dla kobiet i mężczyzn, osób niepełnosprawnych, natrysku, samodzielnego pomieszczenia dróżnika, pomieszczenia porządkowego, pomieszczenia kotłowni, samodzielnego lokalu gospodarczego) wykonanie schodów wejściowych na poddasze. Projekt zagospodarowania terenu obejmuje w szczególności strefę dojścia do wejścia głównego budynku dworca (rozbiórka istniejących nawierzchni betonowych wraz z betonowymi murkami oporowymi, wykonanie nowych posadzek z kostki granitowej drobnowymiarowej), zagospodarowanie terenów zielonych.

2. Modernizacja targowiska miejskiego.

Modernizacja dotyczy jednokondygnacyjnego budynku w konstrukcji lekkiej (budynek administracyjno-handlowy) i 2 typy boksów handlowych, przewidziane do zabudowy szeregowej, galeriowej do prowadzenia handlu, budowę zadaszonej powierzchni handlowej z wydzielonymi stanowiskami dla kupców, rozwiązania architektoniczno-budowlane obiektów towarzyszących, stanowiska parkingowe, ciągi pieszo-jezdne, zjazdy komunikacyjne, wydzielone i zadaszone miejsca gromadzenia odpadów, zieleń, ogrodzenia oraz oświetlenie targowiska miejskiego.

(21 boksów handlowych o wymiarach 5 m x 2,5 m):

1. Obiekt parterowy w konstrukcji lekkiej, niezwiązany z gruntem;

2. Powierzchnia użytkowa - 12,5 m2;

3. Kubatura boksu ok. 31,25 m3.

(21 boksów handlowych o wymiarach 3 m x 4 m):

4. Obiekt parterowy w konstrukcji lekkiej, niezwiązany z gruntem;

5. Powierzchnia użytkowa - 12 m2;

6. Kubatura boksu ok. 30 m3;

(1 budynek administracyjno-biurowy 3 m x 3 m):

7. Obiekt parterowy w konstrukcji lekkiej, niezwiązany z gruntem;

8. Powierzchnia użytkowa - 9 m2;

9. Kubatura boksu ok. 22,5 m3.

3. Przebudowa, nadbudowa oraz rozbudowa kamienicy w celu utworzenia mieszkań chronionych.

Zakłada się rozebranie znacznej części budynku (tj. rozbiórka dachu, rozbiórka istniejących ścian zewnętrznych, (pozostawiając ścianę szczytową zachodnią), rozbiórka fundamentów, a następnie, przebudowę, nadbudowę i rozbudowę o zewnętrzną klatkę schodową z windą oraz wykonanie nowych instalacji wewnętrznych.

4. Przebudowa oraz zmiana sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na terenie stadionu miejskiego na zaplecze sportowe.

Projekt zakłada zamurowanie istniejących otworów okiennych i drzwiowych oraz wykonanie nowych, bez zmiany zasadniczego układu konstrukcji budynku, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej na nową o podwyższonych parametrach użytkowych, wymiana pokrycia dachowego, wykonanie nowych przewodów wentylacyjnych i spalinowych, docieplenie ścian zewnętrznych oraz dachu, nowe instalacje elektryczne sanitarne, przystosowanie pomieszczeń dla użytkowania przez animatorów sportów, trenerów i sędziów.

5. Budowa skateparku.

Projektuje się płytę skateparku o maksymalnych wymiarach 32 x 24,25 m. Projekt przewiduje utwardzenie nawierzchni w formie płyty żelbetowej oraz monolitycznych przeszkód przystosowanych do jazdy po nich na rolkach i deskorolkach. Kształt, forma oraz wielkość projektowanego placu i przeszkód zostały dostosowane do istniejącego terenu. Płyta posiada stały spadek co umożliwia odprowadzenie wód opadowych na teren nieutwardzony w granicach własnej działki. Przewiduje się także obsianie trawą i uzupełnienie istniejących trawników na terenie przyległym, w zakresie niezbędnym do uporządkowania i przywrócenia odpowiedniego stanu istniejącym terenom zielonym.

6. Rewitalizacja parku.

Projekt zakłada uporządkowanie zieleni parkowej, remont alejek parkowych, budowę ścieżek rowerowych dla dzieci, modernizację systemu małej architektury (ławki, kosze na śmieci), budowę energooszczędnego oświetlenia.

7. Remont elewacji zabytkowej kamienicy.

8. Remont elewacji zabytkowej kamienicy.

Ponieważ Gmina, jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizacji zadań nr 3-8 (powyżej opisanych) do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać że podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości zarówno podczas realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji można zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowany projektu. W przypadku zadań nr 3-8 przedmiotowe nieruchomości nie zmienią swojego sposobu przeznaczenia po zakończeniu realizacji inwestycji. Ponadto, żadna nieruchomość nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku zadania nr 3 mieszkania chronione będą przedmiotem najmu z tym, że usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu ponieważ jest to usługa zwolniona od podatku VAT.

W przypadku zadania nr 1 i 2 Gmina będzie chciała zaliczyć VAT do kosztów niekwalifikowanych projektu ponieważ, będzie mogła odzyskać VAT w trakcie realizacji inwestycji a także po jej zakończeniu. W przypadku zadania nr 1 i 2 (Przebudowa budynku dworca PKP wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego oraz Modernizacja targowiska miejskiego) po zakończeniu inwestycji Gmina planuje wykorzystać przedmiotowe nieruchomości do świadczenia usług będących przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (umowy najmu i dzierżawy). W przypadku zadania nr 1 nastąpi częściowa zmiana sposobu wykorzystania przedmiotowej nieruchomości (na komercyjny), natomiast w przypadku zadania nr 2 nie będzie zmiany sposobu wykorzystania targowiska miejskiego.

Po zakończeniu ww. inwestycji wytworzony majątek pozostanie własnością Gminy.

W ocenie podatnika:

a.

w przypadku zadania nr 1 i 2 nieruchomości po zakończeniu inwestycji będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (najem, dzierżawa) w związku z tym Gminie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi (zajdą przesłanki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług);

b.

w przypadku zadań nr 3-8 nieruchomości w trakcie inwestycji oraz po jej zakończeniu ani w części, ani w całości nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w związku z czym Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi (nie zajdą przesłanki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W uzupełnieniu z dnia 29 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1. Zadania objęte projektem pn.: "Kompleksowa rewitalizacja zdegradowanej infrastruktury Gminy (...)" należą do zdań własnych gminy, zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), tj.: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących sprawy:

* pkt 1 - ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

* pkt 4 - lokalnego transportu zbiorowego;

* pkt 7 - gminnego budownictwa mieszkaniowego;

* pkt 10 - kultury fizycznej i turystyki. w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

* pkt 11 - targowisk i hal targowych:

2. Gminie w związku z realizacją projektu pn.: "Kompleksowa rewitalizacja zdegradowanej infrastruktury Gminy (...)" będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków, które stanowić będą zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (najem oraz dzierżawa). Powyższe dotyczy dwóch zadań przewidzianych do realizacji w ramach ww. projektu, tj.: "Przebudowa budynku dworca PKP wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego" oraz "Modernizacja targowiska miejskiego". Natomiast w odniesieniu do pozostałych elementów projektu Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z infrastrukturą i sprzętem zakupionym w ramach projektu. Reasumując, stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) Gminie w części będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nakładami poniesionymi na realizację opisanych w złożonym wniosku zadań inwestycyjnych.

3. Gmina dokonując zakupów towarów i usług będzie w stanie bezpośrednio, wyłącznie i w całości przyporządkować je do działalności gospodarczej związanej z najmem lub dzierżawą pomieszczenia zlokalizowanego w budynku dworca PKP z ewentualnym przeznaczeniem na prowadzenie punktu usługowego oraz najmem miejsc handlowych na targowisku miejskim.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w części lub całości (tj. czy będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie w odniesieniu do poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizacje zadania inwestycyjnego pn. "Kompleksowa rewitalizacja zdegradowanej infrastruktury Gminy (...)":

a.

w przypadku zadań nr 3-8 nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nie zajdą przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów u usług (w trakcie realizacji inwestycji oraz po jej zakończeniu przedmiotowe nieruchomości nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z czym nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi);

b.

w przypadku zadania nr 1-2 będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ponieważ zajdą przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów u usług (w trakcie realizacji inwestycji oraz po jej zakończeniu przedmiotowe nieruchomości będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (najem, dzierżawa), w związku z czym będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto należy zauważyć, że stosownie do treści art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach, następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; lokalnego transportu zbiorowego; gminnego budownictwa mieszkaniowego; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; targowisk i hal targowych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 4, 7, 10 i 11 ustawy o samorządzie gminnym).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina aplikuje o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 na realizacje projektu "Kompleksowa rewitalizacja zdegradowanej infrastruktury Gminy (...)". Przedmiotem projektu jest:

1. Przebudowa budynku dworca PKP wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego.

2. Modernizacja targowiska miejskiego.

3. Przebudowa, nadbudowa oraz rozbudowa kamienicy w celu utworzenia mieszkań chronionych.

4. Przebudowa oraz zmiana sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na terenie stadionu miejskiego na zaplecze sportowe.

5. Budowa skateparku.

6. Rewitalizacja parku.

7. Remont elewacji zabytkowej kamienicy.

8. Remont elewacji zabytkowej kamienicy.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że zadania objęte przedmiotowym projektem należą do zadań własnych gminy, zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 1, 4, 7, 10 i 11 ustawy o samorządzie gminnym. Jedynie w przypadku zadania nr 1 i 2 zakupy towarów i usług wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych, a w przypadku pozostałych zadań (3-8) zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina dokonując zakupów towarów i usług będzie w stanie bezpośrednio, wyłącznie i w całości przyporządkować je do działalności gospodarczej związanej z najmem lub dzierżawą pomieszczenia zlokalizowanego w budynku dworca PKP z ewentualnym przeznaczeniem na prowadzenie punktu usługowego oraz najmem miejsc handlowych na targowisku miejskim.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą, ustalenia czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Kompleksowa rewitalizacja zdegradowanej infrastruktury Gminy (...)" Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz przedstawione przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano we wniosku - Wnioskodawca będzie miał możliwość bezpośredniego przyporządkowania poniesionych wydatków do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych (tj. najem i dzierżawa). Natomiast w części, w której towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Ponadto, tut. Organ informuje, że z okoliczności sprawy nie wynika, żeby efekty przedmiotowego projektu były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT (co Wnioskodawca wskazuje w uzupełnieniu do sprawy), dlatego nie dokonano oceny okoliczności sprawy w świetle art. 90 ustawy.

Niniejszą interpretację indywidualną wydano w oparciu o wskazanie Wnioskodawcy, że będzie on w stanie bezpośrednio przypisać nabyte - w związku z wykonywaniem zadań w zakresie przedmiotowego projektu - towary i usługi w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl